El conseller Rull anuncia la reunió de l’òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe el proper 2 de febrer

TerritoriSostenibilitat23/01/2016
· Denuncia que només s’ha executat el 2% dels 310 milions d’inversió en actuacions urgents que es va pactar amb el Ministeri de Foment el 2013, en un exemple de “despreocupació clamorosa”
· “La prioritat és que amb la infraestructura que tenim es doni el millor servei possible”, sosté el responsable de Territori i Sostenibilitat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat avui, durant una entrevista al programa El suplement de Catalunya Ràdio, que el proper 2 de febrer convocarà l’òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe, on abordarà amb el responsable de l’operador ferroviari el “terrible dèficit d’inversió” de la xarxa i posarà sobre la taula “els reptes que tenim en comú”.

Rull ha explicat que s’ha de distingir entre el gestor de la infraestructura, Adif, i l’operador del servei, Renfe, ambdós dependents del Ministeri de Foment. Per posar al dia la xarxa ferroviària catalana, “caldria una inversió de 4.000 milions d’euros” per part del Ministeri, ha assenyalat, i ha recordat que, el 2013 es va comprometre a invertir 310 milions per abordar “una llista d’actuacions prioritàries per garantir la fiabilitat de la infraestructura”, elaborada pel Departament de Territori i Sostenibilitat. D’aquests 310 milions, a data d’avui “només s’ha executat un 2%”, ha denunciat, i, per tant, “estem en uns nivells d’incompliment flagrant”.

“La despreocupació d’Adif és clamorosa”, ha etzibat, i, de cara a la propera reunió de l’òrgan mixt, ha subratllat que “una de les principals víctimes”, a més dels usuaris, “és Renfe”. De fet, “a qui, en primera instància, li interessa que Adif es comprometi” a invertir “és a Renfe, i formen part del mateix Ministeri”.

És per aquest motiu que el conseller traslladarà al president de l’operador ferroviari que “la meva prioritat és establir unes pautes clares per donar el millor servei possible amb l’actual infraestructura”, que “s’ha de posar al dia, a curt termini, amb aquests 310 milions d’inversió”. A més, “pressionarem Adif per terra, mar i aire” perquè “no ens pensem resignar en relació al funcionament de les Rodalies i Regionals”.

Rull ha assegurat que “quan des del Govern català tenim tots els instruments, les coses funcionen bé”, i ha posat l’exemple de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

La sostenibilitat, prioritat bàsica
El conseller també ha volgut subratllar que “la prioritat bàsica d’aquest Govern és la sostenibilitat”, que implica “estendre la qualitat de vida de les generacions presents sense hipotecar les generacions futures”. Com a mostra d’aquesta voluntat, ha avançat que “la primera Llei que impulsarà el nou Govern és la del canvi climàtic”, que buscarà “apel·lar a la consciència col·lectiva d’aquest país” per entendre que “un país que lluita contra la contaminació atmosfèrica és un país modern i més viable”.

En la mateixa línia de treballar per a la sostenibilitat, entesa tant des del punt de vista ambiental com econòmic, s’ha referit a la recerca d’un nou model de peatges. Així, ha animat a debatre “si el manteniment de certes vies l’han de pagar tots els ciutadans o només aquells que les utilitzen”. Igualment, ha explicat que “facilitarem que hi hagi determinats corredors que siguin més barats o exempts de pagament per a determinats trànsits”, com és el cas de la C-16 a la comarca del Bages per als moviments interns. Finalment, ha emplaçat al debat i a l’acord sobre el model de mobilitat del país tant al Parlament com als sectors més directament implicats.