El conseller de Territori i Sostenibilitat ha presidit l’acte central del centenari de l’arribada del tren a les Planes

TerritoriSostenibilitat28-11-2016. Rull: “L’arribada del tren a les Planes és l’exemple d’una història d’èxit”

A l’estació s’ha batejat una unitat amb el nom de l’enginyer Carles Emili Montañés, impulsor de la connexió de Barcelona amb el Vallès

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha presidit aquest dilluns l’acte central de la commemoració dels 100 anys de l’arribada del tren a l’estació de les Planes. Acompanyat de la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, Rull ha destacat “la gran història d’èxit” de l’operador català.

Rull ha posat de relleu la importància i la transcendència que va suposar, a principis del segle XX, i concretament el dia 28 de novembre de 1916, que el primer tren sortís de l’estació de Pl. Catalunya i arribés fins a les Planes, unint així Barcelona amb els nuclis urbans del Vallès travessant directament Collserola.

El conseller ha recordat la numeració dels trens de la xarxa d’FGC, “l’1 pels de la línia del Vallès, el 2 per la Llobregat-Anoia i el 3 per la de Lleida-la Pobla”, per assegurar que “aspirem a que hi hagi numeracions del 4, del 5 i del 6, i que FGC tingui la capacitat de generalitzar aquest plantejament exitós”.

Sobre l’arribada del tren a les Planes, el president d’FGC, Enric Ticó, ha valorat que “van ser molts anys d’obres i finalment es va trencar la barrera de Collserola”. Per tant, “aquest centenari suposa un homenatge a les persones que el van fer possible i que hi van treballar i van dedicar anys de la seva vida”.

Bateig d’un tren
Durant l’acte, celebrat a la mateixa estació de Les Planes, s’ha batejat un tren d’FGC amb el nom de Carles Emili Montañés, enginyer promotor de l’electrificació de la indústria catalana. Cofundador, ideòleg i constructor dels Ferrocarrils de Catalunya, origen de l’actual xarxa ferroviària d’FGC, Montañés va impulsar la connexió de Barcelona amb les ciutats del Vallès, juntament amb l’industrial americà Frederick Stark Pearson. El conseller ha agraït la presència de la família de Montañés i ha destacat el “tàndem excepcional” que va formar amb Pearson. La unitat de tren batejada forma part de la sèrie 113, trens que substitueixen les antigues 111 a les línies S1 (Terrassa), S2 (Sabadell) i L6 (Reina Elisenda) per modernitzar la flota.

Exposició de material històric
Un cop batejat el tren, Rull ha visitat els automotors històrics Brill FCC 18 i FSB 301, exposats per a l’ocasió a l’estació de Les Planes. A la unitat Brill 18 s’ha descobert una placa dedicada a la figura de Josep M. González, expert assessor en la recuperació de trens històrics, que concretament va participar en la recuperació d’aquesta unitat. També ha visitat l’exposició 100 anys del tren a Les Planes, ubicada al Centre Cívic L’Elèctric de Les Planes, una acurada i completa selecció d’imatges que expliquen els 100 anys de l’entrada en servei del tren a les Planes, la construcció del túnel de Vallvidrera i l’entrada en servei dels automotors Brill.

Els primers automotors Brill 18 que van arribar a Barcelona van fer-ho completament muntats, però els 12 següents van arribar per peces i es van recompondre al taller de Sarrià. I 4 automotors i 8 remolcs es van construir íntegrament al taller de Sarrià, seguint els plànols americans. El Brill 18 va entrar en servei el dia 28 de novembre de 1916. Al llarg de la seva vida va cobrir els trajectes entre Barcelona, Terrassa i Sabadell. Va ser retirat del servei el 1971.

El Brill 301, adquirit el 1919, estava pensat per substituir els antics tramvies belgues que cobrien, des de 1905, el servei entre Barcelona i Sarrià. Els cotxes van arribar a Barcelona desmuntats i, entre 1920 i 1921, es van muntar al taller de Sarrià. La sèrie va entrar en servei progressivament entre l’11 de desembre de 1920 i el 24 de març de 1921. A partir de 1952, molts dels cotxes van ser transformats en noves unitats de la sèrie 600, aprofitant-ne els motors i els equips elèctrics. L’any 1967, es van retirar del servei i van ser desballestats els automotors que encara no havien estat transformats.

L’origen de les comunicacions entre Barcelona i el Vallès
A principis del segle XX sorgeixen a Barcelona les primeres iniciatives per comunicar, mitjançant el tren, la ciutat amb els nuclis més importants del Vallès, tot seguint la línia del Tren de Sarrià que funcionava amb èxit des del 1863, i travessant Collserola. L’impulsor principal va ser l’enginyer Carles Emili Montañés, promotor de l’electrificació de la indústria catalana, qui va convèncer l’industrial americà Frederick Stark Pearson perquè invertís en el projecte.

El resultat va ser la creació de l’empresa Ferrocarriles de Cataluña, SA (FCC) que el 1912 va iniciar les obres del perllongament de la línia de Sarrià fins a Les Planes amb la construcció del túnel sota Vallvidrera i després amb els treballs de la resta de la línia. Finalment, el 28 de novembre de 1916, es va fer el primer recorregut en tren entre Pl. Catalunya i Les Planes, amb parada a l’estació de Sarrià.

L’arribada del tren a Les Planes va convertir aquest indret en la destinació d’esbarjo preferida de la societat barcelonina. A partir d’aleshores, cada diumenge milers de persones van començar a aprofitar el dia per viatjar amb el nou tren fins als berenadors de la zona, que van viure una època daurada.