Protecció Civil i FGC realitzen un simulacre de rescat d’un cremallera descarrilat a la Vall de Núria

·         El simulacre de rescat del cremallera s’ha fet en un punt de la línia només accessible amb el propi cremallera o a peu, fet que dificulta l’actuació dels cossos d’emergències, sent un exercici de rescat realista, dificultós i que posa a prova la capacitat de reacció de tots els serveis implicats
·         En el simulacre hi han participat treballadors de Ferrocarrils de la Generalitat-Vall de Núria, tècnics de la Direcció General de Protecció Civil, Bombers de la Generalitat, Sistema d’Emergències Mèdiques, Mossos d’Esquadra i Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Ripoll

Dijous, 20 d’octubre de 2011
La Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat ha participat aquesta tarda en un simulacre de rescat al cremallera de la línia d’FGC que va des de Ribes de Freser fins a Núria, organitzat conjuntament amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. L’exercici ha consistit en el xoc i posterior descarrilament d’un cremallera a l’alçada del túnel del Poste Tort, un 1 km abans d’arribar a Núria, amb el resultat de dos ferits (veure esquema de la línia al final del document).

L’exercici ha consistit en el xoc del cremallera amb una pedra de grans dimensions que ha provocat el seu descarrilament a l’alçada del túnel Poste Tort. El xoc i posterior descarrilament del cremallera ha provocat, també, un curtcircuit a la catenària que ha quedat sense tensió i ha causat 2 ferits: un client inconscient per un cop i un altre amb una fractura.

El maquinista, juntament amb el cap de tren, consideren recomanable l’evacuació dels passatgers fora de l’automotor per esperar un cremallera de socors pocs metres més avall de la boca sud del túnel. Així, i un cop autoritzada l’evacuació, el maquinista s’ha hagut de desplaçar fins al seccionador de catenària més proper per tal d’obrir-lo i disposar de tensió elèctrica perquè pugui circular el cremallera de socors fins a aquest punt. Abans de l’arribada del cremallera de socors, amb els equips d’emergència s’evacuen els viatgers del cremallera, excepte el ferit amb fractura. També s’ha pogut evacuar una persona amb mobilitat reduïda amb la cadira d’evacuació del cremallera.

Poc després de mitja hora del descarrilament, el cremallera de socors ha arribat fins al seccionament de catenària i els equips d’emergència han seguit a peu fins al túnel del Poste Tort. Mentre els equips d’emergència han finalitzat les accions d’evacuació al tren de socors i d’atenció als ferits, personal d’FGC ha fet una valoració de la situació del cremallera descarrilat. Un cop el cremallera de socors ha retornat a l’estació de Queralbs s’ha dut a terme el transfer dels ferits a les ambulàncies i els Mossos d’Esquadra han identificat les persones afectades per l’accident.

Per part de la Direcció General de Protecció Civil, el Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya (CECAT) que compta amb dues sales d’operacions (a Barcelona i a Reus) equipades per assumir la gestió de qualsevol emergència en qualsevol part del territori català, ha fet la coordinació de les accions dutes a terme pels  cossos operatius implicats en l’exercici.

Per Bombers de la Generalitat, han participat 5 dotacions. L’objectiu del simulacre ha estat comprovar l’accessibilitat fins el lloc de l’emergència, atès que el tren es descarrila en una zona on les dotacions terrestres no poden accedir, i també realitzaran la primera atenció sanitària i el rescat de les víctimes que han quedat atrapades com a conseqüència de l’accident. Amb aquesta finalitat, s’ha habilitat el tren amb una plataforma per tal que els Bombers puguin carregar tant els seus equips, és a dir, tot el material necessari per atendre el servei, com el seu personal.

Per part de Mossos d’Esquadra han participat 2 patrulles de l’Àrea Bàsica Policial de Ripoll. Efectius de la Sala de comandament també s’han traslladat al centre de control de Queralbs amb equips informàtics per tal de coordinar les tasques. En ser un simulacre nocturn no s’han activat els serveis aeris (helicòpter de Mossos).

Per part del Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha intervingut 1 unitat de Suport Vital Bàsic (SVB) amb dos tècnics de transport sanitari, una unitat de Suport Vital Avançat (SVA) amb metge, infermer i tècnic, i un comandament que ha coordinat els equips amb la resta de cossos d’emergències.

Quan el tren cremallera de socors ha arribat al lloc dels fets, l’equip del SEM ha fet la valoració, triatge i estabilització dels ferits per l’accident. Posteriorment, els professionals sanitaris del SEM han traslladat els afectats als centres hospitalaris més adients segons la seva gravetat.

L’exercici organitzat per FGC – Vall de Núria amb la Direcció General de Protecció Civil, tenia com a principals objectius comprovar els diversos protocols d’avisos i comunicació entre tots els actuants en cas d’accident i provar la coordinació tant operativa com als diversos centres de control en un rescat en una zona de difícil accessibilitat.

A banda dels Tècnics de la DGPC i dels treballadors de la línia del cremallera d’FGC-Vall de Núria, en el simulacre també ha participat l’Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Ripoll.

Una vegada finalitzat el simulacre, ha tingut lloc una reunió per comentar els aspectes més destacables que s’han observat durant el simulacre. És bàsic des del punt de vista de la Protecció Civil realitzar aquesta mena d’exercicis per afinar la coordinació entre els diferents cossos operatius d’emergències i detectar problemes o imprevistos de cara a que la resposta sigui el màxim d’eficient i eficaç  en cas d’accident real.