Calvet: “Cal impulsar les Rodalies 3.0; fer-hi una revolució tecnoecològica i completar i ampliar el traspàs”

08/10/2020
El conseller de Territori i Sostenibilitat advoca per avançar en el sistema de Rodalies, atès que el model actual deriva d’un “traspàs mig fallit”

· Damià Calvet participa en la jornada “Construint ponts amb les infraestructures”, en què han participat el ministre José Luis Ábalos, representants d’altres administracions i agents socials i econòmics
· Per al conseller, els fons europeus de recuperació econòmica esdevenen l’oportunitat per a pal·liar el dèficit d’infraestructures a Catalunya i reclama per al Govern poder de decisió

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assegurat que la xarxa de Rodalies “ha de fer una revolució tecnoecològica” per a fer front als reptes dels pròxims anys; per això ha dit que “hem d’impulsar d’immediat les Rodalies 3.0” de manera que “urgeix completar i ampliar” el traspàs acordat amb l’Estat, “tant en matèria d’infraestructures com de serveis”. Aquesta transformació permetrà superar “les Rodalies 1.0, d’abans del traspàs, i les 2.0, derivades d’un traspàs mig fallit”, ha argumentat el conseller.

El sistema de Rodalies, ha assenyalat Calvet, “és imprescindible per al bon funcionament del país, però especialment per a l’àrea metropolitana de Barcelona i la ciutat de Barcelona”, alhora que ha remarcat que el transport públic és essencial en qualsevol “política social, econòmica, tecnològica i ambiental”. Damià Calvet ha fet aquestes reflexions durant la jornada “Construint ponts amb les infraestructures”, organitzada per Foment del Treball, i que ha comptat amb la participació del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, de representants d’altres administracions i d’agents socials i econòmics.

“A Catalunya fa massa temps que convivim amb la manca d’inversions provocada o pel dèficit fiscal, o pel decalatge entre el que l’Estat pressuposta i liquida o pels incompliments de la Disposició Addicional Tercera”. Ara, amb la crisi de la COVID-19, “tornem a tenir una oportunitat i novament ve d’Europa, amb el fons de reactivació europeu, als que aspiren els Estats membres”. Ha afegit que “amb l’escenari dels fons europeus, ja no hi ha cap excusa perquè els projectes que cal executar a Catalunya” es facin realitat, “i cal que els mecanismes siguin clars i eficients”. I, en aquest sentit, el conseller ha dit que el Govern català “vol participar de les decisions”.

“El Govern de Catalunya vol dir la seva i demana aquests fons amb coneixement de causa; ha fet els deures des de fa mesos”, ha manifestat. A més de la gestió durant la pandèmia, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha posat com a exemple al pla de reactivació i protecció social del Govern per a pal·liar els efectes de la pandèmia, en què el Departament ha posat “l’Agenda Verda al centre de la recuperació econòmica”.

El conseller Calvet ha advertit que “afrontem un decenni clau; pot ser prodigiós si l’afrontem amb esperit transformador; ens desprenem de frens i cotilles i fem avançar el futur i no mirem d’allargar el passat”. Així, ha posat de manifest que “hem de protagonitzar un conjunt de revolucions que s’han d’entrelligar”: energètica, industrial, digital, ecològica, climàtica i urbana. Pel que fa a aquesta última, ha revindicat que, amb l’Agenda Urbana, cal una transició “cap a ciutats més amables, amb un espai públic més polivalent i amb una mobilitat més responsable i solidària”.

Nou marc per a la col·laboració publicoprivada
En la seva intervenció, el conseller Calvet també ha posat de relleu la necessitat, en aquest context, d’establir un nou marc per a la col·laboració publicoprivada i ha exposat tres iniciatives que vol desenvolupar el Govern: “definir una guia de bones pràctiques conjuntament amb els agents econòmics i socials tant pel que fa a la gestió com a l’execució d’actuacions, formar un grup de treball sobre flexibilitat horària per fer més sostenible la mobilitat, i iniciar un procés de diàleg amb el sector del transport públic per carretera per a la seva transformació”, amb aspectes com els models de concessió, el transport a la demanda o els vehicles 0.