Primera reunió de la taula institucional del Corredor Mediterrani

TerritoriSostenibilitat20/07/2016. La Generalitat i més d’una quarantena de representants de les institucions catalanes es troben per debatre les línies de treball que han de permetre accelerar l’execució de la infraestructura.
Tots els presents coincideixen en destacar l’alt consens que hi ha la voltant de la necessitat d’aconseguir el Corredor Mediterrani.

Reunió de la taula institucional del Corredor Mediterrani, presidida per Forcadell, amb els consellers Rull i Baiget i una quarantena de representants del món local, polític i econòmic
La primera reunió de la taula institucional del Corredor Mediterrani s’ha celebrat aquest dimecres amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget. Hi ha assistit més d’una quarantena de representants institucionals entre alcaldes, altres membres de les corporacions municipals, les entitats municipalistes, representants de les diputacions, diputats, eurodiputats i cambres de comerç. La presidenta del Parlament, Carme Forcadell, ha presidit la reunió, la primera de les tres que s’han creat per avançar en la reivindicació conjunta del Corredor Mediterrani (CMED).

Un debat “ambiciós i de llarg abast”
La Generalitat i els representants de les institucions catalanes han encetat el debat sobre les línies de treball que han de permetre accelerar l’execució de la infraestructura. Tots els presents han coincidit en destacar l’alt consens que hi ha la voltant de la necessitat d’aconseguir el Corredor Mediterrani.

El conseller Rull ha resumit que l’objectiu d’aquesta taula institucional és el de saber “on som i cap a on anem en un futur proper” en relació amb les infraestructures que formen part del CMED. En aquest sentit, ha exposat que “volem que el debat sigui ambiciós i de llarg abast”. El titular de Territori i Sostenibilitat ha tornat a reclamar un coordinador del Corredor Mediterrani, “una figura de caràcter tècnic” per vetllar “no només per l’execució de la infraestructura sinó també per la gestió de la demanda”. Rull ha recordat que la Generalitat busca el consens amb els territoris de l’Estat per on passa aquesta infraestructura per fer un front comú.

Pol de dinamització econòmica
El conseller Baiget ha alertat que el corredor és un “pol de dinamització econòmica que amb la manca d’infraestructures de transport i logístiques pot perjudicar la potència del corredor i no ens ho podem permetre com a país”. I ha donat xifres: “La meitat del PIB de l’Estat és genera a l’entorn del Corredor Mediterrani; més de la meitat de les importacions i exportacions tenen el seu origen o destí al CMED; gairebé el 50% de les empreses innovadores estan vinculades a les àrees del corredor; i és el principal receptor de turistes”.

Forcadell, que ha clos la jornada, ha celebrat “la pluralitat ideològica i de consens” que hi ha al voltant del CMED, del qual ha dit que “és un repte comú que s’ha de fer conjuntament amb altres territoris, tant de l’Estat espanyol com francès”. “Cal fer molta força i ser molts per aconseguir” aquesta infraestructura que és “una demanda del món econòmic però també de tota la societat perquè no oblidem que també estem parlant d’un tema de sostenibilitat”, ha dit. En aquest sentit, ha ofert “tot el suport del Parlament de Catalunya” per aconseguir que es construeix el Corredor.

Comitè de Serveis Multimodals
La taula institucional del Corredor Mediterrani es tornarà a reunir després de l’estiu amb el retorn de totes les aportacions que facin a partir d’ara els seus membres. Les altres dues taules constituïdes, la de transports de mercaderies i l’empresarial, també es trobaran cap a la tardor.

En relació amb els serveis de transport i la logística i la seva digitalització, el Govern va aprovar aquest dimarts la creació del Comitè de Serveis Multimodals de Transport de Mercaderies per potenciar el transport ferroviari de mercaderies amb Europa. El comitè és un òrgan de participació i coordinació entre la Generalitat i les entitats que actuen en el transport multimodal de mercaderies amb l’objectiu d’incrementar la demanda de transport per ferrocarril i “fomentar que el sector empresarial català aprofiti les oportunitats tecnològiques vinculades a la intermodalitat”, ha dit el conseller Baiget.