El conseller de Territori i Sostenibilitat inaugura els dos nous trens de la línia Lleida-la Pobla

TerritoriSostenibilitatDestaca l’aposta del territori i de les institucions catalanes per impulsar aquest servei.

24/07/2016. Rull: “El tren de la Pobla és la història d’un èxit col·lectiu”
Els nous trens començaran a circular aquest dilluns amb una oferta que gairebé triplica l’actual i amb un estalvi de 15 minuts en el temps del recorregut

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, acompanyat del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, ha inaugurat aquest diumenge els dos nous trens de la línia Lleida-la Pobla de Segur (Pallars Jussà), que es posaran en servei demà dilluns. Amb el nou material mòbil es dóna un impuls a la línia, amb un servei que gairebé triplica l’oferta actual i amb una important millora en la velocitat comercial, ja que el temps del trajecte es redueix en 15 minuts (passa d’1 hora i 50 minuts a 1 hora i 35 minuts).

Les millores també inclouen una reducció tarifària en les relacions amb el Pallars, amb rebaixes en els abonaments de deu viatges de fins al 37% respecte als preus actuals, i l’equiparació del preu del bitllet senzill del tren i el bus. També es reforcen les connexions amb bus per aconseguir una oferta conjunta amb un servei cadenciat i sense superposició de serveis. El Tren dels Llacs es podrà reprendre a partir de dissabte vinent amb els nous trens.

El tren de la gent
Rull ha destacat que el tren de la Pobla és “la història de la mobilització de la gent d’un territori que mai no s’ha rendit”. “És la història d’un èxit col·lectiu”, ha subratllat. Ha recordat que l’Estat volia tancar la línia de la Pobla però que les institucions catalanes i, sobretot, la gent del territori van lluitar per mantenir-la. “Quan hi ha un poble que desitja fermament un objectiu, que treballa en positiu, i quan aquest poble s’alça ningú no el pot aturar”, ha dit.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha explicat que amb els dos nous trens “millorem un bon servei perquè hem incorporat la millor tecnologia: tenim més trens, més freqüències, reduïm el temps del trajecte i hem aconseguit que la gent es connecti millor, més ràpid i amb un servei pensat des del territori”.

Traves administratives
El conseller Rull, que ha agraït la “paciència”· de la gent del territori, també s’ha referit al retard de dos mesos i mig en l’estrena dels dos nous trens. “Ha costat perquè hi ha hagut unes dificultats administratives incomprensibles per part de l’Estat i per recórrer 2 quilometres dels 89 que té la línia ens ha fet passar per totes les vicissituds. Hi ha institucions que sempre intenten buscar problemes a qualsevol cosa i altres que treballen per trobar solucions. Necessitem més autogovern perquè això no passi, per prendre les nostres pròpies decisions”, ha manifestat.

A la inauguració també hi han assistit el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font; el director general de Polítiques de Muntanya, Albert Alins; el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré; la delegada del Govern a l’Alt Pirineu, Maria Rosa Amorós; el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; així com els alcaldes dels municipis per on passa la línia i altres autoritats del territori.

Deu trens per sentit a Balaguer
Durant els parlaments a l’arribada a l’estació de la Pobla, el president de Ferrocarrils ha demanat disculpes als usuaris pels retard en la posada en marxa dels nous trens. Ticó també ha volgut destacar que el servei compta amb l’impuls dels nous trens però també amb un important reforç en les línies de bus. Així, entre Lleida i Balaguer (Noguera), l’oferta ferroviària passarà de les 4 expedicions per sentit actuals a les 10, entre les 5.25 hores i les 22.25 hores (divendres fins a les 22.55 hores). Sumant les comunicacions amb autobús, les dues ciutats estaran connectades amb transport públic amb 52 expedicions diàries, 27 d’anada i 25 de tornada.

Els dissabtes, s’oferiran 9 expedicions per sentit, 6 més que ara, entre les 6.20 hores i les 22.10 hores. L’oferta conjunta tren-bus permetrà disposar de 28 expedicions, 14 d’anada i 14 de tornada. Els diumenges i festius, els viatgers disposaran de 9 trens d’anada i 10 de tornada, entre les 6.20 hores i les 22.25 hores, enfront dels 3 per sentit que hi ha actualment. Afegint les expedicions amb bus, l’oferta total serà de 25 expedicions, 12 d’anada i 13 de tornada.

Es quadruplica l’oferta amb la Pobla
Pel que fa al corredor entre Lleida i la Pobla, l’oferta ferroviària es quadruplica. Ara mateix hi ha un tren per sentit al dia. A partir de dilluns, hi haurà 4 serveis de dilluns a divendres feiners, per cobrir les necessitat de mobilitat entre les 5.25 hores i les 19.30 hores (les 20.50 hores els divendres). Sumant les connexions amb autobús, els viatgers disposaran de 12 serveis de transport públic diaris per enllaçar les dues ciutats, 6 per sentit, enfront dels 4 que hi ha actualment.

Els dissabtes, l’oferta en tren es duplica, amb dos trens per sentit, entre les 7.50 hores i les 19 hores, i els diumenges es triplica, amb tres trens per sentit, entre les 7.50 hores i les 19.30 hores.

Coordinació amb bus i AVANT
L’oferta de transport públic en aquest corredor queda reforçada amb serveis d’autobús, que serviran per cobrir les franges amb menys demanda de mobilitat. D’aquesta manera, es facilita l’accessibilitat a altres poblacions i la intermodalitat. A més, per millorar les connexions amb transport públic des de València i Esterri d’Àneu, passant per Llavorsí, Rialp, Sort, i Gerri de la Sal, entre d’altres poblacions, s’oferiran serveis d’autobús coordinats amb el tren, de dilluns a diumenge.

Els horaris estan dissenyats d’acord amb les sortides i arribades del tren convencional, l’AVE i Avant entre Lleida i Barcelona, i entre Lleida i Madrid, per optimitzar i ajustar l’oferta a les necessitats de mobilitat.

Rebaixa de fins al 37% en els abonaments
Per tal de racionalitzar les tarifes, s’unifica el preu del bitllet senzill per viatjar tant amb tren com amb bus, fet que comporta un estalvi econòmic per a l’usuari ja que el preu de referència escollit ha estat el més baix. D’aquesta manera s’avança en l’equiparació necessària per a la futura integració tarifària del corredor.

Els abonaments de 10 viatges també es modifiquen. Els municipis que formen part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Lleida (des de la capital del Segrià fins a Àger) disposaran de la gamma de títols integrats, més barats. I per a la resta de comunicacions (des de Cellers-Llimiana fins a la Pobla de Segur) la rebaixa del preu arriba al 37% ja que el preu s’ha calculat en coherència amb la continuació del sistema integrat.

Lleida-Pallars. Preu T-10 viatges (€) actual nou servei var.%
Lleida – (Cellers-Guàrdia de Tremp-Palau de Noguera) 42,85 27 -37 %
Lleida – (Tremp-Salàs de Pallars-La Pobla de Segur) 51,45 32,4 -37%

Venda en ruta i online
Pel que fa a la venda i validació de bitllets, s’incorpora un nou sistema que flexibilitza l’adquisició de títols, per facilitar el servei a l’usuari. D’una banda, els viatgers disposaran de punts de venda localitzats a ajuntaments, seus dels consells comarcals, i les oficines d’ALSA, entre altres.

També podran adquirir els seus bitllets electrònicament, sempre i quan no tinguin cap bonificació i descompte. Finalment, podran comprar els bitllets en ruta, a l’agent d’atenció al client embarcat al tren.

Recuperació del servei al Tren dels Llacs
La posada en funcionament dels nous trens permetrà també recuperar el servei del Tren dels Llacs, interromput els dos darrers caps de setmana per les altes temperatures de la zona. A partir del dissabte 30 de juliol i fins al 13 d’agost, el servei es realitzarà amb les noves unitats, que permeten fer el trajecte amb la màxima comoditat climatològica. Per a aquestes tres circulacions, FGC ha establert un preu especial: adults 22 euros, infants 20 euros i grups 18 euros.

L’actual temporada del Tren dels Llacs, la vuitena, va començar el 2 d’abril. Gràcies al cinquè cotxe que es va inaugurar la temporada passada, l’ocupació prevista és del 98% i l’objectiu és assolir els 7.134 visitants. Aquesta temporada es faran un total de 29 circulacions: 26 amb el tren històric i 3 amb les noves unitats.

Característiques dels nous trens
Amb una longitud aproximada de 50 metres, els nous trens tenen una capacitat màxima de 201 viatgers cadascun (104 dels quals asseguts). El disseny interior és obert i diàfan, gràcies a les grans dimensions de les finestres, i inclou equipaments i serveis essencials per garantir la comoditat i el confort dels usuaris. Així, compta amb sistemes de climatització i d’informació al viatger amb equips de megafonia i intèrfons, a més d’endolls a l’interior per carregar qualsevol aparell electrònic.

Els trens estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda i disposen d’espais per col·locar cotxets de nadons, bicicletes i cadires de rodes. Atès que aquesta línia no és electrificada, funcionen amb dièsel de gran eficiència i mínima emissió de gasos.