Rull: “L’Estat espanyol ha decidit desconnectar Catalunya de les infraestructures”

TerritoriSostenibilitat13/10/2016
El conseller de Territori i Sostenibilitat lamenta que la planificació ferroviària i viària s’ha concebut “amb criteris polítics i no econòmics”.
En una conferència a Madrid, qualifica d’”esgotadora” la situació per la manca de respostes per millorar Rodalies.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha advertit aquest dijous en una conferència celebrada a Madrid que l’Estat espanyol “ha decidit desconnectar Catalunya de les infraestructures” ja que no s’han planificat les inversions en matèria viària i ferroviària seguint criteris econòmics sinó polítics. Sota el títol Desconectados, el conseller ha intervingut al Forum Executive davant d’un centenar d’assistents, entre els quals hi havia representants empresarials, dels cossos diplomàtics, diputats i senadors al Congrés, entre d’altres.

“Durant massa temps s’ha gastat en infraestructures però no s’ha decidit amb rigor què era el realment important. Si volem ser competitius, cal racionalitzar i pensar que aquestes no han de servir només com a estímul econòmic sinó com una estratègia de futur”, ha sostingut Rull. Un exemple d’això, ha dit, ha estat el Corredor Mediterrani (CMED), que malgrat ser una infraestructura amb un retorn econòmic altíssim, no s’ha executat amb la diligència que caldria.

Un problema per a tothom
El conseller ha recordat que la franja per on transcorre el CMED concentra el 50% del PIB de tot l’Estat i que, en conseqüència, no és només Catalunya, el País Valencià, Múrcia, les Illes Balears o Andalusia les regions que surten perdent en no comptar amb aquest eix ferroviari de mercaderies i persones sinó que “és un problema per al conjunt de l’Estat”, ha dit.

“No oblidin que encara queden 40 quilòmetres de via única en l’eix ferroviari més competitiu que hi ha”, ha lamentat. “Quan no es planifica estratègicament passen aquestes coses. El CMED és la metàfora d’una situació en la qual les infraestructures han estat concebudes amb criteris polítics i no pas econòmics”, ha descrit.

Sense interlocutor a l’Adif
Rull ha repassat també el que es viu a Catalunya amb Rodalies, un altre exemple de la manca d’inversió de l’Estat, i ha demanat “empatia” als presents a l’acte després que tots els intents per revertir la situació no hagin donat resultat. “Donar la culpa a Madrid és esgotador i per això nosaltres volem ser responsables de les nostres pròpies decisions”, ha convidat.

A continuació ha recordat els percentatges irrisoris de compliment de les inversions, amb un 10% dels 4.000 milions d’euros per al pla de Rodalies 2009-2015 i un 4,2% executat per als 306 milions acordats en el mandat anterior. “No trobem interlocutors a l’Adif i quan presentem un requeriment previ ells desautoritzen un pacte al qual s’havia arribat amb la ministra Ana Pastor”, ha lamentat.

“No ens resignem”
El titular de Territori i Sostenibilitat ha defensat novament el traspàs complet de Rodalies i Regionals ja que, ha insistit, l’única manera de gestionar correctament el servei és comptar amb la infraestructura. “Hem acreditat la solvència amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya; sabem com fer-ho”, ha recordat.

“No podem resignar-nos perquè això no resol el problema dels 400.000 usuaris diaris”, ha reivindicat. A continuació ha recordat que el proper 26 d’octubre es prepara un gran acte de país amb les entitats municipalistes i la societat civil, presidit pel president Carles Puigdemont, per reclamar que se solucionin els problemes a la xarxa.