La Comissió Mixta tanca l’acord perquè la Generalitat sigui l’autoritat ferroviària de Regionals a partir de l’1 de gener de 2011

* El conseller Joan Saura ha destacat que avui es completa el traspàs més important dels previstos a l’Estatut, que afecta a més d’11 milions usuaris cada any
* La Generalitat, en aplicació de l’Estatut, gestionarà el servei, decidirà les freqüències de pas, les tarifes i els horaris, marcarà els nivells objectius de qualitat i inspeccionarà el servei
* Regionals actualment té 11 milions d’usuaris anuals i fa 735 trajectes per setmana

La Comissió Mixta de Transferències Administració de l’Estat-Generalitat ha tancat avui el traspàs del servei de Regionals de Renfe a Catalunya. L’acord, que converteix la Generalitat en l’autoritat ferroviària de Regionals a partir de l’1 de gener de 2011, s’ha tancat en una reunió de la Comissió Mixta presidida pel conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura i el vicepresident tercer i ministre de Política Territorial, Manuel Chaves.

Desprès de la reunió, el conseller Saura ha qualificat l’acord d’històric i ha destacat que es completa “el traspàs més important de tots els previstos a l’Estatut”. També ha afirmat que el traspàs “és fonamental per millorar el servei des de la proximitat” i “suposa que la Generalitat gestionarà el 90% del trànsit ferroviari a Catalunya a partir l’1 de gener 2011”.

El conseller ha destacat que el traspàs “respon fidelment a allò que determina l’Estatut: regulació, planificació, gestió, coordinació, inspecció i potestat tarifària”. Saura, que ha comparegut amb el Secretario de Estado de Cooperación Territorial Gaspar Zarrías, ha destacat també altres traspassos importants aconseguits a aquesta legislatura, com Inspecció de Treball, Gestió del Litoral, Permisos inicials per al treballadors estrangers o Hospital Clínic, però ha lamentat la falta d’un acord final amb beques, “l’últim traspàs singular pendent”.

L’acord preveu que la Generalitat assumeix tots els serveis ferroviaris regionals de transport de viatgers sobre la xarxa convencional que comencen i acaben a Catalunya complint així el previst a l’article 169 de l’Estatut d’Autonomia. Es calcula que 11 milions d’usuaris utilitzaran aquest servei durant 2011 en els 735 trajectes setmanals que actualment es realitzen.

Cal recordar que, des de l’1 de gener de 2010, la Generalitat ja exerceix plenes competències pel que fa al servei de Rodalies. El nou traspàs de funcions s’articula amb l’adscripció dels serveis ferroviaris regionals a l’organització del servei de Rodalies de titularitat de la Generalitat de Catalunya.

Competències
Les competències que es traspassen són les que estableix l’article 169 de l’Estatut d’Autonomia en relació als serveis ferroviaris regionals (gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna RENFE-Operadora).

En compliment de l’acord signat avui, la Generalitat:
* Planificarà el servei ferroviari de regionals i el gestionarà
* Decidirà les tarifes aplicables al servei, aprovarà els contractes de transport i podrà articular fórmules d’adhesió als sistemes tarifaris integrats i bonificacions per a determinats col·lectius
* Formalitzarà els contractes de gestió amb les empreses operadores, farà el seguiment de les obligacions previstes en aquests contractes i adoptarà mesures correctores si cal
* Determinarà els drets i deures dels usuaris, autoritzarà les condicions d’ús del servei i establirà els procediments de reclamació
* Regularà i ordenarà el servei (incloses la determinació de la seva naturalesa jurídica i forma de gestió i, en el seu cas, la fixació del règim de compensacions per a les obligacions de servei públic que s’imposin a les empreses operadores)
* Determinarà els nivells de qualitat que ha de complir l’empresa ferroviària que presti el servei
* Coordinarà els serveis ferroviaris de regionals amb els restants serveis de transport
* Podrà inspeccionar el servei ferroviari i els mitjans tècnics i de material mòbil amb els quals es presta aquest servei
* Determinarà les facultats del personal de les empreses ferroviàries per a l’exercici de les funcions inspectores
* Podrà verificar el compliment de les condicions de contractació i ús del servei i el respecte al règim i de drets i deures dels usuaris
* Aplicarà el règim sancionador per infraccions i adoptarà mesures per assegurar el correcte ús dels títols de transport i evitar el frau
* Fixarà els serveis mínims en cas de conflicte col·lectiu a qualsevol empresa de transport ferroviari

Valoració econòmica del servei
Pel que fa a la valoració econòmica del servei, i segons l’acord de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals, l’Estat es compromet a assumir la totalitat del dèficit del servei de regionals, que per a 2011 s’estima en 14’8 M€. Aquest import inclou el dèficit d’operacions, les amortitzacions de les inversions realitzades i les despeses financeres. L’acord especifica que la Generalitat no assumirà pèrdues de Renfe-Operadora ni de 2011 ni d’exercicis anteriors.

En aquest sentit, els increments de cost deguts a decisions de l’Estat o Renfe ja sigui per increments de cànons d’ús d’infraestructura, nous serveis o millora dels estàndards de qualitat, entre d’altres, formaran part del cost a transferir per l’Administració General de l’Estat a la Generalitat de Catalunya.

Per la seva banda, la Generalitat, fent ús de les seves competències, podrà establir uns nivells de qualitat diferents i una política tarifària pròpia. També podrà modificar els estàndards del servei respecte a l’acord del ministeri de Foment amb Renfe (augment de les freqüències de pas, capacitat dels combois, etc.).

Serveis ferroviaris regionals
Els serveis ferroviaris regionals de transport de viatgers sobre la xarxa d’ample ibèric que actualment presta Renfe operadora són els següents :
·Barcelona/Girona/Portbou
* Portbou-Barcelona Sants (Anada i Tornada)
* Figueres-Barcelona Sants (a/t)
* Girona-Barcelona Sants (a/t)

·Barcelona/Tarragona/Tortosa
* Ulldecona-Barcelona Estació de França (a/t)
* Tortosa-Barcelona Estació de França (a/t)
* Cambrils-Barcelona Estació de França (a/t)
* Port Aventura-Barcelona Estació de França (a/t)

·Barcelona/Reus/Riba-roja d’Ebre
* Riba-roja d’Ebre-Barcelona Estació de França (a/t)
* Flix-Barcelona Estació de França (a/t)
* Móra la Nova-Barcelona Estació de França (a/t)
* Reus-Barcelona Estació de França (a/t)

·Barcelona/Tarragona/Lleida
* Lleida Pirineus-Barcelona Estació de França (a/t)
* La Plana Picamoixons-Tarragona (a/t)
* Tarragona-Barcelona Estació de França (a/t)

·Barcelona/Valls/Lleida
– Lleida Pirineus-Barcelona Estació de França (a/t)
* La Plana Picamoixons-Sant Vicenç de Calders (a/t)

·Barcelona/Manresa/Lleida
* Lleida Pirineus-L’Hospitalet de Llobregat (a/t)
* Lleida Pirineus-Cervera (a/t)

Ampliació en matèria de conservació de la natura
La Comissió Mixta de Transferències també ha tancat avui l’acord per traspassar a la Generalitat 3 finques ubicades a La Sènia, Roquetes, i Alfara de Carles (Tarragona). Es tracta d’una ampliació de mitjans patrimonials en matèria de conservació de la natura.

Comissió Mixta de Transferències
La Comissió Mixta de Transferències és l’òrgan encarregat d’elaborar i aprovar els acords de traspàs de serveis i mitjans de l’Administració de l’Estat a la Generalitat de Catalunya i d’inventariar els traspassos pendents. La part catalana de la Comissió està integrada per vocals dels diferents grups polítics amb representació al Parlament de Catalunya i representants d’institucions civils del país.

Per part de l’Estat, han assistit, entre altres, el secretari d’Estat de Cooperació Territorial; el secretari d’Estat de Transports; els directors generals de Desenvolupament Autonòmic i Coordinació Financera, i representants del ministeri de Foment.