FGC trasllada el Funicular de Gelida als tallers de Rubí per fer les primeres revisions

09/06/2017.
Aquest matí s’ha retirat la unitat de funicular per iniciar la seva rehabilitació
Amb una inversió d’1,5 milions d’euros, l’objectiu és renovar el funicular respectant-se el disseny històric

Trasllat Funicular de Gelida
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha dut a terme aquest matí els treballs per traslladar el funicular de Gelida als tallers de Rubí. Allà es realitzaran les primeres inspeccions de més envergadura que requereixen els treballs de rehabilitació, que només pot ser feta desmuntant els cotxes i traslladant-los a un taller on dur a terme diferents assaigs no destructius (per exemple, inspecció per ultrasons dels bastidors). Aquestes inspeccions determianaran el tipus d’actuació que s’ha de dur a terme amb les caixes actuals.

Un cop situades les unitats al taller es procedirà a la campanya d’inspeccions,. El resultat permetrà que quedi definida de forma unívoca quines son les actuacions que finalment cal escometre (rehabilitació parcial o substitució total).

Aquesta renovació respectarà l’estil hitòric del Funicular de Gelida. La previsió és que el funicular torni a donar el servei a finals del 2018. FGC va interrompre provisionalment el servei que es realitzava des del 2012. Actualment FGC està oferint de dilluns a divendres un servei de bus que connecta l’estació de Rodalies amb Gelida. Durant els caps de setmana, i des de l’aturada del març del 2016, el servei del funicular es realitza amb el servei d’autobús.

Una infraestructura de principis del segle XX
El funicular de Gelida es va inaugurar el novembre de 1924, construït per l’enginyer menorquí Santiago Rubió. Situat a la comarca de l’Alt Penedès, uneix l’estació de tren de Rodalies de la RENFE (línia Barcelona-Tarragona per Vilafranca) amb el centre urbà del poble.

A principis dels anys 80, FGC es va fer càrrec del funicular i va emprendre un procés de modernització que va permetre oferir un servei regular fins al canvi de servei del 2012, data en la qual FGC va aprovar una reorganització dels seus serveis per ajustar l’oferta a la demanda i racionalitzar despeses a les línies metropolitanes.

En el marc d’aquesta reorganització es va substituir el servei del funicular per un nou autobús urbà, amb un recorregut més ampli i diverses parades al municipi de Gelida, i integrat dintre el sistema tarifari de l’ATM. Ferrocarrils va decidir preservar el valor històric i patrimonial del Funicular mantenint-lo en servei durant els caps de setmana i dies festius i assenyalats.

Els 7 trens turístics d’FGC
Ferrocarrils ofereix múltiples opcions turístiques amb els seus trens, més enllà de l’ús diari que en puguin fer els usuaris per motius de feina o necessitat, una oferta lúdica consolidada i d’èxit.

Així, el Tren dels Llacs (tren turístic Lleida-La Pobla) va tancar el 2016 amb un índex d’ocupació del 99,08%, superant el balanç del 2015 (98,89%), mentre que el Tren del Ciment (tren turístic centenari entre La Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug) va tancar l’última temporada amb 21.208 visitants, 540 passatgers més que al 2015. Per la seva banda, el Cremallera i funiculars de Montserrat han superat un any més el milió de visitants.

Properament, FGC augmentarà la seva oferta de trens turístics amb un tren restaurant ambientat en un comboi de principis del segle XX que farà un trajecte de 40 minuts entre Sant Boi de Llobregat i Monistrol de Montserrat, i amb un tren per fer enoturisme i descobrir i gaudir de forma diferent el paisatge del Bages.

L’oferta turística es completa amb els bitllets combinats de Turistren (viatge + entrada a museu) que permeten els usuaris d’FGC visitar museus, espais arquitectònics o diferents espais de lleure propers a la xarxa de trens de Ferrocarrils.

Per a més informació: www.turismefgc.cat; turistren.cat.