Avancen les obres de cobertura de vies i urbanització de la superfície per guanyar una nova rambla a Sants

• Ja s’han col·locat les 108 bigues, i es comencen a instal·lar les primeres lloses prefabricades que serviran de base per a la urbanització de la superfície
• Amb aquesta obra els veïns de la zona gaudiran d’una rambla enjardinada d’uns 700 metres de llarg, que facilitarà la connexió entre ambdues bandes de les vies
• Aquestes obres comporten restriccions fins al 27 d’agost al servei ferroviari en els trams de L’Hospitalet de Llobregat – Barcelona Sants i Bellvitge – Barcelona Sants

L’Ajuntament de Barcelona, a través de BIMSA, afronta durant aquest mes d’agost la fase més complexa de les obres de cobertura de les vies d’entrada a Sants des de l’Hospitalet de Llobregat, amb el cobriment de vies i la posterior urbanització de la superfície per crear una nova rambla de 700 metres que unirà els carrers de Riera Blanca, Sants, Antoni de Capmany, Jocs Florals, Burgos i Rambla de Badal, al districte de Sants-Montjuïc, i amb L’Hospitalet de Llobregat.

La cobertura del corredor ferroviari és un objectiu que l’Ajuntament de Barcelona persegueix fa temps amb l’objecte de millorar en gran mesura les condicions ambientals en lo que es refereix a soroll, vibracions i efecte barrera sobre la permeabilitat de persones i vehicles dels barris del sud de l’Estació de Sants.

Aquestes obres tenen un cost total de 143 milions d’euros.

En concret, des del dia 4 i fins al 27 d’agost s’està fent:
• el desmuntatge de la catenària flexible, retirant 25 pòrtics de catenària i tirants;
• la col·locació de les bigues de coberta (108 bigues de 18 metres i 40 tones) i de les lloses prefabricades (14.000m2 de superfície);
• i la instal·lació de catenària rígida (3.120 metres lineals de catenària).

En aquests moments ja s’han col·locat les 108 bigues, i es comença a instal·lar les primeres lloses prefabricades, que serviran de base per a urbanitzar la nova rambla que facilitarà la connexió entre ambdues bandes de les vies i generarà un nou espai de passeig i zones verdes.

Construint una coberta en doble alçada
El corredor ferroviari entre el carrer de Riera Blanca, límit amb L’Hospitalet de Llobregat, i el túnel d’entrada a Sants és un tram d’uns 700 metres que en la seva configuració original és de sis vies d’ample convencional explotades per RENFE i dos vies de la L1 de la xarxa de Metro de Barcelona.

En fases anteriors i a càrrec de diferents administracions s’ha procedit a la cobertura de les vies de Metro, la remodelació de l’estació de metro de Mercat Nou (línia 1), l’execució de la línia del Tren d’Alta Velocitat en túnel i l’eliminació de les dues vies d’ample convencional del costat muntanya. En l’actualitat, les vies de Metro ja estan cobertes i s’està realitzant el cobriment de les quatre vies d’ample convencional.

El projecte es desenvolupa establint l’execució d’una coberta de doble alçada, diferenciant la zona de la L1 de Metro de la corresponent a les quatre vies d’ample convencional, en ús per part de Rodalies, Regionals i Llarga Distància. L’anomenada coberta s’estén al llarg del corredor ferroviari entre Hospitalet de Llobregat i enllaça amb l’actual zona coberta pròxima a la plaça de Sants.

La urbanització de la superfície crearà una nova rambla
Una de les principals millores que suposarà aquesta actuació és la creació d’una nova rambla enjardinada d’uns 700 metres de longitud que millorarà la fins ara difícil connexió en ambdós costats de les vies. Així, la zona comptarà amb més espais peatonals i zones verdes, nous paviments, passos inferiors, escales mecàniques, rampes, ascensors i una notable millora en l’accessibilitat general.

Aquesta urbanització s’estén tant en l’àmbit de la coberta com en les zones annexes al corredor ferroviari, entre els carrers de Riera Blanca, de Sants, Antoni de Capmany i Jocs Florals, Burgos i rambla de Badal.

L’àrea d’actuació abasta uns 57.000 m2 de superfície a urbanitzar, dels quals uns 21.500 m2 corresponen a la cobertura del corredor ferroviari. Algunes d’aquestes zones estan ocupades actualment per instal·lacions ferroviàries del Metro –costat marque han de ser desmantellades, mentre que el costat muntanya s’aprofita el passadís ferroviari per l’eliminació de dues de les sis vies existents, el que unit a la disposició de rampes, escales i ascensors entre els diferents nivells, acabarà formant una gran avinguda transitable perfectament integrada en l’entorn urbà constituint una àrea vital de gran qualitat.

La fase actual es va iniciar amb l’execució del mur del costat muntanya i fa pocs mesos es va començar a executar la cobertura, que ara afronta la seva fase més complexa,que comporta el tall ferroviari. Un cop enllestida aquesta fase, a partir del segon semestre de 2012 es preveu iniciar la urbanització de l’àmbit, que inclou la zona ja coberta i la que s’està cobrint actualment, en el que serà una de les grans obres del mandat.

Gràcies a aquesta urbanització els veïns de la zona gaudiran d’una gran rambla enjardinada d’uns 700 metres de llarg que facilitarà la connexió entre ambdues bandes de les vies.

Estat de les principals actuacions per la cobertura de vies a Sants
Actualment, les actuacions de cobertura d’aquest àmbit estan de la següent manera:
Treballs executats: (2005-2009)
– Soterrament dues vies ADIF per configurar nou accés de l’alta velocitat a Barcelona.
–  Cobertura de les vies de metro.
– Cobertura estació de Mercat Nou
– Passos inferiors: Badal, Riera de Tena i Riera Blanca.
– Tancament amb vidre de la façana mar de la cobertura de l’accés ferroviari a Sants.
Obres en execució: (2010-2012)
– Execució del mur lateral muntanya
– Coberta de les vies d’ADIF i instal·lacions ferroviàries.
Actuacions a desenvolupar en el futur:
– Urbanització de la coberta i espais annexos de l’accés ferroviari a l’estació.
Projecte bàsic redactat.
– Gestió del sòl entre Riera Blanca i la plaça de Sants.
L’actuació executada ha suposat una inversió de 39 milions d’Euros mentre que les obres en execució tenen una inversió de 34 milions d’Euros:
-Mur (FEOSL) 5,6 milions d’euros
-Cobertura de les instal·lacions ferroviàries 22 milions d’euros
-Ajuntament 9,2 milions d’euros
-ADIF 12,8 milions d’euros
-PAT ( Pla Alternatiu de Transport) 6,4 milions d’euros
-Obres infraestructura ferroviària 1,4 milions d’euros
-Comunicació, informació, senyalització 5 milions d’euros