Els desplaçaments a la ciutat de Barcelona pugen un 2,7% l’any 2015

Ajuntament de Barcelona. NOTA DE PREMSA

Les dades bàsiques del 2015 mostren un increment dels modes més sostenibles (a peu, en bici i en transport públic), però també ressenyen un augment del vehicle privat.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha apostat per intensificar les actuacions en matèria de mobilitat sostenible i segura, accelerant el desplegament de la xarxa de carrils bici, finalitzant la implantació de la Nova Xarxa de Bus i abordant la connexió dels dos tramvies.

El Govern municipal treballa per fomentar la mobilitat sostenible i segura a la ciutat de Barcelona i, en aquest sentit, està desenvolupant polítiques transversals per avançar en els objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018: fomentar la mobilitat a peu, en bicicleta i en transport públic. Cal recordar que per arribar a complir la legislació en matèria de contaminació atmosfèrica cal reduir en un 21% els desplaçaments en vehicle privat.

En aquest marc, les dades bàsiques de mobilitat mostren que l’any 2015 a Barcelona es van produir diàriament 4,9 milions de desplaçaments interns, dels quals un 96,3% van ser realitzats per residents de la ciutat. Pel que fa al nombre de desplaçaments de connexió amb la resta de la Regió Metropolitana, aquests van ser d’aproximadament 1,8 milions diaris, dels quals només un 30% van ser fets per residents de la ciutat.

Cal recordar que un desplaçament correspon a un recorregut realitzat per un únic motiu, (feina, lleure), i que pot constar d’una o més etapes realitzades amb modes de transport diferents. En aquest sentit es detecta que l’any 2015 es va produir un 2,7% d’augment del total d’etapes realitzades. Si entrem en el detall de com es realitzen aquests moviments, és a dir quin és el repartiment modal de les seves etapes, s’obtenen les següents dades:
– Augment d’un 2,3 % dels desplaçaments en transport públic
– Augment d’un 3,2% dels desplaçament a peu
– Augment d’un 6,3 % dels desplaçaments en bicicleta
– Augment d’un 2,3% dels desplaçaments en vehicle privat

Les xifres mostren un increment dels mitjans de transport més sostenibles, especialment dels itineraris en bicicleta, però alhora, el vehicle privat també incrementa el seu ús. En els desplaçaments interns hi ha un clar predomini dels modes no motoritzats, anar a peu i en bicicleta, mentre que en els desplaçaments de connexió el predomini està en els modes motoritzats.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha valorat les dades deixant clar que encara estem lluny dels objectius previstos al PMU. “El nostre repte és fer una ciutat per viure-hi, menys contaminant, més segura i més pacificada al trànsit i això només s’aconseguirà amb polítiques decidides en el camp de la mobilitat i actuacions transversals a nivell municipal”. Vidal ha afirmat que “és el moment de prendre decisions”, “no ens podem permetre continuar amb xifres que ens parlen de 3.500 morts anuals a l’àrea metropolitana vinculades a la contaminació”, i ha apostat per intensificar la creació de carrils bici, acabar el desplegament de la Nova Xarxa de Bus i entomar la connexió dels dos tramvies, entre d’altres qüestions.

Vianants
Segons les dades bàsiques, a nivell de vianants les etapes de desplaçaments a dins la ciutat pugen un 3,2%, situant-se en els 2.564.686 diaris. D’aquests, el 94,8% són interns, a dins la ciutat. Es dóna el cas que el darrer any es van incrementar en un 5% el nombre de quilòmetres quadrats de superfície destinats als vianants.

Bicicletes
Pel que respecta a les etapes de desplaçaments diàries en bicicleta, aquestes van augmentar en un 6,3%, arribant a les 145.022. El 2015 també es van incrementar un 3,5% els quilòmetres de carril bici a la ciutat, passant dels 116 als 120 i el nombre d’aparcaments en superfície un 4,4 % assolint les 24.589 unitats.

Transport públic
En el transport públic es produeix un augment global del 2,3%. Els operadors que més creixen són els autobusos metropolitans, en un 3,9%, el tramvia, en un 3,7%, els FCG, en un 3,2% i el metro, en un 2,5%.

Intensitat mitjana de vehicles
Les dades mostren un augment de la intensitat mitjana de vehicles, que se situa en un 2,8% als accessos (1.079.523 vehicles diaris); l’1,7% a les vies principals (817.417 vehicles diaris), i en el 3,7% a les Rondes (267.229 vehicles diaris). Pel que fa a la velocitat mitjana, aquesta es redueix en un -1,9% de mitjana a totes les vies de la ciutat i en un -0,5% a les Rondes.

L’increment de trànsit també ha comportat un repunt en els nivells de contaminació per NO2, mostrant una correlació directa entre els nivells de contaminació i la circulació de vehicles.

Tecnologies per la gestió de la mobilitat
Com a tecnologies en les que s’ha invertit durant el 2015, per incrementar-ne el seu desplegament, trobem les estacions detectores amb tecnologia Bluetooth (increment del 20%, arribant fins les 90), les de bicicletes (increment del 87%, arribant fins les 66) i el nombre d’accessos a les rondes que es poden controlar remotament (un increment del 50%, arribant fins els 24).

Flota pública de vehicles elèctrics
El document també reflecteix l’aposta del Govern municipal per incrementar el vehicle elèctric a Barcelona. En aquest sentit es ressenya una pujada del 13,5% dels vehicles elèctrics a la flota municipal, que passen a ser 371. L’augment més destacat es dóna en el camp de les motos elèctriques que passen de 28 a 45 unitats (pujada del 60%) i les furgonetes, de 273 a 297 (increment del 8,8%).

Alhora, els punts de recàrrega de vehicles elèctrics també s’han incrementat en un 65% i se situen en els 546 punts (subterranis i superfície). És important destacar que del total de punts de recàrrega de l’any 2015, 498 són convencionals, 12 de recàrrega semi-ràpida, i 36 de recàrrega ràpida.

Document relacionat: Informe sobre les dades bàsiques de mobilitat 2015. Comissió Ecologia, Urbanisme i Mobilitat. Juliol 2016