La Llagosta i Santa Perpètua de Mogoda tindran un pol d’activitat logística de 65,96 ha

TerritoriSostenibilitat15/11/2016
Proposta d’ordenació del sector.

·Aprovat inicialment el Pla director urbanístic Eix Riera de Caldes Sud, que ordena 112,59 hectàrees de terreny entre aquest dos municipis.
·Classifica terrenys per acollir activitats logístiques, protegeix els espais fluvials del riu Besòs i la riera de Caldes i reserva sòl per a les noves infraestructures previstes.

La Comissió territorial d’urbanisme de Barcelona ha aprovat inicialment aquest dimarts el Pla director urbanístic (PDU) Eix Riera de Caldes Sud, que afecta els municipis de la Llagosta i Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Oriental).

Un PDU és un instrument de planejament que permet classificar i qualificar el sòl d’un sector concret que es consideri d’interès territorial, amb un gran nivell de detall i amb una tramitació més àgil que altres eines ordinàries. En aquest cas, l’àmbit que abasta reuneix característiques molt singulars i s’hi volen desenvolupar actuacions de gran rellevància econòmica, el que aconsellava la redacció d’un PDU.

Alta connectivitat viària i ferroviària
Es tracta d’un sector de 112,59 ha, de les quals 88,08 pertanyen a la Llagosta i 24,51, a Santa Perpètua. La zona està delimitada al nord-oest per l’antiga N-152a i la línia ferroviària R3 (Vic-Puigcerdà); al nord-est, per la C-59; al sud-est, pel riu Besòs, i al sud-oest, per la riera de Caldes. És un àmbit amb una gran connectivitat gràcies als eixos viaris i ferroviaris que el creuen, i molt proper a la Central Intermodal de Mercaderies (CIM Vallès) i a la futura terminal logística intermodal del Vallès. L’objectiu principal del PDU és aprofitar la centralitat i el potencial de conectivitat d’aquest territori per configurar un centre d’activitat econòmica prioritàriament vinculat al sector logístic.

El Pla divideix l’àrea en diverses actuacions. D’una banda, delimita i ordena de forma detallada dos sectors d’interès supramunicipal:

1. Camí Ral. De 21,52 ha de superfície, a Santa Perpètua, situat entre l’N-152a, la riera de Caldes i la C-59. Actualment acull una campa d’automòbils. El Pla hi preveu un pol d’activitats logístiques, amb usos terciaris o de serveis complementaris, d’11,81 hectàrees de superfície.

El document contempla 3,8 ha de zones verdes al marge esquerre de la riera de Caldes, amb l’objectiu d’integrar-se al parc lineal associat a aquesta riera. També en proposa al voltant de l’N-152 per facilitar la integració amb aquesta carretera. Els equipaments es concentren al voltant de la masia de Can Pere Gil.

2. Can Pere Gil. Ocupa 44,43 ha a la Llagosta, als terrenys plans de la Verneda de Can Pere Gil, a continuació del sector anterior. També en aquest cas es qualifica sòl per a activitats logístiques, amb possibilitat d’usos terciaris i de serveis complementaris, que suma 21,47 hectàrees.

Les 7,5 ha de zones verdes previstes se situen a continuació de les del Camí Ral, al marge esquerre de la riera de Caldes, i al sud-est de l’àmbit central que compleix amb les funcions lúdiques d’esbarjo. S’inclouen dues peces d’equipaments: una annexa a la masia de Can Pere Gil, sense un ús concret assignat, i l’altra entre les infraestructures ferroviàries, que es preveu destinar a la pràctica de l’esport a l’aire lliure.

Pel que fa a la mobilitat, es construiran dos ponts sobre la riera de Caldes per connectar amb el polígon industrial de la Llagosta i amb la futura terminal logística intermodal del Vallès. El PDU proposa un pas inferior sota la via de la línia de tren Barcelona-Portbou i un accés directe a aquest sector des de la rotonda nord de la C-17.

Zona de protecció de ribera
El Pla també preveu un àmbit de protecció dels espais fluvials del riu Besòs i la riera de Caldes, situat a la Llagosta, entre la C-33 i el riu Besòs. Manté la seva classificació com a sòl no urbanitzable i el qualifica de zona de protecció de ribera. La voluntat del document és preservar l’aqüífer i els marges dels rius, així com fomentar el seu gaudi per part de la població.

Un tercer àmbit d’actuació són els terrenys ocupats per infraestructures viàries i ferroviàries existents i els reservats per a d’altres previstes. Les existents són la C-17; l’autopista C-33; les línies ferroviàries de Mollet-Papiol i Barcelona-Portbou, i la línia d’alta velocitat Barcelona-França. Les previstes i pendents d’execució són l’ampliació i millora de la C-17; l’adequació de la C-59 enel marc de la implantació de la B-500 (Eix de la Conreria), i la segona fase de la infraestructura ferroviària del Nus de Mollet. En aquest cas, el document reserva el sòl necessari per al seu desenvolupament sense definir ni condicionar el traçat definitiu.

El PDU Eix Riera de Caldes Sud se sotmetrà ara a informació pública durant 45 dies, perquè els ciutadans i entitats interessades el puguin consultar i presentar-hi al·legacions, si ho consideren necessari. Posteriorment, es donarà audiència als ajuntaments afectats durant un termini d’un mes. Les aportacions que es recullin s’estudiaran i s’incorporaran, si s’escau, al document que s’aprovi finalment.