Territori i Sostenibilitat licita la redacció del projecte per implantar l’ample internacional a la terminal de mercaderies de Vilamalla

TerritoriSostenibilitat11/10/2016. L’actuació preveu realitzar la connexió de la terminal a la Xarxa Ferroviària d’Interès General amb ample estàndard europeu.
La terminal de Vilamalla forma part del Corredor Mediterrani i de la xarxa transeuropea de transport.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha licitat aquest dimarts la redacció del projecte constructiu per a la implantació de la via d’ample internacional (UIC) a la terminal de mercaderies de Vilamalla (Alt Empordà). La terminal disposa actualment de dues vies en ample ibèric d’una longitud útil de 478 metres cadascuna. El projecte que es licita preveu actuacions tant a la mateixa terminal com dins de la Red Ferroviaria de Interés Genreal (RFIG).

La terminal de Vilamalla té una superfície de 3,5 hectàrees i forma part del Logis Intermodal Empordà. És una terminal pública construïda per la Generalitat i gestionada conjuntament per l’empresa pública CIMALSA i per l’Autoritat Portuària de Barcelona i forma part del Corredor Mediterrani i de la xarxa transeuropea de transport. El projecte que ara es licita permetrà impulsar aquesta infraestructura i donarà resposta a les demandes de les empreses que han manifestat la voluntat de fer ús de la terminal intermodal quan aquesta disposi d’ample internacional.

Canvi d’ús i ample de quatre vies
L’actuació preveu la realització de la connexió de la terminal amb ample estàndard europeu a la RFIG, com a mínim al costat nord, així com allargar les vies d’apartat fins als 750 metres i dotar-les d’ample de via mixt (ibèric i internacional). També es preveu realitzar les obres a l’interior de la terminal per dotar-la de vies d’ample mixt i la realització de totes les obres necessàries que se’n derivin, ja sigui per motius de seguretat, de senyalització o de millora. També està contemplada la millora de la mateixa estació de Vilamalla.

El conjunt de l’obra té dos àmbits d’actuació: un dins de la RFIG i l’altre a la mateixa terminal i el ramal de connexió amb la xarxa estatal. A la RFIG, els treballs consistiran en canviar l’ús i els amples actuals de les quatre vies existents. Així, les vies 2 i 4 seran d’ample mixt i 750 metres de longitud, que serviran com a vies d’expedició i recepció de la terminal de Vilamalla. La via 3 es mantindrà com a via d’ample ibèric que donarà continuïtat al trànsit general entre Figueres i Barcelona. La via 1 serà una via d’ample mixt que servirà per al trànsit general entre Barcelona i Figueres, així com als serveis entre Barcelona i Vilafant, en els dos sentits de la marxa.

Dins de la terminal, s’efectuaran les actuacions necessàries en la infraestructura, la superestructura, la seguretat i la senyalització del ramal de connexió amb la RFIG, així com en les dues vies de càrrega i descàrrega, per incorporar l’ample UIC a l’ample ibèric actual.