El transport de mercaderies d’FGC creix i guanya pes al Port de Barcelona

El transport de mineral ha incrementat en un 62% en els primers vuit mesos de l’any, mentre que el de vehicles creix en un 22%.
Fora de l’àmbit del Port, el transport de sal entre les mines de Súria i la fàbrica de Solvay a Martorell també augmenta en un 17%.
L’estalvi en matèria d’emissions de CO2 a l’atmosfera és de gairebé 3 mil tones anuals i comporta que deixin de circular 80 mil camions a l’any.
En total, FGC ingressa 3 milions d’euros pel transport mercaderies entre gener i agost de 2011, la meitat dels quals corresponen al transport de potassa.
Amb la creació de la marca FGC Cargo, Ferrocarrils fa un pas endavant per internacionalitzar el negoci de les mercaderies i optar a l’operació de nous serveis tant a Espanya com a la resta d’Europa.

Barcelona, 10 d’octubre de 2011
FGC es posiciona com un dels principals operadors de transport ferroviari del Port de Barcelona. La companyia encapçala el sector del transport de mineral amb 255 mil tones de potassa transportades entre les mines de Súria i el Port de Barcelona durant els vuit primers mesos de l’any. Així mateix, i segons dades de l’últim informe estadístic de trànsit ferroviari, resulta destacable que el 13% dels vehicles nous que surten del Port de Barcelona, un total de 55 mil cotxes entre gener i agost del 2011, corresponen al servei d’AUTOMETRO, operat per Ferrocarrils de la Generalitat conjuntament amb SEAT i Comsa. D’altra banda, la companyia també és líder en el transport de sal, amb 215 mil tones transportades des de principi d’any i fins l’agost entre les mines de Súria i la fàbrica Solvay a Martorell.

El transport de potassa creix en un 62%
El transport de potassa per ferrocarril entre les mines de Súria i el Port de Barcelona ha crescut considerablement durant el 2011, amb un total de 254.345 tones transportades entre el mes de gener i l’agost de 2011, un 62% més que durant aquest mateix període del 2010, i un 215% que durant els vuit primers mesos del 2009. El creixement és encara més significatiu en circulacions. Entre gener i agost del 2011 s’han operat 327 circulacions de potassa, 124 més que l’any passat i 228 més que el 2009.

Amb aquestes dades a la mà, FGC transporta gairebé el 70% de la potassa que arriba al Port de Barcelona. El 30% restant arriba per carretera.

Creixement del 46% d’Autometro en dos anys
Quant al trànsit de vehicles, entre gener i agost de 2011 AUTOMETRO ha transportat 54.176 vehicles Seat entre la fàbrica de Martorell i el Port de Barcelona, un 22% més que en el mateix període de 2010, i un 46% més que durant els vuit primers mesos de 2009. En circulacions, s’ha arribat a les 323 durant aquests primers vuit mesos de l’any, 45 més que l’any passat i 87 més que el 2009.

Cal destacar que FGC transporta el 13% dels cotxes nous que arriben al Port de Barcelona ja sigui per tren o carretera.

El transport de sal i CARGOMETRO també augmenten
Fora de l’àmbit del port, el transport de sal per ferrocarril entre les mines de Súria i la fàbrica Solvay de Martorell també ha crescut durant el 2011, amb 215.060 tones transportades. Això representa un 17% més que el 2010 i un 41% més que el 2009. En total s’han fet 289 circulacions de sal entre gener i agost del 2011, 35 més que l’any passat i 75 més que ara fa dos anys.

Així mateix, el servei de CARGOMETRO, que transporta components per a vehicles entre les fàbriques de SEAT de Martorell i la Zona Franca, també ha crescut amb un total de 782 circulacions entre gener i agost de 2011, 431 més que durant el mateix període del 2010, fet que representa un augment del 122,80%.

Xifres totals
En total, entre gener i agost del 2011, el volum de transport de mercaderies transportades per part d’FGC ha assolit la xifra de 533.550 tones, entre cotxes, sal i potassa. Aquesta xifra representa un augment del 35,5% respecte el mateix període de l’any passat i del 92% en comparació amb el 2009. En circulacions, se n’han fet 939 fins al mes d’agost, 200 més que l’any passat a aquestes alçades de l’any.

Benefici pel Medi Ambient
El transport de mercaderies d’FGC comporta un estalvi de gairebé 3 mil tones d’emissions de CO2 anuals a l’atmosfera. En concret s’estalvien 2.906 tones d’emissions de CO2 anualment, 2500 de les quals corresponen a la potassa i a la sal, mentre que 406 corresponen al transport de vehicles i components per a vehicles. Cal remarcar també que el transport de mercaderies per ferrocarril d’FGC comporta que deixin de circular 80 mil camions a l’any.

Més de 3 milions d’euros de recaptació
Pel que fa als ingressos, el negoci de les mercaderies ha representat una recaptació total de 3 milions d’euros entre gener i agost de 2011. Aquesta xifra gairebé duplica els ingressos entre gener i agost de 2009 que van ser d’1 milió 600 mil euros, i també suposen 600 mil euros més que durant el mateix període del 2010.

Gairebé la meitat dels ingressos, un total de 1 milió 490 mil euros, provenen del transport de potassa, mentre que el transport de sal ha suposat un total d’1 milió d’euros i el servei d’AUTOMETRO ha tingut una recaptació de 340 mil euros.

El futur passa per Europa
El creixement del negoci del transport de mercaderies reafirma FGC en la voluntat d’expansió de l’empresa. Ferrocarrils ha creat la marca FGC Cargo per aprofitar les oportunitats que obren els processos de liberalització del transport ferroviari de mercaderies, tant a Espanya com a Europa, per tal d’optar a l’operació de nous serveis.

FGC Cargo s’ha plantejat l’objectiu de trobar una resposta a les deficiències que existeixen actualment en matèria de transport de mercaderies a Catalunya a la recerca d’un transport més econòmic i sostenible. Per aconseguir-ho resulta indispensable apropar-se a transportistes, transitaris i operadors logístics, però també a les empreses productores, exportadores, importadores i distribuïdores per tal de tenir en compte el seu punt de vista i intentar trobar vies d’acord. És un procés que ja hem endegat i que va més enllà de la voluntat d’FGC de continuar creixent en el sector de les mercaderies. Es tracta, sobretot, de facilitar les exportacions a les empreses instal·lades a Catalunya per ajudar-les a ser molt més competitives.

L’objectiu final és el d’esdevenir, a mig termini, un operador de referència a nivell europeu a través d’acords amb diferents operadors logístics i grans productors.