Tester de Decoders Digitals

Article original de Davy Dick publicat originalment pel Model Electronic Railway Grup MERG (https://www.merg.org.uk/ebook.php), que descriu la construcció molt fàcil i assequible d’una eina per testejar el correcte funcionament d’un decoder DCC de locomotora.


Aquest projecte està destinat a ser utilitzat amb descodificadors DCC que tenen connectors de 8 pins, però amb adaptadors serveix per a qualsevol descodificador.

El mòdul té dos usos:

  • Per provar un nou descodificador abans d’ajustar a una locomotora.
  • Per configurar els CV de descodificador.

Com funciona

Aquí teniu el diagrama del circuït del tester.

El descodificador DCC està connectat al sòcol de 8 pins del mòdul.

El mòdul està connectat a la sortida de la central (programació), que s’alimenta a través dels cables vermell i negre del descodificador.

Quan la central està activada, envia una forma d’ona quadrada i s’utilitza per il·luminar el LED de ‘track power’ (el LED i la seva resistència es connecten directament a través del senyal DCC entrant).

La central necessita sentir una càrrega en la seva sortida per funcionar completament. Això normalment seria un motor que es reemplaça al mòdul per una resistència d’alta potència. Si teniu un motor no utilitzat, es podria utilitzar en lloc de la resistència (veure més endavant).

Les connexions de color taronja i gris del descodificador solen connectar-se al motor de la locomotora. En el mòdul es connecten a través de la resistència de potència 47R.

A través de la resistència 47R hi ha dos LED connectats en antiparal·lel entre si i amb una resistència de 1k en sèrie. La sortida dels cables de color taronja i gris és la sortida PWM al motor, de manera que augmentar i disminuir el control de velocitat els LEDs il·luminaran més o menys. En la direcció cap a endavant, el LED verd s’il·lumina, mentre que el LED vermell s’il·lumina quan el controlador s’està utilitzant en sentit invers.

Llista de peces

  • Una peça de circuit imprès pre-perforat de tires de 25mm x 64mm
  • Dos LEDs verds
  • Dos LEDs vermells
  • Un LED blanc
  • Un LED groc
  • Una resistència de 47R 5W
  • Cinc resistències de 1 k
  • Un bloc de connexió de 8 pins

Construcció

Aquest projecte està construït sobre una peça de circuit imprès preperforat de tires que compta amb nou tires de coure.

És important tenir en compte que tots els components estan muntats al costat de la baquelita de la placa i els seus cables es passen pels forats per soldar al costat del coure.

Aquesta il·lustració mostra els components i les pistes al mateix temps. És per mostrar on han d’anar els components. Mostra les pistes a sota, com si el tauler fos transparent, per ajudar-vos a tallar les pistes als llocs correctes i col·locar els components correctament. Si teniu dubtes, consulteu la fotografia anterior.

El primer pas és tallar les pistes als punts que es mostren a la il·lustració.

Suggeriment: si no esteu massa segurs, compteu al llarg de les files i columnes del costat del component i, a continuació, poseu un cable a través del forat on es tallarà la pista. A continuació, gireu el tauler i talleu on el cable travessa.

Feu servir un tallador de pistes per a plaques de circuït imprès, però podeu fer servir un trepant manual de 3 mm o 5 mm, o fins i tot un cuter si és necessari.

La part més difícil és tallar les pistes entre les dues files del bloc de connexió de 8 pins, per evitar que les dues pistes es toquin entre si. Això implica una retirada acurada de la pista, deixant prou per soldar el bloc de connexió. Les línies de punts indiquen els talls sota el bloc de connexió.

A continuació, comproveu que no hi ha restes minúscules de coure entre els talls de les de les pistes i netegeu les tires de coure i els cables dels components abans de la soldadura.

Per inserir i soldar els components, seguiu aquests consells:

Ajusta i solda els set ponts de connexió entre les pistes.

La resistència de 47ohm té el seu valor imprès, mentre que les resistències 1K tenen bandes marrons, negres i vermelles al voltant de les mateixes. Les resistències es poden instal·lar a la vegada.

Si el teniu en funcionament a la màxima velocitat durant un temps, el millor és soldar la resistència 47R de manera que no toqui la placa de circuït imprès.

Els LED s’han d’ajustar a la manera correcta, amb el final de l’ànode, marcat amb un + en el disseny del tauler, situat com es mostra en el disseny. L’ànode d’un LED és la pota més llarga (veure la il·lustració).

Abans de connectar el controlador DCC al circuit, realitzeu una inspecció atenta de la placa, assegurant-vos que no teniu curtcircuits, soldadures fredes, connexions desactivades, etc.

Com s’utilitza

El descodificador es connecta a la presa de 8 pins i s’ha d’inserir amb el cable vermell de l’endoll a la cantonada superior dreta del sòcol.

Proves:

  • Els dos cables del projecte es connecten de sortida de programació de la Central.
  • Posar la central en mode programació.
  • L’indicador LED de potència del projecte hauria d’il·luminar-se.
  • Un nou descodificador està configurat per operar a l’adreça 3, de manera que el comandament de la central s’establirà a l’adreça 3.
  • Augmentar la velocitat en la direcció cap endavant hauria de fer que el LED “Forward motor” il·lumini amb una creixent lluentor.
  • Augmentar la velocitat en la direcció inversa hauria de fer que el LED “Motor Revers”
    llum amb una creixent lluentor.
  • Els tres LEDs de la llum i la funció s’han d’activar i desactivar amb les tecles de funcions del comandament. Això dependrà de les capacitats del descodificador que s’està provant (llegir el manual del descodificador).

D’aquesta manera, totes les funcions principals del descodificador es poden realitzar abans de la seva posada en pràctica.

Si el descodificador que s’està verificant no és nou, probablement estigui definida un adreça diferent a la 3.

Si coneixeu la nova adreça, només heu de canviar l’adreça del comandament perquè coincideixi amb el descodificador. Si no coneixeu l’adreça, podeu provar de fer un Reset del descodificador.

Nota

La resistència 47R és gran perquè ha de manejar la tensió total que normalment s’aplicarà al motor d’una locomotora.

En lloc de crear moviment, com passa amb un motor, el poder es dissipa en la resistència en forma de calor que augmentarà a mida que augmentem la velocitat. Ara sabeu per què s’utilitza una resistència d’alta potència. Per tant, aneu en compte!

Pràctica

El mòdul també és útil per configurar el rendiment del descodificador DCC, ajustant els valors CV del descodificador per configurar la direcció, acceleració, desacceleració i molt més.

El manual del descodificador proporciona detalls sobre els valors que admeten els CV del descodificador (els bàsics són idèntics, però els paràmetres més sofisticats només solen estar disponibles als models més cars – consulteu el manual).

Els dos cables del mòdul de prova es connecten a la sortida de programació de la central o a la sortida estàndard si la central i el descodificador suporten POM (programació principal).

Modificacions

Si teniu un motor de recanvi, podeu reemplaçar els LEDs cap endavant i enrere amb la seva resistència 1K i la gran resistència 47R amb el motor.

Simplement ometeu ajustar aquests components i alineeu el motor a la part superior dreta (el costat oposat al que condueix al controlador).

Finalment, aquest projecte va ser dissenyat per a descodificadors de 8 pins. Si utilitzeu descodificadors de 6 pins, podreu redissenyar el disseny per allotjar-los.