Josep Rull: “El model de gestió de la mobilitat a l’àrea de Barcelona és pres com a referent i copiat al món”

TerritoriSostenibilitat22/11/2016
· El conseller visita la Línia 1 del metro de Panamà, supervisat per TMB i amb material mòbil fabricat per la planta d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda
· Rull posa de relleu el guany que suposa el transport públic en la millora de la qualitat de vida de la població i en la lluita contra el canvi climàtic.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, juntament amb el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha visitat aquest dilluns la Línia 1 del metro de Panamà. Actualment la infraestructura panamenya es troba en obres d’ampliació que compten amb la supervisió, entre d’altres, del principal operador de transport públic català, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). A més, material mòbil del metro de Panamà s’ha fabricat a la planta d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda. Així, el conseller Rull ha posat de relleu que “el model de mobilitat ben gestionada de l’àrea metropolitana de Barcelona és pres com a referent i copiat a altres indrets del món i això com a país ens ha d’enorgullir”.

El conseller de Territori i Sostenibilitat ha reflexionat sobre els beneficis que reporta el transport públic. “Guanyar temps, guanyar qualitat de vida, és la potència que té el transport públic”, ha dit. En aquest sentit, aquesta línia de metro pot arribar a suposar un estalvi de temps de quatre hores diàries en els desplaçaments. Josep Rull, a més, ha recordat el paper del transport públic com a “mecanisme més clar en la lluita contra la contaminació atmosfèrica i contra el canvi climàtic”.

Assessorament de TMB al metro panameny
Des de l’any 2014, TMB forma part d’un consorci amb Ayesa i The Louis Berger Group, que assessora l’empresa panamenya en la posada en servei de la Línia 2 de metro. En la seva primera etapa de desenvolupament, aquesta infraestructura tindrà una longitud de 21 quilòmetres, amb 16 estacions. TMB ja es va adjudicar l’any 2010, també dins d’un consorci, en aquell cas amb Ayesa i Inelectra, el control i seguiment de les obres de la Línia 1 del metro panameny. Amb 13,7 km de recorregut, va ser la primera línia de metro d’Amèrica Central i es va posar en servei l’any 2014.

Dins d’aquell consorci TMB fou responsable de supervisar els projectes de les obres aportant la seva perspectiva d’operador; d’assegurar la qualitat del material rodant, i de preparar les instal·lacions, els diferents processos i el personal necessari per fer funcionar la línia.

Per tal de poder compartir coneixements i aprofitant la visita a la infraestructura panamenya, el conseller Rull s’ha reunit amb el ministre d’Assumptes del Canal, Marítims i Logístics i president de la Junta directiva del Metro de Panamà, Roberto Roy.

D’altra banda, el conseller ha inaugurat aquest dilluns una jornada empresarial per explicar el potencial d’acollida del Port de Barcelona dels vaixells que transiten per l’ampliació del Canal panameny. En la trobada, en què també ha participat el president del Port, Sixte Cambra, Rull ha reivindicat el potencial de la infraestructura catalana com a porta d’entrada a Europa davant un auditori format per empresaris panamenys.

Missió empresarial
Aquesta jornada i la visita al metro de Panamà formen part de la missió empresarial a aquest país i a Cuba que organitzen el Port de Barcelona i l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat, ACCIÓ. Aquesta missió comparteix agenda amb una altra similar encapçalada pel conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget. Les dues iniciatives apleguen gairebé mig centenar d’empreses catalanes que tenen una agenda de més de 300 reunions amb companyies cubanes i panamenyes per reforçar les relacions amb ambdós països i exportar l’experiència d`èxit logístic de la capital catalana.

En aquest sentit, el conseller Rull també s’ha pogut reunir amb l’alcalde de la Ciutat de Panamà, Jose Isabel Blandón, i amb el president de la Cambra de Comerç, Indústria i Agricultura de Panamà, Jorge García Icaza.