El conseller Nadal visita la tuneladora que ha iniciat el túnel del perllongament d’FGC a Terrassa

gencatobrespubliques2El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal,  acompanyat de l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, ha visitat avui les obres de perllongament de la línia d’FGC del Vallès a la ciutat, coincidint amb la posada en marxa de la tuneladora que perforarà el primer dels dos túnels de 3,5 quilòmetres de longitud des de Can Roca fins a la Rambla d’Egara. Paral·lelament, avança la construcció de les tres noves estacions d’UPC-Vallparadís, Can Roca i Intercanviador Renfe. El nou tram de línia donarà servei a 32.000 persones diàries al 2011, el doble que ara. La inversió del projecte suma prop de 321 MEUR.

La primera tuneladora en marxa
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui les obres del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Terrassa, on aquesta setmana la tuneladora ha començat a perforar el primer dels dos
túnels del nou tram, des de Can Roca fins a l’estació actual de Terrassa-Rambla.

Des del passat mes de novembre s’ha treballat en el muntatge d’aquesta màquina, portada especialment des del Canadà, i s’han realitzat les proves elèctriques i mecàniques corresponents, abans d’iniciar l’excavació des de Can
Roca. A més, s’ha completat el muntatge de les instal·lacions auxiliars exteriors necessàries per l’explotació de la tuneladora.
Així, ara s’inicia la construcció del primer dels dos túnels de 3,5 quilòmetres de longitud que comprèn aquest perllongament, un cop completada tota l’estructura necessària per a l’explotació de la tuneladora al pou d’atac de Can
Roca.
Es preveu que abans d’acabar l’any la tuneladora arribi a la Rambla d’Egara, on es desmuntarà pel pou que s’està construint a prop de l’estació existent de Terrassa – Rambla. De moment, se n’ha construït l’estructura i ara començarà l’extracció de terres sota la coberta, amb l’objectiu de minimitzar l’afecció a veïns i comerciants.
Dues màquines per accelerar els treballs
Les dues tuneladores que perforaran cada un dels dos túnels de 3,5 quilòmetres del perllongament de Terrassa s’han encarregat especialment per accelerar el termini d’execució d’aquest projecte.
La segona tuneladora s’ha començat a traslladar per peces des del Canadà i es preveu que comenci a tunelar aquesta primavera, un cop es munti i es posi a punt a Can Roca. Aquesta executarà el segon túnel, en paral·lel al que ara
s’inicia, a 14 metres de distància mínima entre eixos, fins a Terrassa – Rambla.
Les característiques tècniques d’ambdues màquines són similars, amb un diàmetre d’excavació de 6,86 metres, 90 metres de longitud i 715 tones de pes cadascuna. A més, s’han dissenyat d’acord amb la geologia del terreny, per
poder excavar els materials que s’han de perforar al llarg de tota la traça, des del futur dipòsit de trens de Can Roca fins a l’estació existent a la Rambla d’Egara.

4,5 quilòmetres i 3 estacions
El projecte en marxa permetrà dotar la ciutat d’una nova xarxa de metro que millorarà notablement la mobilitat interna al municipi, així com les comunicacions amb el centre de Barcelona i la seva àrea metropolitana, amb 3
noves estacions i 4,5 quilòmetres de prolongació de línia. Això permetrà apropar el transport públic a barris en creixement i punts d’especial interès de la ciutat, com ara Can Roca, el parc de Vallparadís, la UPC, el Museu Tèxtil, la
Cartoixa, el conjunt monumental de Sant Pere, la Mútua o l’hospital de Sant Llàtzer.
El traçat discorre des de Can Roca en sentit sud i en línia recta, fins a arribar a l’estació actual de Renfe de Terrassa (estació del nord), que es convertirà en un intercanviador. Després gira lleugerament cap a l’est, per donar servei a
l’àrea universitària de la UPC, on es construeix l’estació d’UPC-Vallparadís, i continua en sentit sud-oest, en ziga-zaga, fins a enllaçar en línia recta amb el traçat actual, a Terrassa-Rambla.
Les estacions avancen
Paral·lelament a l’execució del túnel que ara comença, el DPTOP té en ple desenvolupament les obres de les tres noves estacions que comprèn aquest perllongament:
1. UPC-Vallparadís: se situa sota la plaça dels Drets Humans, el carrer de la Igualtat i l’avinguda de Jacquard, i abasta una superfície total d’uns 3.200 m2. Ja s’ha completat tota l’obra civil, i s’estan reurbanitzant aquests carrers i la plaça. Pel que fa al futur aparcament al carrer de Salmeron, contigu a l’estació, amb capacitat per 280 vehicles, ja s’ha
finalitzat totalment l’estructura. També s’ha acabat l’estructura del recinte destinat a la subestació elèctrica i la seva connexió amb l’estació.
2. Intercanviador Renfe: se situa sota el Parc del Nord i el Passeig 22 de Juliol. La superfície de l’estructura és d’uns 4.950 m2, i de moment, ja s’han construït els murs pantalla de l’estació i s’ha iniciat la construcció d’un tram de les pantalles del passadís d’accés a l’estació de Renfe. Actualment, es treballa en l’excavació a cel obert de l’interior de l’estació.

3. Estació de Can Roca: ubicada sota l’avinguda del Parlament, entre l’avinguda de Béjar i el carrer de Sabadell, abasta una superfície total d’uns 5.600 m2, que es construeix en dues fases. De moment, ja s’ha executat tota l’estructura perimetral i gran part de la coberta. S’ha completat el buidat de terres i ara es treballa en l’estructura interior.

El metro de Terrassa
El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa permetrà donar servei en aquesta ciutat a prop de 32.000 viatgers al dia, el doble que ara, i millorar, així, tant la mobilitat interna com externa al Vallès.
D’acord amb el calendari previst d’aquest projecte, les obres d’infraestructura, col·locació de les vies, catenària, senyalització i electrificació quedaran enllestides cap a finals del 2010, de manera que a principis del 2011 només
quedaran per fer els últims acabats d’arranjament dels interiors de les estacions. Un cop es realitzin les proves d’explotació i de circulació de trens, durant el 2011 es posarà en servei el nou tram perllongat. La inversió global
prevista per aquest projecte és de 321 MEUR.

15 de gener de 2009