Catalunya i València fan front comú per reclamar l’impuls del Corredor Mediterrani

TerritoriSostenibilitatEls dos governs demanen al Ministeri de Foment un calendari clar i avaluable de les obres i el nomenament d’un coordinador que pugui vetllar pels treballs i pel compliment dels terminis.
El conseller Rull anuncia que el 25 de maig es constituirà la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani a Catalunya, presidida pel president Puigdemont, amb representants del món social, empresarial i universitari.

El conseller Rull i la consellera Salvador, amb els respectius equips, han visitat l’estat de les obres del Corredor Mediterrani al seu pas per Almenara (Castelló).
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la titular d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, María José Salvador, han fet front comú aquest dilluns per reclamar l’impuls del Corredor Mediterrani. “Ja no s’hi valen més excuses. No acceptarem més plantejaments vaporosos de calendaris. Ens hi juguem massa València i Catalunya. Estem parlant de l’ocupació de la gent, del futur de la gent i volem plantejar una actuació conjunta que va en positiu. No és hora de plantejar retrets, que n’hi ha, sinó de dir les oportunitats que es poden generar a l’entorn del corredor mediterrani”, ha manifestat Rull a la sortida de la reunió mantinguda a València.

La trobada d’aquest dilluns ha servit per posar en comú l’objectiu compartit dels dos governs. “Volem explicar als valencians i als catalans que no parlem d’una infraestructura sinó de tot allò que hi ha a l’entorn; parlem d’una de les primeres fonts de generació de riquesa en els nostres territoris i això és bo per a Catalunya, per al País Valencià i per al conjunt de l’Estat espanyol, perquè és on es concentra una part més important del PIB de l’Estat”, ha afirmat Rull.

A la reunió també hi han assistit el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, i el secretari autonòmic d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori del govern valencià, Josep Vicent Boira, entre altres càrrecs dels dos departaments.

Línies d’acció
Els dos governs han acordat avançar en dues línies. D’una banda, demanar al Ministeri de Foment calendaris “clars, certs, coneguts, previsibles i avaluables”, en paraules de Rull, “perquè no tenir uns terminis clars genera uns nivells altíssims d’inseguretat jurídica per part de les empreses que tenen inversions compromeses ja”. I d’altra banda, un model de governança diferent. Per aquest motiu, reclamen la creació de la figura del coordinador del Corredor Mediterrani. “Els grans corredors europeus tenen un coordinador i volem aplicar aquí exactament el mateix; algú que pugui veure com es gestionen els terminis i com s’executa finalment l’obra”, ha dit Rull. “Necessitem algú que parli el llenguatge de la Unió Europea i que entengui el corredor mediterrani com a infraestructura i tot allò que genera com a activitat econòmica que es desplega al voltant de la infraestructura”, ha manifestat.

El titular de Territori i Sostenibilitat també ha avançat la creació, a Catalunya, de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que es constituirà el dia 25 de maig i que estarà presidida pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont. Rull ha dit que per a aquesta taula “seguirem un esquema similar al del País Valencià, amb representants de les cambres de comerç, sindicats, patronal, universitats, món local… Tot allò que es desenvolupa a l’entorn d’aquest Corredor Mediterrani”.
Estratègia multilateral

Però l’estratègia conjunta de Catalunya i València no només acaba en aquests dos territoris i en el treball conjunt de la taula catalana i el Fòrum de València. La intenció és traçar una “estratègia multilateral” i incorporar també Múrcia, Andalusia i l’Aragó. “L’objectiu és treballar plegats els cinc territoris per visibilitzar la voluntat d’actuació conjunta i estratègica i aprofitar aquest treball conjunt davant de la Unió Europea”, ha explicat Rull.

La consellera Salvador s’ha referit a les poques inversions de l’Estat espanyol en el Corredor Mediterrani aquesta passada legislatura i les ha titllat, fins i tot, de “desinversions”. “S’ho han de fer mirar –ha dit- i nosaltres continuarem reivindicant que s’inverteixi el que cal per a la millora de la connectivitat entre Alacant, València i Barcelona, davant de l’actual govern en funcions i de cara al nou govern que surti”. “La realitat és que entre valència i Barcelona continuem tenint la comunicació que teníem l’any 1997”, ha conclòs.
18/04/2016