El conseller Nadal visita les obres del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell

gencatobrespubliques3El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, acompanyat de l’alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, ha visitat avui les obres del perllongament de la línia d’FGC a la ciutat. En aquests moments, es troba en ple desenvolupament la primera fase de les obres, i es treballa en les estacions i el pou d’introducció de les dues tuneladores que perforaran els dos túnels en paral·lel.

Es preveu que la primera comenci a excavar a finals del 2009. El projecte, amb 400 MEUR d’inversió, preveu dotar la ciutat el 2012 d’una xarxa de metro urbana, amb 4,4 quilòmetres més de línia i 4 noves estacions. D’altra banda, el conseller ha visitat també les obres del perllongament de la Ronda Oest de Sabadell i la nova rotonda de l’N-150, a l’altura del Complex Central dels Mossos d’Esquadra.Perllongament de la línia d’FGC a Sabadell
Avui, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat les obres del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, que dotaran la ciutat d’un servei de metro urbà que millorarà les connexions
internes amb transport públic, així com també la comunicació amb Barcelona i altres municipis del Vallès.
En aquest sentit, el DPTOP va iniciar la passada primavera els treballs d’aquest projecte, que comprèn la construcció d’un nou tram de 4,4 quilòmetres de longitud, 4 noves estacions, el soterrament i reforma de Sabadell – Estació, així
com una cua de maniobres i cotxeres al final de la línia. De moment, els treballs se centren en la construcció de les estacions i del pou d’entrada de les dues tuneladores de 6,8 metres de diàmetre encarregades de construir els dos
túnels en paral·lel.
Estat de les obres
Actualment, els treballs corresponents a la primera fase es desenvolupen a ple rendiment en diferents punts de la ciutat, i se centren en l’execució de treballs següents:
· Parc del Nord: s’estan construint els murs pantalla del recinte per on s’introduiran les dues tuneladores encarregades de perforar els dos túnels en paral·lel del tram perllongat fins a l’actual Sabadell – Estació. Aquest pou d’atac se situa entre el carrer dels Clavells i de Corones, a mig camí entre la futura estació de Ca n’Oriac i Plaça Espanya. També s’han acabat de desviar els serveis afectats per l’obra en el tram de la Ronda de Navacerrada, i es preveu començar a construir les pantalles la a principis de febrer.
· Plaça Espanya: s’ha iniciat la construcció dels murs pantalla de la futura estació. Aquests treballs obliguen a reduir a 2 carrils la circulació a l’avinguda de Josep Tarradelles, un per sentit de la marxa, fins el primer trimestre del 2010. S’ha completat el desviament de serveis corresponents al costat afectat i s’estan executant els murs pantalla.
· Eix Macià: s’ha completat el desviament dels serveis que han quedat afectats per les obres i, des de l’octubre, es treballa en l’execució dels murs pantalla que acolliran la nova estació. A més, s’han col·locat pantalles acústiques per minimitzar l’impacte de les obres en un col·legi proper.
· Plaça Major: continua el desviament del trànsit en aquest punt i es mantenen els dos carrils de circulació oberts, com fins ara. Els treballs arqueològics s’han completat a la meitat de la plaça afectada actualment per les obres, així com el desviament dels serveis. Recentment, s’ha iniciat la construcció dels murs pantalla, per després fer una part de la llosa que cobrirà la futura estació. Un cop feta, els treballs es traslladaran a l’altra meitat de la plaça, modificant el desviament de trànsit.
Més endavant, s’iniciaran els treballs també a la futura estació de Ca n’Oriac i a l’actual Sabadell – Estació. Pel que fa al túnel, el proper estiu es començarà a preparar i muntar la primera tuneladora per tal que pugui començar a perforar
un dels dos túnels a finals del 2009.
El nou metro urbà de Sabadell
El projecte del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell preveu la substitució de l’estació existent de Sabadell – Rambla, on ara acaba la línia, per una de nova a la Plaça Major, que donarà servei als usuaris de la zona. Des d’aquest
punt, el traçat continuarà en direcció nord-est fins a les noves estacions d’Eix Macià i de Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe. Més al nord, s’ubicarà la nova estació de Ca n’Oriac i a continuació, es construiran les
cotxeres i una cua de maniobres soterrades. Es preveu aquesta actuació entri en servei a partir del 2012 i beneficiï 7 milions d’usuaris cada any. Les obres tenen una inversió global de 400 MEUR.

Ronda Oest de Sabadell
El conseller Joaquim Nadal també ha visitat avui les obres de perllongament de la ronda Oest a la zona de la carretera Matadepera (BV-1248). Aquesta actuació inclou, d’una banda, la construcció d’un nou tram de la ronda des de
l’N-150 fins a la carretera Matadepera i, de l’altra, l’ampliació de dos a tres carrils per sentit la ronda actual, entre la C-58 i l’N-150.
El nou tram de la ronda Oest tindrà una longitud d’uns 2,5 quilòmetres i el tram actual abasta prop d’1 quilòmetre. Els primers treballs es van iniciar l’estiu passat en el tram de nova construcció; fins al moment, s’han completat les
tasques de desbrossada del terreny i s’han iniciat els moviments de terres.
La ronda estarà formada per dues calçades amb tres carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada cadascun, voral exterior de 2,5 metres i voral interior d’1,5 metres. Els dos sentits estaran separats per una mitjana de 2 metres d’amplada.
En les obres de perllongament que es duran a terme, cal destacar els elements següents: passos superiors per a donar continuïtat al carrer Fatxendes, a l’avinguda d’Estrasburg i al carrer Sarajevo; una passarel·la per a vianants entre el carrer Fatxendes i l’avinguda d’Estrasburg, un túnel artificial de 300 metres entre aquesta avinguda i el pas del ferrocarril i un pas inferior sota la línia del tren.

Pel que fa a enllaços, se’n formaran dos, als encreuaments de la ronda amb l’avinguda d’Estrasburg i amb la carretera de Matadepera i es completarà l’enllaç amb l’N-150.
Conjuntament amb aquesta obra, el DPTOP té en execució els treballs de formació d’una calçada lateral de quatre quilòmetres de longitud, a l’autopista C-58 en sentit Terrassa, entre l’enllaç amb la B-30 i l’actual enllaç de Sabadell
Centre-Nord. Fins al moment, s’han efectuat les tasques de tancament i desviament de trànsit i s’estan executant treballs per al moviment de terres.
Aquestes actuacions, que permetran millorar de manera molt significativa la mobilitat i la fluïdesa del trànsit a l’àmbit de Sabadell, comportaran una inversió total de 55,1 MEUR –el pressupost per a la ronda Oest és de 45 MEUR i per al
lateral de la C-58, de 10,1 MEUR. Es preveu que els treballs finalitzin la tardor de 2010.

Nova rotonda a l’N-150
En la seva visita a Sabadell, el conseller Nadal s’ha desplaçat també a la rotonda que ha entrat en servei recentment a l’N-150, a l’encreuament situat a l’altura del Complex Central dels Mossos d’Esquadra. La nova rotonda ha permès millorar l’accés a aquest equipament i també facilita l’accés a dos vials que connecten amb Mercavallès i amb l’autopista C-58.
Aquesta obra s’emmarca en l’actuació que el DPTOP té en marxa per a reordenar i millorar la seguretat del trànsit en dos encreuaments situats en aquesta via entre Sabadell i Terrassa, amb una inversió de 2,3 MEUR.
La segona rotonda prevista en aquesta actuació se situarà a continuació de l’anterior, al terme de Terrassa, i substituirà un encreuament en forma de T, per tal de millorar l’accés amb Mercavallès, el parc de Conservació de Carreteres de la Generalitat i la seu del Consell Comarcal del Vallès Occidental. En aquest sentit, cal indicar que han conclòs les tasques de desviaments de serveis i estan començant els treballs per a la construcció del giratori.

L’actuació quedarà enllestida la primavera vinent.
15 de gener del 2009