FGC licita les obres de rehabilitació del túnel del Coll del Porte

Les obres tenen un termini d’execució de 4 mesos i es preveu acabar-les el primer trimestre del 2012.
Els treballs per la redacció del projecte de rehabilitació del túnel del Coll del Porte, a la línia de Ferrocarrils de la Generalitat Lleida-La Pobla de Segur, han descobert l’existència d’un pont interior que es va construir fa vuitanta anys per superar una gran cavitat de 70 metres de longitud.
Amb 3,5 quilòmetres de longitud, el túnel del Coll del Porte és el més llarg d’FGC.

Barcelona, 8 d’agost de 2011
El manteniment i la millora de la seguretat del servei ferroviari és un dels principals objectius d’FGC. Per això la companyia va iniciar fa uns mesos els tràmits necessaris per dur a terme la rehabilitació del túnel del Coll del Porte, situat a la línia Lleida-La Pobla de Segur.

El 7 de juliol passat es va confirmar la licitació de la primera fase d’aquestes obres, fet que permetrà iniciar el treball de rehabilitació en els mesos pròxims. Es preveu que les obres tindran una durada aproximada de 4 mesos i que estaran acabades el primer trimestre de l’any 2012.

La redacció d’aquest treball de rehabilitació, elaborat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha posat al descobert un viaducte fins ara desconegut que es va construir per permetre el pas del tren a través d’una gran cavitat. El túnel del Coll del Porte es troba situat entre els baixadors de Sant Llorenç de Montgai i Vilanova de la Sal de la línia que uneix Lleida amb La Pobla de Segur.

Durant l’estudi geològic que es va fer abans de començar les obres, es van trobar uns articles que dataven dels inicis de la perforació del túnel, a mitjans dels anys 20, i que apuntaven l’existència d’aquesta infraestructura. Aquests escrits definien el viaducte com un pont interior de 70 metres de longitud, en contenien algunes imatges i relataven els perills que corrien els obrers que l’estaven construint per la complexitat de l’obra i per el risc de despreniments.

La descoberta d’aquests papers va motivar un procés de recerca documental que va permetre trobar diversos plànols de l’època als arxius centrals del Ministeri de Foment.

Una vegada recopilada tota la informació, es va procedir a localitzar el viaducte. Finalment, el mes de novembre passat, els equips de recerca van trobar el pont i la cavitat a la roca sota d’un dels trams de la via de tren que recorre el túnel.

Obres al túnel més llarg d’FGC
El túnel 3 del Coll del Porte de línia Lleida-La Pobla de Segur fa 3,5 quilòmetres de longitud i és el més llarg de tots els túnels d’FGC.

Aquest projecte de rehabilitació s’ha convertit en un dels més singulars endegats durant els últims anys per FGC degut a les troballes que s’han fet a mesura que evolucionava la redacció del projecte i la llargada i la complexitat de les estructures que ha calgut projectar per reparar el túnel.