Ferrocarrils commemora el Dia Mundial del Medi Ambient amb una campanya que posa en valor el compromís ambiental de la companyia

05/06/2021
Des de 2018, FGC calcula la petjada de carboni de l’empresa i gràcies a la compra d’energia 100% solar ha aconseguit reduir un 89,12% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle

· La lluita contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica són valors estratègics de l’empresa, que té projectes per doblar l’oferta actual de transport públic, el que equivaldria a eliminar uns 695.000 vehicles/dia de la carretera
· A més, FGC s’ha marcat com a objectiu assolir la neutralitat de carboni l’any 2030, 20 anys abans del que marca el Compromís d’Acció Climàtica del Govern, tal i com estableix la nova Estratègia d’Activisme

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) commemora el 5 de juny, Dia Mundial del Medi Ambient, amb una campanya que posa en valor el compromís de la companyia per lluitar contra l’emergència climàtica, just aquest any en què tota l’energia elèctrica que mou els trens i els muntadors de les estacions de muntanya de Ferrocarrils és solar.

La lluita contra en canvi climàtic i per la millora de la qualitat de l’aire són dos valors estratègics d’FGC, inclosos en l’Agenda d’Acció Climàtica 2030. L’Agenda està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible 7, 12, 13, 15 i 17 de Nacions Unides i amb el Compromís d’Acció Climàtica del Govern, que preveu assolir la neutralitat de carboni abans de 2050, una fita que FGC es planteja aconseguir l’any 2030, segons marca l’Estratègia d’Activisme.

De fet, fruit del compromís de Ferrocarrils en la lluita contra el canvi climàtic, la companyia, que des del 2018 calcula la seva petjada de carboni, ha reduït en dos anys les emissions directes i indirectes de gasos amb efecte d’hivernacle en un 89,12%. Amb la compra de l’energia elèctrica d’origen 100% solar s’ha aconseguit reduir un 99,89% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de l’electricitat en aquest període.

A més, FGC també treballa activament per reduir la seva petjada de carboni a través de les noves tecnologies, l’impuls dels esdeveniments sostenibles i l’economia verda i circular, i millorar la resiliència a partir de l’adaptació de les infraestructures, dependències i serveis als efectes del canvi climàtic d’acord amb la futura Estratègia Catalana d’Adaptació al Canvi Climàtic 2021-2030 (ESCACC30).

L’Agenda d’FGC preveu la transició de l’empresa cap un consum intensiu de fonts d’energia renovable. En la propera dècada, FGC també treballarà en la preservació i promoció del capital natural relacionat amb l’entorn de les estacions de Turisme i Muntanya, a partir del valor dels serveis ecosistèmics associats al medi natural, per esdevenir un agent clau en la seva preservació i promoció i aconseguir incrementar com a mínim un 25% del seu valor a l’entorn de les instal·lacions d’FGC.

Doblar l’oferta de transport públic per a una mobilitat més sostenible
Però un dels valors més potents que ofereix la companyia és doblar l’oferta actual de transport públic els pròxims sis anys, fomentant així una mobilitat més neta i sostenible, per passar dels 120 milions de viatges/any actuals (que equival a eliminar de la carretera 333.333 vehicles/dia) a 250 milions (equivalent a eliminar de la carretera 694.444 vehicles/dia) al 2026.

Els projectes que permetran realitzar aquest salt d’escala són els nous trens que circularan per la línia Barcelona-Vallès, per passar d’una oferta de 80 milions de viatges/any a 110 milions; el nou servei que es posarà en marxa a la línia Llobregat-Anoia, que passarà d’oferir 40 milions de viatges/any a 65 milions; la connexió d’aquestes dues línies metropolitanes, amb el perllongament de l’L8 entre Pl. Espanya i Gràcia, que oferirà 60 milions d’oferta més al servei d’FGC; la nova R-Aeroport, amb 10 milions més d’oferta de transport públic; les noves Rodalies de Lleida, amb 1 milió de viatges/any ofertats, i el Tren-tramvia del Camp de Tarragona, que tindrà una capacitat d’entre 2 i 5 milions de viatges/any.

Per a la nova presidenta d’FGC, Marta Subirà, “el transport públic té un paper fonamental en un entorn d’emergència climàtica com l’actual. Per a nosaltres, la lluita contra el canvi climàtic és un aspecte fonamental i per això oferim totes les eines al nostre abast: mobilitat sostenible amb més transport públic, de qualitat i puntual, i reducció de la petjada de carboni que genera la nostra pròpia activitat, amb l’objectiu d’assolir la neutralitat de carboni l’any 2030. Per això, aquest 2021 seguim desplegant les mesures de l’Agenda d’Acció Climàtica 2030, que ens permetran aconseguir aquesta fita”. “Totes aquestes mesures són les que converteixen FGC en una empresa activista en la lluita contra el canvi climàtic, que és l’altra gran pandèmia a la qual hem de fer front”, ha destacat.

La visió, missió i ambició de Ferrocarrils
A més de la campanya per al Dia Mundial del Medi Ambient, FGC resumeix en tres vídeos la visió, missió i ambició de la companyia envers els reptes més importants de la societat i l’entorn i que pivoten a l’entorn del foment d’un transport públic baix en emissions:
Visió -> Anem cap al futur. Vens amb nosaltres? – YouTube
Missió -> Millor, puja al tren. – YouTube
Ambició -> Aquest és el camí. #ElCamiSostenible. – YouTube