Territori i Sostenibilitat encarrega la gestió de les obres del perllongament d’FGC a Sabadell a Ifercat

Dimecres, 25 de gener de 2012
L’ens públic que gestiona les infraestructures ferroviàries serà l’encarregat de buscar el finançament necessari per acabar els treballs

Inicialment, el finançament del projecte de perllongament d’FGC a Sabadell anava a càrrec de FGC, la qual cosa comprometia la seva capacitat per adquirir altres compromisos necessaris per garantir l’operativitat del servei d’altres línies. Per tal de racionalitzar aquesta situació, l’actuació quedarà adscrita a Ifercat, organisme públic encarregat de gestionar les infraestructures ferroviàries de la Generalitat.

Així ho ha assegurat avui el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, al Parlament de Catalunya durant la presentació dels pressupostos del Departament per al 2012, que són “la base per poder complir les actuacions previstes pel Departament a mitjà termini”.

En aquest sentit, ha destacat que es tracta d’uns pressupostos “certament austers i realistes, perquè la motxilla de deute que encara arrosseguem és molt gran”. Representen un canvi de model, basat en l’eficiència en l’ús dels recursos públics, la sostenibilitat econòmica i ambiental i la sensibilitat social a l’hora de prioritzar les actuacions.

És per això que destinen els màxims recursos possibles a totes aquelles polítiques que tenen com a finalitat la cohesió social, com és el manteniment i millora del transport públic o garantir l’accés a l’habitatge a les persones amb menys recursos, treballant, alhora, per la reactivació econòmica del país.  Així, “la principal partida pressupostària correspon al transport públic, que és la quarta pota de l’estat del benestar rere les polítiques de salut, educació i família”, ha afegit.

Finançament de les obres d’FGC a Sabadell
Concretament, pel que fa a les obres del perllongament de la línia d’FGC del Vallès a Sabadell, el Pla Econòmic Financer (PEF) del 2010 preveia una inversió global de 421 MEUR. Fins ara, el valor de l’obra executada suposa 141 MEUR, dels quals només s’han pagat 47 MEUR. Així, el deute pendent d’obra ja executada ascendeix a 94 MEUR, mentre que les obres pendents d’executar sumen un import de 280 MEUR. Per tant, l’import pendent de pagar ascendeix a 374 MEUR.

Davant aquest escenari, tenint en compte les limitacions pressupostàries presents en el vigent exercici, Ifercat elaborarà durant aquest any un pla de finançament per tal d’analitzar noves possibilitats d’obtenció de recursos per a dur a terme aquesta actuació. Les obres d’infraestructura quedaran suspeses temporalment, fins que els recursos estiguin garantits, i es treballarà juntament amb l’Ajuntament de Sabadell per tal d’alliberar el màxim nombre d’espais en superfície, per minimitzar molèsties i afavorir la recuperació d’àrees per a l’ús públic. El PEF 2010, però, preveia inicialment la finalització d’aquestes obres el 2015.

El perllongament d’FGC a Sabadell
El projecte inclou l’execució d’un tram de línia de 4,4 km, 4 noves estacions, cotxeres i el soterrament i renovació de Sabadell – Estació.  Fins ara, s’ha construït la totalitat del primer túnel entre les estacions de Sabadell-Estació i Ca N’Oriac, de 3,6 Km de longitud, dels quals 2,9 Km han estat excavats per la tuneladora (entre el Parc del Nord i Sabadell Estació) i 0,7 Km entre pantalles (entre el Parc del Nord i Ca N’Oriac).

A més, l’obra civil (recintes i estructures interiors) de 3 de les 4 noves estacions està molt avançada. En aquest sentit, a Eix Macià / Creu Alta i Plaça Major gairebé s’ha finalitzat l’obra civil, mentre que a Plaça Espanya, està molt avançada i s’ha iniciat la urbanització definitiva de l’avinguda Josep Tarradellas, que es preveu completar aquesta primavera.