El DPTOP licita la remodelació, adaptació i millora de l’estació d’FGC de Gràcia

El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) publica avui l’inici del procés de licitació de les obres de remodelació, adaptació i millora de l’estació d’FGC de Gràcia, amb un pressupost de 34 MEUR.

L’actuació inclou la instal·lació de 3 ascensors per connectar els diferents nivells de l’estació, l’ampliació i modernització del vestíbul i les andanes, i la modificació de la configuració de les vies existents. També es construirà una nova subestació elèctrica, així com una sortida d’emergència, per a ampliar la capacitat d’evacuació. L’actuació permetrà millorar el servei d’aquesta estació, que registra un alt volum de viatgers, 3 milions a l’any, i adaptar-la a les persones amb mobilitat reduïda.

El DOGC publica avui la licitació de les obres de remodelació, millora i adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’estació d’FGC de Gràcia, amb un pressupost previst de 29,6 MEUR més IVA.

L’actuació servirà per modernitzar i ampliar el vestíbul i les andanes d’aquesta estació i instal·lar 3 nous ascensors per fer-la accessible a persones amb mobilitat reduïda. Per encabir els nous ascensors, caldrà ampliar les andanes existents, de manera que s’haurà de modificar el traçat de les dues vies laterals de l’estació.

A més, es millorarà la capacitat d’evacuació i les instal·lacions elèctriques per a garantir el subministrament necessari per permetre l’increment de freqüències en el futur.

Les obres es duran a terme per fases, amb l’objectiu de minimitzar les afeccions al servei d’FGC, així com al trànsit viari i de vianants en superfície.

L’estació de Gràcia, que s’ubica sota la Via Augusta i la plaça Gal·la Placídia, entre el carrer de Marià Cubí i la Travessera de Gràcia, dóna servei a les línies del Vallès, així com al ramal de Reina Elisenda i de l’avinguda Tibidabo. Disposa de 4 vies, dues centrals (per les línies del Vallès i Reina Elisenda) i dues laterals (només pels serveis de l’avinguda Tibidabo). La comunicació entre el vestíbul i andana es fa mitjançant escales fixes i mecàniques, i amb l’exterior, amb escales fixes. Aquesta estació compta amb 11.200 viatgers al dia.

Planta

Adaptació i remodelació de l’estació
Amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat i la qualitat del servei en aquesta estació, el Govern ha impulsat un seguit d’obres per reformar-la i renovar-la. Concretament, els treballs que ara es liciten inclouen les següents actuacions:

* 3 nous ascensors i escales fixes i mecàniques: l’estació quedarà completament adaptada a persones amb mobilitat reduïda, amb la col·locació de 3 nous ascensors, un a l’exterior, a la Via Augusta, costat Besòs, a l’alçada del carrer Marià Cubí, per enllaçar amb el vestíbul, i dos més per arribar a les andanes. A més, s’ampliarà l’amplada dels trams d’escales fixes, que seran de 2 metres en les escales que connecten el vestíbul i les andanes laterals, i de 4 metres, a les que enllacen el vestíbul i l’andana central. També es col·locaran 4 escales mecàniques.

* Ampliació del vestíbul i zona d’andanes: la millora de l’accessibilitat a l’estació comportarà la necessitat de disposar de nous espais per encabir els ascensors i ampliar els trams d’escales. Així, s’ampliarà la superfície del vestíbul dels 250 m2 actuals als 1.500 m2 i s’aprofitarà l’espai alliberat amb el trasllat de la subestació elèctrica i la nova configuració de vies. Amb aquesta actuació, els passadissos que porten cap al vestíbul actual s’eliminaran i els accessos conduiran directament cap a aquest gran vestíbul projectat. A més, les andanes s’ampliaran i es passarà de les dues andanes actuals, de 4 metres d’amplada cadascuna, a 3 andanes: 4.45 metres la del costat Besòs, els 10.5 metres la central, i 7.35 metres la del costat Llobregat.

• Renovació de l’arquitectura interior: a més, a la zona del vestíbul es col•locaran paraments de pedra i tancaments de vidre i acer inoxidable, així com elements retroil•luminats, que aportaran lluminositat i modernitat a aquests espais ampliats. A la zona d’andanes, també es renovaran els acabats interiors, amb materials d’acer inoxidable i vidre. A més, es col•locarà una estructura penjant sobre el sostre, que acollirà les xarxes de ventilació i il•luminació.

• Modificació del traçat de 2 vies: l’ampliació de les andanes obligarà a modificar el traçat de les vies laterals al seu pas per l’estació, per on discorren els serveis del ramal de l’avinguda Tibidabo. Així, la via en sentit Avinguda Tibidabo es desplaçarà cap a la banda Besòs, ocupant l’espai destinat ara a la subestació elèctrica. L’andana en sentit Barcelona també s’amplia; per fer-ho, la via descendent de Tibidabo s’enllaçarà amb la via principal abans de l’entrada a l’estació.

• Nova subestació elèctrica i reforma d’instal•lacions: la subestació elèctrica actual s’enderrocarà i en serà substituïda per una de nova més potent, situada en una altra ubicació, per tal de disposar de l’espai per desviar el traçat de la via ascendent de Tibidabo. Així, la nova subestació se situarà contigua a l’actual, a la banda Besòs i nord de la plaça. A més, es renovaran les instal•lacions elèctriques de mitja i baixa tensió, així com les de comunicacions i senyalització, i la catenària.

• Nova sortida d’emergència: finalment, s’habilitarà una nova sortida d’emergència a l’extrem de l’estació costat Plaça Catalunya.