El conseller Rull anuncia la posada en servei del nou tram de l’L9 el 12 de febrer

TerritoriSostenibilitatConnectarà les estacions de Zona Universitària i Aeroport T1 en 32 minuts, amb una freqüència de trens cada 7 minuts en els dos sentits de la circulació.
La freqüència es reduirà a intervals de menys de 4 minuts entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat, com certàmens firals o esdeveniments esportius.
Aquest tram suposa posar en servei 20 nous quilòmetres de transport públic, 15 estacions i una inversió de 2.899 milions.

El conseller Rull en un dels trens automàtics que circulen actualment en proves en el nou tram de l’L9, aquest matí.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat avui que el nou tram de la línia 9 (L9) del Metro de Barcelona entrarà en servei el pròxim 12 de febrer. Rull ho ha dit durant una visita de treball a la nova línia, que té una longitud de 20 quilòmetres i 15 estacions, la majoria de les quals transcorren en els municipis de L’Hospitalet i El Prat de Llobregat. Aquest nou tram connectarà les estacions de Zona Universitària i Aeroport T1 amb un temps de 32 minuts.

“La línia 9 és un dels projectes emblemàtics de país”, ha dit Rull, i ha destacat que el fet que la línia sigui automàtica permet tenir, d’una banda, “molta seguretat” i de l’altra, “la capacitat d’ajustar la demanda en cada moment”. Aquest nou tram oferirà una freqüència de trens cada 7 minuts per sentit, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat, com ara els certàmens firals o bé en dates amb previsió d’un elevat trànsit aeri a l’aeroport del Prat.

D’aquesta manera, el servei de metro a l’L9 sud podrà adoptar diferents configuracions per respondre a les necessitats de transport. En aquests casos es podran intercalar trens amb el servei ordinari per obtenir intervals de menys de 4 minuts entre Aeroport T1 i Fira (el temps de trajecte és de 22 minuts), o entre Fira i Collblanc (el temps de trajecte és de 7 minuts).

Rull també ha posat en valor el fet que amb una última inversió de 200 milions d’euros, que és el que s’ha invertit en les obres d’acabament del tram de línia, “s’ha pogut posar en servei una inversió de 2.899 milions”. També ha xifrat en 23 milions de viatgers anuals la demanda potencial d’aquest nou tram.

Estrena per als veïns
Rull ha explicat que l’estrena serà el 12 de febrer. Un cop inaugurada, els viatgers que vulguin utilitzar la nova línia amb el títol de transport corresponent, ho podran fer. A més, TMB ha editat 50.000 bitllets inaugurals que distribuirà entre els veïns per on passa la línia.

20 quilòmetres més de nou transport públic
La posada en servei d’aquest tram de l’L9 sud permetrà ampliar la xarxa de metro de Barcelona en 20 kilòmetres més de nou servei de transport públic i la connexió de tres municipis. Millorarà de manera molt especial la mobilitat al Baix Llobregat ja que de les 15 parades, 7 es troben al Prat (Aeroport T1, Aeroport T2, Mas Blau, Parc Nou, Cèntric i Prat Estació) i 5 a l’Hospitalet (Torrassa, Collblanc, Parc Logístic, Fira, Europa-Fira i Can Tries-Gornal); les altres 3 són a Barcelona (Mercabarna, Parc Logístic i Zona Universitària).

Aquests nous 20 quilòmetres facilitaran l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica, com ara la Ciutat de la Justícia, Mercabarna, Fira i les dues terminals de l’aeroport del Prat. En aquest sentit, Rull ha defensat que “la Generalitat sí que ha estat a l’alçada” perquè “és qui garanteix que hi hagi, per fi, la connexió ferroviària amb l’aeroport de Barcelona”.

El nou tram també millorarà la mobilitat més local i dotarà de servei de metro zones habitades que fins ara no en tenien. A més, de les 15 estacions, 6 enllacen amb altres serveis ferroviaris. Concretament amb tres línies de metro: L3 (Zona Universitària), L5 Collblanc i L1 (Torrassa); amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (L8 Europa/Fira) i amb Rodalies (El Prat Estació i Aeroport T2). En longitud, el nou tram és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa.

Totes les estacions i trens estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda i, a més, amb la posada en servei d’aquest tram de l’L9 tota la xarxa de metro de l’Hospitalet, és a dir L9 i L1, disposarà d’estacions adaptades.

Altres característiques de la línia L9 sud són:
· 11 estacions són del tipus convencional (andana central o dues andanes paral·leles) i 4 del tipus pou (andanes superposades, inserides en un túnel de dos nivells)
· Interestació mitjana: 1.416 metres
· Interestació màxima: 3,5 km entre Aeroport T1 i Aeroport T2
· Ascensors: 50
· Escales mecàniques: 133
· Màquines de venda de bitllets: 74
· Vies d’evacuació en túnels i sortides d’emergència en totes les estacions
· Velocitat comercial: 37 km/h

Tram en proves
Des de divendres passat que aquest nou tram de L9 està en el període de proves anomenat “marxa en blanc”, és a dir, el procés d’explotació i operació d’un tram de línia sense viatgers però amb les condicions, horaris i freqüències similars als que tindrà el tram de línia en el moment en què es posi en servei.