La línia L7 d’FGC estrena els nous trens de la sèrie 114

TerritoriSostenibilitatAvui han començat a circular les dues primeres de les cinc noves unitats de tren que donaran servei a la línia L7
Aquestes noves unitats de tren, sumades a les 19 de la sèrie 113 que van començar a circular el gener d’aquest any pel Metro del Vallès, permeten completar la renovació del parc mòbil d’FGC.
Els nous trens seran batejats amb noms de dones, escollits en un procés participatiu entre les entitats i associacions dels districtes que cobreix la línia.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Enric Ticó, han participat avui en el bateig dels dos primers trens de la sèrie 114 en un acte celebrat a les estacions de Pl. Catalunya i Av. Tibidado.

A partir d’avui, les dues primeres unitats de les cinc adquirides al consorci Alstom-CAF comencen a circular per la línia L7 de Ferrocarrils. La resta de trens s’aniran incorporant al servei comercial en les properes setmanes un cop finalitzin el període de proves. Els nous trens de la sèrie 114 cobriran l’itinerari corresponent a la línia L7, on les andanes de les estacions són més curtes. És per això que els nous trens estan formats per 3 cotxes.

La línia L7 es va obrir al públic el dia 1 de gener de 1954. Coneguda popularment com la línia de l’Av. Tibidabo o la línia de Balmes, per ella han circulat els automotors elèctrics de la sèrie 600, les unitats de tren de la sèrie 111, que es van posar en servei el 1983, i finalment hi circularan les noves unitats 114.
Aquestes cinc unitats, sumades a les 19 de la sèrie 113 que ja estan oferint servei comercial al Metro del Vallès, permetran renovar i modernitzar la flota de la línia Barcelona-Vallès i substituir de manera progressiva els trens de la sèrie 111. Per mantenir la memòria històrica del parc mòbil, FGC preservarà com a material històric una unitat de tren de la sèrie 111. La resta es desballestaran. A més, Ferrocarrils està oferint la possibilitat que els usuaris puguin adquirir a través d’eBay elements i objectes d’aquestes unitats, en una experiència pionera en aquest sector del transport públic.

Les unitats es batejaran amb noms de dones
Ferrocarrils ha decidit batejar les 5 noves unitats amb noms de dones. Per escollir els noms es va obrir un procés en què es va convidar a participar les entitats dels districtes que cobreix la línia.

Així, la unitat 114.01 ha estat batejada amb el nom de l’economista i política experta en el sector del transport públic Mercè Sala, i la unitat 114.02 amb el nom de l’escriptora i cronista del Putxet Elvira Farreras. La resta d’unitats es batejaran amb els noms de l’escriptora Caterina Albert, la poetessa Clementina Arderiu i la pedagoga i traductora Carme Serrallonga.

Per tal de donar a conèixer l’entrada en servei dels nous trens, FGC difondrà una campanya amb el lema “L7, la fórmula més ràpida” on es posaran en valor els avantatges d’utilitzar aquests trens i aquesta línia en els desplaçaments per la zona urbana de Barcelona, de forma ràpida i còmoda, ja que connecta l’Av. Tibidado amb el centre de la ciutat en només 9 minuts.

Nous trens més moderns i confortables
Els nous combois d’FGC incorporen els últims avenços tecnològics i milloren les condicions de confort per als usuaris:
Longitud i capacitat: trens de 60 metres, formats per 3 cotxes construïts en alumini. La capacitat màxima dels trens és de 605 persones, entre assegudes i dempeus, augmentant en 30 persones la capacitat de les unitats 111.
Interior: l’interior resulta diàfan i continu amb gran amplitud de pas entre cotxes. Els elements de mobiliari i decoració són de màxima seguretat i confort.
Ergonomia: l’ergonomia de la cabina oferirà igual amplitud i confort per al conductor que les unitats de 4 cotxes.
Climatització: la climatització interior, juntament amb un aïllament acústic òptim, aportarà un ambient d’alta qualitat i confort per a l’usuari.
Seients: la distribució interior es correspon a les necessitats d’una línia urbana, amb una distribució dels seients similar a l’existent als trens llargs, amb seients disposats en tertúlies de quatre i d’altres adossats lateralment.
Accessibilitat: seran trens completament accessibles per a tothom, com la resta de la flota actual d’FGC, amb un total de 9 portes de doble fulla distribuïdes al llarg del tren i per cada costat.
Prestacions: les prestacions a nivell de velocitat i acceleració seran les mateixes que les actuals, d’acord amb els condicionants del traçat de la línia, amb motors de corrent altern governats electrònicament i que permeten grans taxes de recuperació d’energia mentre el tren frena. Disposen de sistemes de protecció de la circulació tipus ATP i a la línia L7 operaran amb conducció assistida tipus ATO.
Seguretat i informació: compten amb sistemes d’informació, senyalització i comunicacions avançats. En aquest sentit, disposen d’un sistema de vigilància mitjançant circuit tancat de TV amb gravació d’imatges en caixa negra i transmissió en temps real al Centre de Comandament Integrat. Estan equipats amb radiotelefonia, telefonia GSM i UMTS, localització, sistemes d’informació al viatger amb pantalles planes, megafonia i interfonia, entre d’altres.

Fitxa tècnica unitats de tren de la sèrie 114

Fabricant consorci ALSTOM/CAF
Ample de via 1,435 m (ample internacional)
Material estructura alumini
Longitud 60 m
Tensió d’alimentació 1,5 kV (corrent continu)
Nombre de bogis 6, totalment motoritzats
Pes en càrrega màxima 146,63 tones
Equip de tracció i fre elèctric 2 pantògrafs, 3 disjuntors, 3 onduladors de semiconductors IGBT amb capacitat de generació d’energia elèctrica en els processos de frenat per a recuperació, 12 motors elèctrics de tracció amb una potència nominal de150 kW i 3 grups dobles de resistència de frenat.
Equip elèctric auxiliar 3 convertidors estàtics, 2 x 70 kVa amb carregador de bateries, 1 x 85 kVa sense carregador.
Velocitat màxima 90 km/h
Potència màxima en tracció 1,89 MW
Acceleració / desacceleració màximes 1 m/s² (de 0 a 40 km/h), -1,1 m/s² (fre de servei), -1,2 m/s² (fre emergència)