Vicepresidència impulsa el projecte constructiu del primer tram del tren-tramvia del Camp de Tarragona

24/01/2022
· El Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori es reuneix amb alcaldes i alcaldesses un cop analitzades les al·legacions i informes rebuts durant el tràmit d’informació pública
· Opta per un traçat independent de la xarxa ferroviària d’Adif en servei, fet que permet adoptar l’ample internacional, disposar de material mòbil de característiques més tramviàries i explotar-la d’una forma autònoma
· L’objectiu és fer créixer la quota del transport públic fins al 25%

El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori licitarà en les pròximes setmanes la redacció del projecte constructiu del primer tram del tren-tramvia del Camp de Tarragona, entre Cambrils i Vila-seca, un cop analitzades les al·legacions i informes rebuts durant el tràmit d’informació pública, audiència, informació institucional i consulta de l’estudi informatiu. El secretari general del Departament, Ricard Font, i els alcaldes i alcaldesses de Cambrils, Vila-seca, Salou, Tarragona, la Canonja i Reus, i la presidenta de la Diputació de Tarragona, s’han reunit avui per tractar sobre les principals conclusions d’aquest anàlisi, les aportacions del territori i informar sobre els pròxims treballs per a la definició l’actuació.

Així, Font ha exposat que el Departament ha optat per un traçat independent de la xarxa ferroviària d’Adif en servei, cosa que que permet adoptar l’ample estàndard europeu i ofereix més possibilitats a l’hora d’adquirir el material mòbil i de gestionar el servei. El disseny d’aquest nou sistema de tren-tramvia tindrà característiques tramviàries, tant pel que fa al material mòbil com per a la infraestructura als nuclis urbans, i permetrà assolir velocitats de fins a 100 Km/h als trams interurbans. Durant la redacció del projecte constructiu, s’analitzarà el sistema d’energia, amb l’objectiu de disposar d’un sistema sense catenària als àmbits densament poblats.

Actualment, el 90% de la mobilitat al Camp de Tarragona és interna i la quota modal global del transport públic és del 18%. L’objectiu principal de la nova xarxa és fer créixer la quota modal del transport públic fins al 25% mitjançant l’establiment de serveis ràpids per a la mobilitat interurbana, accessibles als centres i als barris de les ciutats i connectors dels pols estratègics d’activitat d’aquest àmbit, per a la mobilitat tant de residents com de visitants. La demanda estimada és de 9 milions de viatges anuals, un cop estigui plenament en servei la xarxa i tenint en compte els desenvolupaments previstos i l’aplicació de mesures de promoció del transport públic i la mobilitat activa. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) operarà aquest sistema de tren-tramvia.

El febrer de 2021, la Generalitat va iniciar la informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental del tren-tramvia entre Cambrils i Tarragona. Durant el procés, s’han rebut 40 al·legacions: 10 provinents d’ajuntaments, 9 d’organismes autonòmics i estatals i 21 de particulars, associacions i empreses. Com a resultat de l’anàlisi de les consideracions i informes rebuts i el treball de consens amb el territori, el Departament ha decidit:
· Desenvolupar un traçat independent de la xarxa en servei d’Adif entre Cambrils i Vila-seca: Aquesta opció permet adoptar l’ample internacional i accedir a un mercat més ampli en l’adquisició del material mòbil. Aquest material, podrà ser més tramviari, en no estar condicionat pels requeriments que comporta aquesta xarxa. Al mateix temps, possibilita una explotació independent, sense interferències per la convivència amb altres tipus de circulacions.
· Definir la resta de xarxa de tren-tramvia, entre Reus, Vila-seca i Tarragona a l’estudi informatiu en curs mitjançant traçats independents de la xarxa d’Adif: L’estudi informatiu actualment en redacció del tren-tram que abasta la connexió entre Reus i Tarragona i els ramals de penetracions urbanes, analitzarà també noves solucions per a la connexió entre Vila-seca i Tarragona, sense discórrer per la xarxa d’Adif, com podria ser la integració del tren-tramvia al corredor de l’N-340a.
· Aplicar un sistema sense catenària en els trams més urbans: Durant la redacció dels projectes constructius, s’estudiarà la tipologia del sistema de tracció, amb l’objectiu d’implantar un sistema que no requereixi de línia aèria de contacte en els àmbits densament poblats.
· Aprofitar el corredor fora d’ús entre Cambrils i Port Aventura: els projectes constructius definiran l’adequació d’aquest corredor per definir un sistema tramviari plenament integrat als àmbits urbans i compatible amb altres actuacions previstes com la implantació de vies verdes.

El pressupost previst per a la implantació del tren-tramvia entre Cambrils i Vila-seca, que inclou també un centre de control-cotxeres i material mòbil és de 150 MEUR.