El DPTOP estrena els trens amb conducció automàtica a l’L11 entre Can Cuiàs i Casa de l’Aigua

gencatop01916/12 El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha posat en marxa avui el sistema de conducció automàtica a l’L11 entre les estacions de Can Cuiàs i Casa de l’Aigua, un cop superades totes les proves de funcionament. Es tracta de la segona experiència a la xarxa de metro de Barcelona de conducció automàtica en funcionament, després de l’L9. El sistema, que ja funciona a altres ciutats europees, aporta fiabilitat, puntualitat i seguretat al servei. El projecte d’automatització de l’L11 es culminarà en els propers mesos, quan es completi l’adaptació tecnològica necessària a Trinitat Nova que permeti la circulació de trens sense conductor en tota la línia.

L’actuació ha comportat una inversió global d’1,5 MEUR.
A partir d’avui, els trens circularan sense conductor a l’L11 entre Can Cuiàs i Casa de l’Aigua, un cop completades totes les proves de seguretat en el sistema. El tram entre Casa de l’Aigua i Trinitat Nova es continuarà operant amb sistema convencional, fins que es completi la instal·lació del sistema de detecció d’intrusions a la via, a càrrec de TMB.

Això permetrà la circulació segura dels trens automàtics de l’L11 i, alhora, la utilització de la mateixa via per als trens convencionals de l’L4.

D’aquesta manera, en els propers mesos culminarà el procés d’automatització d’aquesta línia de metro lleuger, que es convertirà en la segona de tota la xarxa de metro de Barcelona que funcionarà de manera totalment automàtica, sense necessitat de conductor. La primera va ser l’L9, amb la posada en funcionament de 5 estacions del ramal de Santa Coloma de Gramenet el passat diumenge.

Així, els trens circularan sense conductor controlant el comboi, optimitzant els temps d’aturada a andana. D’aquesta manera, s’espera que l’automatització aporti puntualitat i eficiència al servei.

La instal·lació de la tecnologia específica de transmissió de dades i de tancament i obertura automàtica de portes a les 4 estacions de l’L11 ha comportat una inversió global d’1,5 MEUR.

L’L11 és la línia que enllaça els barris de Trinitat Nova, Torre del Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, al terme municipal de Barcelona, fins a Can Cuiàs, al terme municipal de Montcada i Reixac. La línia, que es va posar en marxa el 2003, és utilitzada diàriament per 3.600 usuaris, i es configura com la prolongació de l’L4 en metro lleuger, ja que discorre en un traçat de via única.

La conducció automàtica com a opció del futur
La conducció automàtica es basa en un sistema que ja funciona a altres ciutats europees pioneres en aplicar les última tecnologia en transport, com ara Lió o Paris. L’avantatge es troba en què s’aconsegueix millorar la qualitat del servei, amb més precisió i fiabilitat, incrementant la puntualitat i facilitant la regularitat del servei d’acord amb l’oferta i la demanda.

Aquest sistema, pioner a tota Europa, es basa en la transmissió bidireccional de dades entre el tren i els equips de terra. En el cas de l’L11, aquesta comunicació bidireccional es produeix a les andanes.

Els combois es comuniquen amb un centre de control que centralitza totes les dades, i dóna ordres als trens, que prèviament han estat programats amb tots els paràmetres de velocitat, frenada, aturada, arrancada, obertura i tancament de portes. Així, es predefineixen totes les estratègies a seguir, per tal de respondre a qualsevol situació, i garantir en tot moment el funcionament del sistema, evitant afectacions en cas de fallada.

Adequació tecnològica
Per a implantar la conducció automàtica a l’L11, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha dut a terme un seguit d’actuacions a la línia, amb l’objectiu d’adaptar-la a les necessitats tecnològiques que exigeix el canvi de sistema convencional, a automàtic.

El projecte ha inclòs les obres següents:
* Instal·lació de mampares a les andanes de 4 estacions: les obres han consistit en la col·locació d’una mampara transparent de 2,4 metres d’altura, situada entre la via i l’andana de 4 estacions en una longitud de prop de 50 metres. La mampara conté 8 portes lliscants cadascuna, que funcionen de manera automàtica i s’obren i tanquen en coordinació amb les portes dels trens. Els treballs s’han dut a terme de manera progressiva, per a minimitzar afectacions en el servei habitual.

Així, primer es va actuar a l’estació de Can Cuiàs, que va disposar de mampares ja a finals del 2008. Després, aquesta primavera es van acabar les obres a les dues andanes de Torre Baró/Vallbona, l’únic punt de creuament de trens. Finalment, a la tardor es van completar els treballs a Casa de l’Aigua i a Ciutat Meridiana.

* Instal·lació de la tecnologia específica de transmissió de dades: per tal de facilitar la localització dels trens, i controlar i gestionar el servei amb seguretat, el sistema de conducció automàtica necessita d’una tecnologia específica que s’instal·la tant al llarg del túnel, com a les estacions i a l’interior dels trens. En aquest sentit, s’ha instal·lat sistemes de comunicació inalàmbrica tren-andana per a permetre la transmissió de dades entre aquests. També s’ha modificat el software actual del tren per tal d’aconseguir la precisió de parada necessària per a garantir encarar les portes de tren amb les d’andana i poder embarcar correctament.

Per a la comunicació tren-andana s’ha instal·lat a cada estació llaços de transmissió/recepció a la via, de manera que quan el tren s’atura a l’andana permet comunicar-se bidireccionalment amb el sistema de mampares per a gestionar automàticament l’obertura i tancament de les portes d’andana de manera segura.

D’altra banda, al llarg del túnel s’han instal·lat balises que permeten al tren auto-localitzar-se d’acord al plànol de vies que porta carregat a la seva Base de Dades, i regular la velocitat de circulació i la parada a les estacions. L’autorització de moviment del tren es genera mitjançant una unitat de processament que assegura en tot moment la protecció dels combois. Aquesta autorització es enviada al tren utilitzant les pròpies vies com a medi de transmissió.

* Proves de funcionament: un cop instal·lats tots els elements necessaris per al funcionament dels trens sense conductor, s’han dut a terme proves per a comprovar l’eficiència del sistema, durant 3 mesos, des de mitjans d’agost fins al desembre. Les proves han consistit en la integració de la conducció automàtica amb el sistema de mampares i el sistema de senyalització ferroviària. Un cop integrat el sistema, es van realitzar simulacions de servei comercial durant les nits per a garantir la màxima disponibilitat, fiabilitat i seguretat del servei.

Comandament centralitzat a La Sagrera
L’L11
disposa d’un Lloc de Comandament Centralitzat al Centre de Control de Metro situat a La Sagrera, des d’on es monitoritza en tot moment i de manera continuada l’estat de la línia i la ubicació exacta dels combois. El responsable ubicat al Centre de Control Central és l’encarregat de gestionar la línia d’acord a les dades mostrades pel sistema, i pot respondre davant qualsevol incidència, actuant sobre els senyals per regular combois, destruir itineraris o fer nous itineraris.

D’altra banda, l’estació de Trinitat Nova acull Lloc de Control Local que permet executar les mateixes tasques que el Central, en cas d’emergència o per caiguda del central.