Premi d’arquitectura per a la rehabilitació de les estacions de metro de Drassanes i Sant Andreu

La rehabilitació integral de les estacions de metro de Drassanes i Sant Andreu ha obtingut un premi internacional Dedalo Minosse d’arquitectura, atorgat per l’Associació Professional d’Arquitectes i el govern de la regió italiana del Vèneto. Divendres es va fer públic a Vicenza el veredicte del jurat, que ha escollit els projectes de Barcelona entre els més de 350 seleccionats, de 52 països diferents.

Els premis Dedalo Minosse, instituïts el 1997 i de periodicitat biennal, reconeixen la figura del client o promotor com a fonamental i estratègica en el procés constructiu d’un edifici, amb atenció especial en aspectes com la sostenibilitat social i econòmica, l’accessibilitat, el tractament de la llum natural, l’ús sostenible del territori, dels recursos i de l’energia, la millora i la conservació del medi ambient, el paisatge i el patrimoni arquitectònic, la utilització de tecnologies i materials innovadors, i el desenvolupament de les tradicions i els llenguatges locals.

Programa de renovació d’estacions
En aquest cas el promotor és Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), mentre que els autors dels projectes han estat els arquitectes Eduard Gutiérrez i Jordi Fernández, de l’estudi ON-A. TMB va encarregar a ON-A els projectes per a les estacions de Drassanes i Sant Andreu dins del programa de rehabilitació integral d’estacions amb elevats nivells d’utilització i desgast que es du a terme des de fa cinc anys.

En el cas de Drassanes, de la línia 3, el projecte de reforma es va presentar el 2006 i les obres es van acabar el 2009. De l’actuació, sobre una superfície de 1.500 metres quadrats, destaca especialment la recerca d’una continuïtat dels espais mitjançant una sola pell a partir de peces prefabricades de GRC (glass reinforced concrete) de color blanc. Hi ajuda el fet, poc habitual, que els vestíbuls i les andanes estiguin en una mateixa altura. El resultat és un espai net i lluminós que recorda l’interior d’un tren, i la claredat que desprèn es prolonga també al paviment de terratzo continu.

En canvi, el passadís que connecta les andanes trenca totalment l’estètica de la mateixa estació, pel fet d’apostar per l’acer de tonalitats diferents de vermell per revestir les parets, buscant l’efecte sorpresa en un lloc de pas força anodí per al viatger.

Volta il·luminada amb projectors
Pel que fa a Sant Andreu, de la línia 1, el projecte data de 2007 i les obres es van culminar el 2010. La idea principal del projecte era renovar els revestiments, la senyalística i les instal·lacions d’una manera eficaç i sòbria, amb la mirada posada en la intervenció a la volta de l’estació. És el sostre el que acapara el protagonisme, gràcies a un complex sistema de llums i projectors que la il·luminen creant diferents escenes i donant vida a un espai que l’usuari percep cada dia de manera diferent.

La volta va quedar alliberada gràcies a una estructura metàl·lica de gairebé 80 metres de longitud suportada en només tres punts, que allotja a l’interior la senyalística i el sistema de llums.