l’Autoritat portuària aporta recursos propis per una obra d’interès general

GenCatE02GArtur Mas: “Esperem aquesta no sigui la única vegada que una Autoritat portuària aporta recursos propis per finançar una obra d’interès general”

El president assegura que amb l’impuls dels nou accés ferroviari al Port “s’està corregint un dèficit i un error històric, deixant pel final el que s’havia d’haver fet al principi”
Artur Mas adverteix que el projecte del Port té sentit si s’encaixa en el seu conjunt amb el corredor del Mediterrani
La inversió de 100 milions d’euros serà finançada al 50% pel Port de Barcelona i Adif

El president Mas ha presidit la signatura del protocol

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha afirmat, en l’acte de signatura del Protocol de col·laboració per a l’impuls i consecució del nou accés ferroviari al Port de Barcelona que amb aquest projecte “s’està corregint un dèficit històric i un error històric, deixant pel final allò que s’havia d’haver fet al principi. Pel president, “haver deixat la connexió de la principal economia exportadora de tota la Península Ibèrica amb el cor d’Europa és un error”, ha afegit.

El cap de l’Executiu ha subratllat que l’obra serà finançada al 50% pel Port de Barcelona i Adif i ha posat en relleu el fet que sigui “la primera vegada que una autoritat portuària faci una aportació significativa de recursos propis generats amb la seva activitat per finançar una infraestructura de caràcter general” . En aquest sentit, ha advertit que espera que “aquesta no sigui la única vegada i que sigui la tònica a partir d’ara”, i ha conclòs que “si això fos molt diferent en d’altres àmbits portuaris, això no tindria lògica”.

El president Mas ha aprofitat la seva intervenció per recordar que l’economia catalana representa entre el 25 i el 30% de tot el mercat exterior i que Catalunya és la principal comunitat exportadora amb Europa. El president ha explicat que Catalunya exporta més del doble que Madrid o València, i que “quan se suma Catalunya, València, Múrcia i algunes parts nord-occidentals d’Andalusia les exportacions representen el 45 o 50%”. Per això, ha advertit, “connectar-nos bé amb el mercat exterior és absolutament prioritari”.

En aquest context, el president de la Generalitat ha volgut deixar clar que “aquest projecte del Port té sentit si s’encaixa en el seu conjunt amb el corredor del mediterrani” i ha assegurat que “estem davant d’un repte”, ja que aquesta nova infraestructura “no és un caprici ni una demanda més”. Així, ha subratllat que “el corredor del mediterrani no va en contra de ningú, sinó a favor del seu conjunt”, encara que “a vegades s’ha vist com un contrapès a la idea radial de l’estat i això és un error molt gran i greu” tot i que ha reconegut que “ara finalment s’està esmenant”.

Finalment, el president ha advertit davant els assistents la possibilitat que aquesta infraestructura necessiti inversions complementàries, ja que considera que “si les coses van bé i l’activitat del Port continua anant tant bé com està anant, el que estem fent ara ho haurem de completar d’aquí a un temps”.

El protocol signat aquest matí pretén regular les relacions entre les parts implicades, amb l’objectiu de dur a terme coordinadament les actuacions que hauran de permetre, en el menor termini de temps possible, posar en servei el nou accés ferroviari sud al Port de Barcelona.

El Port de Barcelona i ADIF invertiran un total de 100 milions d’euros, finançats al 50%. Les obres previstes proporcionaran un accés ferroviari independent i amb capacitat suficient a l’ampliació sud del Port i promouran el tràfic per ferrocarril de mercaderies a l’enclavament. A més, contribuiran a millorar la mobilitat del Port, tant pel que fa a les seves connexions amb l’exterior com amb la seva xarxa interna.

La nova connexió ferroviària partirà del ramal del Llobregat (via d’ample mixt –ibèric i internacional- situada a l’alçada del Camp de l’Espanyol) i connectarà amb la via existent d’FGC. L’accés compartirà la plataforma d’FGC des de la Ronda Litoral (en concret, des del nou accés viari a Cornellà) fins superar el pont d’accés a Mercabarna. En aquest punt, el nou accés se separa per dirigir-se per la riba de la nova llera del Llobregat fins connectar amb les instal·lacions ferroviàries de la terminal del moll Prat. El traçat inclou també la connexió amb la terminal ferroviària de Can Tunis. Aquesta disposarà de via única en ample mixt (internacional, ibèric i mètric en el tram compartit amb FGC i internacional i ibèric en la resta de trams).

Han signat el protocol la ministra de Foment, Ana Pastor; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila; el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó; el president de Puertos del Estado, José Llorca; i el president d’ADIF, Gonzalo Ferre. A l’acte també hi ha pres part l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias.

ADIF·EFG·Port BCN