La Generalitat amplia els horaris de tren entre Barcelona, Girona i Figueres i crea un nou abonament trimestral

· El darrer tren de la línia R11 sortirà diàriament de l’estació de Barcelona Sants a les 21:46 i arribarà a Figueres a les 23:41
· La majoria de combois que fins ara començaven o acabaven el seu recorregut a Girona allargaran el servei fins a Figueres
· Rodalies de Catalunya implantarà al juliol un nou abonament trimestral que servirà tant per als viatgers de Rodalies com per als de Regionals

La línia R11 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya estrenarà el 17 de juny la reordenació dels horaris entre Barcelona, Girona i Figueres, que inclou un allargament de les hores de servei en horari nocturn i fer arribar fins a Figueres la majoria de trens que fins ara començaven o acabaven el seu recorregut a Girona. El Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de la direcció general de Transports i Mobilitat, i Renfe, com a operadora del servei, han pactat aquestes modificacions amb l’objectiu de donar resposta a les demandes territorials i garantir la mobilitat obligada per raons laborals al major nombre possible d’usuaris.

Els canvis més significatius són:
Nous horaris de vespre-nit amb sortides des de Barcelona Sants a les 19:46, 20: 46 i 21:46 hores.
D’aquesta forma, es manté el tren actual de les 19:46 (diari) i s’hi incorporen els de les 20:46 (diari, excepte dissabtes) i 21:46 (diari). El comboi que fins ara sortia de Barcelona Sants a les 20:16 només circularà dissabtes, diumenges i festius, mentre que el de les 21:16 i que només circulava fins a Girona, es substitueix per la nova freqüència de les 21:46, allargant el servei fins a Figueres, amb arribada a les 23:41. Fins ara el darrer tren des de Barcelona pels usuaris amb destinació Flaçà i Figueres era el de les 20:16, mentre que pels viatgers a Girona sortia a les 21:16.

Nova freqüència matinal des de Figueres i Flaçà en sentit Girona i Barcelona
De dilluns a divendres, el primer comboi sortirà de l’estació de Figueres a les 05:44, amb parada a Flaçà a les 05:58. Aquest tren fins ara sortia directament des de Girona a les 06:11 (mantindrà l’horari de pas per Girona). La reordenació obliga a ajustar lleument l’horari del segon i tercer tren matinal, que sortiran de Figueres a les 05:59 (de dilluns a dissabte) i 06:43 (diari), respectivament, tres minuts més tard que l’horari actual, malgrat que es mantenen els mateixos horaris d’arribada a Barcelona que els vigents ara.
Tots aquests serveis seran prestats per trens Media Distancia (MD) de Renfe.

La resta de freqüències i horaris, tant de MD com de trens Regionals, es mantenen com fins ara en tota la línia R-11 entre Portbou i Barcelona.

Amb aquesta reordenació horària el Departament de Territori i Sostenibilitat dóna resposta a la demanda territorial dels usuaris de la demarcació de Girona, que reclamaven que s’ampliés la cobertura horària del servei. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, explica que “aquest és un primer pas que es fa després d’escoltar les peticions dels usuaris, ja que els últims trens que hi havia fins ara (a les 20:16 a Figueres i a les 21:16 a Girona) eren insuficients per cobrir una part de la demanda que, per qüestions laborals, ha d’allargar la seva jornada”.

A la pràctica, les modificacions que entren en vigor el 17 de juny permetran que els usuaris que es dirigeixen a Figueres i Flaçà tinguin la possibilitat de tornar de Barcelona fins a 105 minuts més tard que amb els horaris actuals, mentre que els de Girona disposaran de mitja hora més respecte l’actualitat. “Pensem que encara no és la situació idònia, però és un pas significatiu que marca el camí que ens ha de conduir, en un termini aproximat d’un any, a un nou model d’oferta en el qual els serveis regionals es complementaran amb els Avant d’alta velocitat, que connectaran Girona i Barcelona en 35 minuts, o 45 minuts entre Figueres i Barcelona”, assenyala Font.

Disminució progressiva del temps de trajecte
La finalització dels trams pendents de les obres de la línia d’alta velocitat i la corresponent eliminació de les limitacions temporals de velocitat també suposaran que, a partir d’ara i de forma progressiva, s’escurcin els temps de trajecte de les línies R2 Nord i R11. “Els usuaris ja començaran a notar com va disminuint progressivament la durada del viatge fins als nivells que hi havia abans de les obres de la línia d’alta velocitat”, explica el director general de Transports i Mobilitat. En el cas de la R11 això suposarà, quan acabin aquests treballs, un estalvi de temps d’entre 10 i 15 minuts aproximadament.

Nou abonament trimestral al juliol
Rodalies de Catalunya posarà en marxa, la segona quinzena de juliol, un abonament trimestral per als usuaris de serveis de Rodalies i Regionals, a partir del model que ja s’aplica a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), amb l’objectiu de primar l’usuari que fa un ús més recurrent del transport públic. Aquest abonament, proporcionalment més econòmic respecte els actuals títols mensuals, es tarificarà en funció de les zones de pas per als usuaris de Rodalies, i segons quilòmetres per als desplaçaments de Regionals.

A més, a diferència del que passa amb els abonaments mensuals, el nombre de viatges que inclourà serà il·limitat dins el període que estigui vigent. “La limitació de l’actual abonament mensual a només dos viatges al dia no resol el problema per aquells usuaris que tenen la necessitat de fer més desplaçaments, i el nou títol trimestral acaba amb aquest greuge i suposa un nou avantatge per als usuaris que fan un ús més intensiu del transport públic”, afegeix Ricard Font.

Altres modificacions al servei
La reordenació dels horaris que entrarà en vigor el 17 de juny també implicarà altres canvis a diferents línies. Així:
-Tots els trens Regionals que circulin per Altafulla-Tamarit realitzaran parada comercial a l’estació.
-Adequació dels horaris de la línia R8 per facilitar la connectivitat amb la línia R2 a Montmeló.
28 de maig de 2012