Digitalització d’un Schienenbus d’Arnold
En aquest article us explicaré com digitalitzar un Schienenbus (Ferrobús) d’Arnold. Aquesta vegada he usat una variant del conegut Schienenbus reconvertit en dresina d’electrificació, però l’exemple serveix per a qualsevol model dels fabricats per Arnold.
Autor: Alfred Puig
Començarem per obrir el model retirant els dos cargols que hi ha a la part inferior.
En el següent pas desmuntarem la carcassa que subjecta el motor i inclou les xapetes metàl·liques de les preses de corrent.
En el següent pas retirarem el condensador que uneix els dos contactes del motor. Tot i que aquesta operació no és imprescindible, sí que és necessària si volem ajustar les freqüències de l’alimentació del motor.
Ara ens centrarem en les xapes metàl·liques que garanteixen les connexions elèctriques, tant per la presa de corrent com per la connexió amb el motor i els llums.
Retirarem les quatre xapes i les dues plaquetes de seleni que permeten el canvi de llums segons el sentit de la marxa.
Tant les xapetes de la il·luminació com les plaquetes de seleni es desestimaran, doncs no les farem servir. Aniran al fons del calaix de sastre per a un futur ús.
Ara traurem les xapetes interiors que fan de presa de corrent i donen corrent al motor.
En aquestes xapes retirarem les solapes que connecten amb el motor, ja que per poder digitalitzar cal que els motors estiguin completament aïllats de la resta de la locomotora.
Ara tornarem a posar les xapetes de les preses de corrent al seu lloc, muntarem provisionalment la carcassa que subjecta el motor i la retallarem pel lateral del motor per fer lloc per allotjar el descodificador.
Comprovem que tenim espai suficient per posar-hi el descodificador i soldarem els fils Taronja i Gris del descodificador als contactes del motor, i els fils Vermell i Negre a les xapetes de les preses de corrent i ho muntem tot
Ara modificarem la il·luminació de l’automotor. D’origen ve equipat per bombetes que les substituirem per leds.
Prepararem unes petites plaques de circuït imprès de les de tires de la mida de 4 x 4 punts, soldarem els leds en un dels seus extrems mantenint el positiu a les tires centrals.
Tallarem les pistes exteriors i hi posarem dos resistències de 1k tipus SMD marcades en groc a la imatge. En vermell marcats on es solden les potes positives dels leds.
A aquestes plaquetes de leds hi soldarem els fils Blanc i Groc del descodificador de manera que el fil blanc es solda al negatiu del led blanc anterior i al negatiu del led vermell posterior, i el fil groc es solda al negatiu del led vermell del davant i al negatiu del led blanc posterior. A més cal soldar un fil negre a una de les preses de corrent i a les pistes dels positius de les plaques dels leds. Comprovem el bon funcionament abans de tancar l’automotor.
Per acabar fixarem el descodificador al lateral del motor amb dues tiretes de cinta adhesiva encoixinada de doble cara. Cal tenir en compte no tapar completament el motor per poder mantenir la seva ventilació.