Consellera Paneque: “El TramCamp forma part de les infraestructures que han d’enfortir Catalunya”
Dimecres, 04 de de setembre de 2024
· El Govern manté el compromís d’executar el desplegament de la xarxa del nou tramvia al Camp de Tarragona i anuncia un acord amb Salou per tirar-lo endavant
· “El Govern és conscient que els projectes de desenvolupament són necessaris i imprescindibles, i s’han de portar a terme amb el màxim respecte al medi ambient i al paisatge”
· Pel disseny del traçat dins de la fase 1 de l’actuació s’ha tingut en compte els àmbits amb alta densitat de població i l’autonomia energètica dels combois
El Govern de la Generalitat de Catalunya fa un pas decisiu per posar en marxa finalment el projecte del tramvia del Camp de Tarragona. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha traslladat el compromís del Govern per a desplegar el nou sistema tramviari durant la presentació avui dels punts més importants de la fase 1 de l’actuació. Han acompanyat la consellera l’alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa Baldellou, l’alcalde de Salou, Pere Granados, i representants municipals de Vinyols i els Arcs. En particular, la titular del Departament ha donat a conèixer les especificitats del traçat de 14 quilòmetres que s’executarà en el decurs d’aquesta fase i que donarà servei als termes municipals de Cambrils, Salou i Vila-seca. Així mateix, la consellera i l’alcalde de Salou, Pere Granados, ja han confirmat també l’acord per donar llum verda al desplegament d’aquesta actuació.
Durant l’acte, la consellera Paneque ha posat en valor la “identitat forta i arrelada al territori”, del Camp de Tarragona que, tal com ha recordat, “és la segona àrea metropolitana de Catalunya amb prop de 325.000 residents”. En relació al projecte del tramvia ha emfasitzant que es tracta també d’una “realitat actual que comporta l’actualització constant de les infraestructures; l’aportació de respostes en polítiques d’habitatge; l’aplicació de noves mesures per a la sostenibilitat; o bé noves formes de moure’ns més eficients”.
La titular del Departament ha traslladat el compromís del Govern de connectar i recosir el territori assenyalant que “el TramCamp forma part de les infraestructures que han d’enfortir Catalunya per mitjà del desenvolupament sostenible”. Sense oblidar com “la Unió Europea ha marcat per mitjà dels fons de recuperació que la competitivitat estarà altíssimament vinculada a quin valor afegit podem tenir com a potència capaç d’innovar en la capacitat de viure i produir de manera neta o descarbonitzada”. Per aquesta raó, a l’àmbit del transport, “els tramvies i els ferrocarrils són un organisme clau”, ha manifestat.
Paneque ha apuntat el creixement que infraestructures tan rellevants com el nou sistema tramviari comporten per altres sectors, no només a la regió, sinó també a Catalunya: “El Camp de Tarragona té una capacitat innegable en la gestió turística d’altíssima qualitat. La feina al territori té marca d’excel·lència. El Govern de Catalunya és perfectament coneixedor d’aquesta potencialitat magnífica per a Catalunya. Patrimoni, és clar, però també cuina, cultura, universitat o capacitat en la gestió de grans projectes”. “Per totes aquestes raons, estem del tot compromesos amb el Camp de Tarragona i el seu desenvolupament fort sobre allò que és i vol el territori”, ha destacat.
Les característiques principal de la fase 1 del TramCamp
Tot i que es preveu un sistema de catenària, el traçat comptarà també amb un tram específic entre estacions sense catenària als municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca, i amb subministrament elèctric per bateries. Els aspectes que s’han tingut en compte pel disseny d’aquests trams sense catenària són:
La plena integració de l’actuació en la trama urbana
Els àmbits amb alta densitat de població pels quals està previst que discorri el tramvia
La capacitat d’autonomia i recuperació d’energia de les bateries
Així mateix, també s’ha tingut en consideració l’eficiència i funcionalitat global del desplegament de la xarxa en termes de millora de la connectivitat entre municipis, la seva capacitat per potenciar l’ús del transport públic per avançar en la descarbonització de la mobilitat, a més de la manera com es complementa amb la resta desistemes de transport.
L’actuació de la primera fase disposarà de 14 parades, entre les estacions de Cambrils Nord i Vila-seca Estació, tres de les quals conformaran un intercanviador amb les estacions ferroviàries d’Adif de Cambrils Nord, Salou-Port Aventura i Vila-seca. El seu traçat discorrerà majoritàriament per terrenys de l’antic corredor ferroviari i pels vials, atès que existeix una cessió temporal i gratuïta d’Adif a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per ocupar-los.
El projecte també inclou unes cotxeres i tallers al terme de Vila-seca, i es complementarà amb l’adquisició de 7 unitats de material mòbil tramviari amb una longitud de 40 metres. El cost total de l’obra, el material mòbil i les cotxeres de la primera fase està previst en uns 150 MEUR.
Actualment, el projecte constructiu de la primera fase de l’actuació es troba en el final del procés de redacció, amb previsió de què estigui lliurat a finals d’aquest any per poder licitar les obres, a continuació.
Un pas endavant cap a la descarbonització del transport
El conjunt del sistema tramviari previst permetrà connectar les ciutats de Reus i Tarragona a través d’una xarxa de 46 quilòmetres i 47 estacions que doni cobertura als principals nuclis urbans i àmbits d’activitat, com ara, hospitals, universitats, espais d’oci i turisme, i indústria.
“Pretenem fer avançar Catalunya en transport públic”, ha defensat durant la presentació dels punts més importants del desplegament de la xarxa de tramvia, la qual “millorarà la mobilitat i farà un pas endavant en descarbonitzar el transport”. I ha recordat que “aquesta nova xarxa amb tramvia, molt reivindicada al territori, també es connectarà a l’Aeroport de Reus”.
Per a la consellera, el TramCamp és un dels ambiciosos projectes que mostren les “voluntats polítiques del Govern de la Generalitat”. En aquest sentit, ha posat èmfasi en què “Catalunya té el potencial de coneixement i els engranatges industrials necessaris per portar a terme transformacions que aportin progrés, creixement econòmic i treball per a tots els catalans i catalanes”. Així mateix, ha recordat finalment que “el Govern és plenament conscient que els projectes de desenvolupament són tan necessaris i imprescindibles, com que el seu desenvolupament ha de ser portat a terme amb el màxim respecte al medi ambient i al paisatge”