President Puigdemont: “L’Estat espanyol continua amb la seva desídia, deixadesa i abandonament com titular del servei de rodalies i de regionals”

TerritoriSostenibilitat12/09/2016. El cap de l’Executiu ho contraposa a l’esforç que ha fet la Generalitat els darrers anys, amb una inversió de 3.800 milions d’euros en transport públic.
El president, acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, ha inaugurat, aquest migdia, el nou tram del Metro del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i les noves estacions Can Feu – Gràcia i Plaça Major.

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha contraposat avui l’esforç inversor i la gestió de la Generalitat els darrers anys destinat a millorar el transport públic dels ciutadans “en relació a la inversió o al compromís d’inversió que fan els qui encara ara tenen no només els diners, sinó les competències i la responsabilitat per fer que funcioni i no funciona”.

Durant l’acte d’inauguració del nou tram del Metro del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i les noves estacions Can Feu – Gràcia i Plaça Major, el cap de l’Executiu ha aprofitat la seva intervenció per denunciar que “l’Estat espanyol, que és titular del servei de rodalies i de regionals, continua amb la seva desídia, deixadesa i abandonament”.

Així, ha criticat la “molt poca feina” de l’Estat en aquestes línies i s’ha referit a la “desastrosa situació” de la línia R16, Barcelona- Tarragona – Tortosa, que comporta un “calvari” pels ciutadans que “han d’utilitzar una infraestructura bàsica per entendre el concepte de qualitat de vida, o de cohesió territorial o social o d’oportunitats econòmiques”.

En aquest mateix sentit, el cap del Govern també s’ha referit a les dades publicades el passat mes de maig, per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, que reconeixen que “Adif només va gastar a Catalunya el 26% d’allò que estava previst”. Ha explicat que l’organisme ferroviari va executar 31,7 M€ dels 118,4 pressupostats, que Renfe tampoc va complir el seu pressupost perquè va executar un 5,1% dels 115 milions pressupostats i que la inversió del Govern central, l’any passat, a Catalunya es va situar un 40% per sota del conjunt de l’Estat.

El president de la Generalitat ha inaugurat les noves instal·lacions, acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; l’alcalde de Sabadell, Juli Fernández; el president d’FGC, Enric Ticó; el president d’Infraestructures de la Generalitat, Joan Jaume Oms, i el delegat del Govern de la Generalitat a Barcelona, Miquel Àngel Escobar, entre d’altres autoritats. Durant l’acte s’ha batejat el tren que ha fet aquest viatge inaugural amb el nom del poeta i dramaturg sabadellenc Joan Oliver, Pere Quart.

Esforç inversor per millorar la qualitat de vida de les persones
Durant la intervenció a l’acte inaugural d’aquest nou tram del Metro del Vallès de FGC, el president ha recordat que en poc més d’un any la Generalitat a més de perllongar les línies de FGC de Sabadell i Terrassa, amb una inversió de 430 i 400 M€, respectivament, ha estat capaç de posar en funcionament el metro de la línia 9 i la T1, a l’Aeroport-Zona Universitària, amb una inversió de gairebé 2.900 M€, i ha iniciat les obres de la L10 per connectar els barris barcelonins de la Marina i de la Zona Franca. Tot plegat, ha dit, per atendre “una demanda no només de les institucions sinó dels ciutadans, que són els veritables destinataris de tot aquest esforç”.

El cap de l’Executiu ha explicat que es tracta d’una inversió en els darrers anys de 3.800 M€ “per millorar la qualitat de vida de les persones”, i que s’ha fet on es concentra més població de Catalunya i on hi ha més activitat econòmica. Tot plegat, ha suposat una “rendibilitat social”, que s’ha correspost en un augment significatiu dels usuaris, que ha permès, “poder congelar les tarifes i, fins i tot, en alguns casos, també rebaixar-les”, ha afegit.

La posada en servei de la prolongació de la línia a Sabadell culminarà la primavera de 2017, amb 3,7 quilòmetres de via i tres estacions més (la Creu Alta, Sabadell Nord i Ca n’Oriac-Parc del Nord). En total, la prolongació del Metro del Vallès a Sabadell abasta 5,2 quilòmetres –4,4 dels quals, de nova línia– cinc estacions i unes cotxeres a Ca n’Oriac.

Durant la seva intervenció, el conseller de Territori i Sostenibilitat, ha manifestat que amb aquest perllongament de la línia “es reforça el compromís insubornable del Govern pel transport públic”. Rull ha destacat que amb la incorporació de 15 nous trens a la línia es reduirà a la meitat la freqüència de pas del servei, el que a la pràctica suposa un tren cada cinc minuts a partir del 2019.

Les noves estacions que s’han inaugurat avui entraran plenament en servei demà mateix. Es tracta d’instal·lacions adaptades per a persones amb la mobilitat reduïda i per a facilitar els moviments dels usuaris disposen d’escales fixes, mecàniques i tres ascensors.