Enric Ticó defensa un model de gestió eficient per a les empreses públiques

• El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, ha presentat FGC com a model eficient de gestió de l’empresa pública en el Fòrum Europa
• Mecanismes com el contracte-programa han de contribuir a flexibilitzar, augmentar l’eficiència i millorar el control de les empreses públiques
• FGC està desenvolupant noves estratègies empresarials per millorar l’eficiència de cara al futur

Barcelona, 29 de juny de 2012
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, ha participat aquest matí en el Forum Europa Tribuna Catalunya, organitzat per Nueva Economía Fórum. Amb una conferència sobre el paper de les empreses públiques, Enric Ticó ha fet una defensa d’un model de gestió eficaç d’aquests ens i ha posat FGC com a exemple d’empresa pública pionera en la introducció de tècniques de gestió i de millora de l’eficiència en l’àmbit del sector públic català.
En aquest sentit, Ticó ha destacat l’important paper de les empreses públiques per sortir de la crisi actual, amb un sector públic ben gestionat, reconegut i respectat pels ciutadans. En aquest àmbit, el model del contracte-programa pel qual es regeix FGC s’ha exposat com a mecanisme idoni per regular les empreses públiques en relació a l’administració tutelar.
Segons Ticó “aquest model implica la flexibilització de les estructures, amb una forma d’organització basada en la relació d’assoliment d’objectius i resultats per part de l’empresa. Això es tradueix en més llibertat de gestió per establir els propis mecanismes que ajudin a incrementar l’eficiència de la gestió i la transparència, tot mantenint-ne el control. Amb aquesta eina s’estableixen els serveis que ha de prestar l’empresa, en determina les característiques, la qualitat i defineix les ajudes econòmiques que les compensen.” Ticó ha volgut remarcar que “d’aquesta manera és fàcil configurar un marc estable de finançament per a les inversions”. El president d’FGC ha explicat també que “per sortir de la crisi és un error criminalitzar el sector públic. Les empreses públiques són també motors de recuperació econòmica”.

FGC, model en gestió eficaç de l’empresa pública
Enric Ticó ha explicat el model d’FGC i l’ha posat com a exemple d’empresa eficient amb bons resultats, amb un servei públic basat en l’excel·lència i ben valorat pels usuaris.
El model de gestió d’FGC es basa des del seu principi en el fet de no externalitzar i d’assumir com a pròpies les tasques, els serveis i les explotacions que en el moment de ser traspassats a la Generalitat, l’any 1978, es trobaven en fallida. Així, iniciatives com la implantació del Pla d’Estacions han suposat un canvi de model de gestió que ha derivat en una millora d’atenció al públic, la millora de les condicions dels treballadors i la millora del coeficient de cobertura.

Com a exemples destacables d’èxit de la gestió empresarial d’FGC hi trobem elements com:
• Alt nivell de qualitat del servei, amb un aprofitament del 100% de la línia Barcelona-Vallès, uns nivells de puntualitat molt alts i uns Índexs de Satisfacció del Client molt satisfactoris.
• Eficiència en la gestió del material rodant i bona estratègia de manteniment.
• Reducció del frau, amb noves mesures en la lluita contra l’incivisme.
• Evolució del coeficient de cobertura, consolidant una tendència creixent i que situa FGC en un 85,1% d’índex de finançament propi.

Noves estratègies per al futur d’FGC
D’altra banda, FGC treballa en noves estratègies de desenvolupament i diferents estratègies empresarials per continuar millorant la seva eficiència. Entre aquests nous elements trobem:
• Pla 90/16: plantejat a finals de l’any 2011 per l’equip directiu d’FGC, on s’assumeixen com a objectius incrementar la presència en el mercat, obertura a nous mercats i la posada en valor de tots els actius de l’empresa. El Pla és fruit de les més de 100 propostes i iniciatives que es van rebre en un procés de participació interna.
• Participació en el grup de treball International Suburban Rail Benchmarking Group (ISBeRG) on es realitza un procés sistemàtic de mesura continuada i d’anàlisi de les organitzacions per millorar les empreses.
• FGC Internacional i l’exportació del know-how de l’empresa a l’estranger.
• FGC Cargo com a divisió encarregada del transport de mercaderies i agent estratègic en l’eix logístic del mediterrani.
• La implicació dels treballadors en la millora de la rendibilitat i la productivitat, i la retribució variable per objectius
• Potenciació del model mixt de col·laboració entre el sector públic i el privat per a l’operació de nous serveis ferroviaris sobre la xarxa d’altes prestacions, on el futur Corredor Mediterrani hi té un paper especial.