El DPTOP sotmet a informació pública el perllongament de l’L1 de Fondo a Lloreda -Sant Crist

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, i l’alcalde de Badalona, Jordi Serra, han presentat  l’estudi informatiu del perllongament de l’L1 de Fondo fins al nucli urbà de Badalona, coincidint amb la publicació al DOGC de l’anunci d’inici del seu procés d’informació pública. L’actuació inclou un nou tram d’1,5 quilòmetres de línia amb dues estacions que donaran servei a prop de 6.500 nous viatgers diàriament i aproparan el Metro als barris de Montigalà, Lloreda i Sant Crist de Badalona.


Plànol del perllongament

A més, es construiran cotxeres i un dipòsit de trens que permetran l’increment de freqüències a la línia. L’estudi preveu que les obres comportaran una inversió aproximada de 251 MEUR i un termini d’execució de dos anys i mig. En una segona fase, es preveu fer arribar aquest nou tram fins al centre de Badalona.

Dues noves estacions de l’L1 a Badalona

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publica avui l’anunci d’aprovació tècnica per part de la Direcció General del Transport Terrestre i d’inici del procés d’informació pública de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental per a l’execució del perllongament de l’L1 de Metro des de l’actual estació de Fondo fins als barris de Lloreda i Sant Crist de Badalona.

D’aquesta manera, les entitats, administracions i particulars interessats el podran consultar durant un període d’un mes i formular les aportacions que considerin per tal que siguin analitzades abans de la seva aprovació definitiva.

L’estudi comprèn la part inicial d’aquest perllongament, que s’executarà entre pantalles. En aquest sentit, inclou l’execució d’un tram d’1,5 quilòmetres de longitud, amb 2 estacions per apropar el Metro fins als barris del nord de Badalona, que fins ara no disposaven d’aquest servei. Així, el metro arribarà al barris de Montigalà, Lloreda i Sant Crist, donant servei a prop de 6.500 nous viatgers diàriament quan funcioni a ple rendiment.

A més, l’actuació inclou la creació d’un espai per a les cotxeres i tallers, i una cua de maniobres i dipòsit de trens, per permetre els canvis de sentit dels trens i el seu estacionament. Això permetrà incrementar la cabuda de combois en aquesta línia i augmentar les freqüències de pas.

Aquesta actuació requerirà una inversió aproximada de 251 MEUR, i es preveu un termini d’execució de prop de 2 anys i mig.

Es tracta de la primera fase d’una actuació més àmplia que ja preveu el Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2001-2010, per prolongar l’L1 de Metro cap al centre de Badalona.

1,5 km i 2 estacions

L’alternativa escollida com a més adient en l’estudi informatiu que ara se sotmet a informació pública preveu les actuacions següents:

* 1,5 km nous de línia: es construirà un nou tram de línia d’1,5 quilòmetres de longitud, des de l’actual cua de maniobres de l’estació de Fondo, i discorrerà a una profunditat variable entre els 8 i els 25 metres. El traçat avançarà en sentit nord-est fins a l’estació de Montigalà. Des d’aquí, continuarà fins a l’estació de Lloreda – Sant Crist. A mig camí, s’habilitarà l’espai per a cotxeres i tallers. El nou tram acabarà amb la cua de maniobres i dipòsit de trens.

* Dues noves estacions: el nou tram acollirà dues estacions per apropar els barris del Nord de Badalona, adaptades a persones amb mobilitat reduïda, amb ascensors per connectar l’exterior amb els diferents nivells de l’estació.

* Estació de Montigalà: se situarà a la zona del Parc de les Muntanyetes, entre el carrer de Liszt i el passeig d’Olof Palme, a una profunditat variable d’entre 10 i 20 metres. Donarà servei a la part alta dels barris de Lloreda i Montigalà, tant a la zona residencial com la comercial i de lleure. Tindrà dos vestíbuls, un a cada extrem de l’estació, de més de 500 m2cadascun. Així, un d’ells tindrà accés des del carrer de Mendelsson i un altre amb accés al costat de la rambla de Sant Joan. L’estació, que tindrà andanes laterals, també acollirà una subcentral elèctrica al nivell dels vestíbuls, així com espais reservats per a ús intern. Es calcula que donarà servei a unes 3.600 persones al dia.

* Estació de Lloreda – Sant Crist: s’ubicarà a la zona sud-est del Parc de Montigalà i al nord del barri del Sant Crist, contigua a l’avinguda de Puigfred. Així, es donarà servei als barris de Lloreda i Nova Lloreda, que han experimentat un fort creixement de població, així com al barri de Sant Crist. També tindrà dos vestíbuls, un a cada extrem de l’estació, de més de 500 m2 cadascun. Un amb accés des de l’avinguda de Puigfred, a prop de la rotonda que enllaça amb la rambla de Sant Joan, i un altre amb accés a la mateixa avinguda, a la cantonada amb el carrer de Sant Fermí. Tindrà una única andana central, de 8 metres d’amplada. S’estima que donarà servei a prop de 2.900 usuaris al dia.

* Cotxeres i tallers: entre les dues noves estacions, s’habilitarà una àrea per a l’estacionament dels trens i la seva reparació i manteniment. Aquesta infraestructura permetrà donar resposta a l’increment de freqüències previst en el futur per a l’L1. Les cotxeres i tallers se situaran a la banda mar del Parc de Montigalà,  fins a l’avinguda de Puigfred i la rambla de Sant Joan. Les cotxeres tindran una capacitat per a allotjar fins a 14 unitats de trens. Les vies per a l’estacionament de trens se situaran més a prop de les reservades per a la circulació dels trens en servei, mentre que la zona de tallers i manteniment de via quedaran més al nord.

* Cua de maniobres i dipòsit de trens: el perllongament finalitzarà amb una cua de maniobres per el canvi de sentit dels trens i el seu estacionament. El traçat de la cua s’ha ajustat per tal de possibilitar la prolongació de la línia cap a les futures estacions de Bufalà i Badalona – Pompeu Fabra, previstes en fases posteriors.