La reducció de la demanda a les línies metropolitanes d’FGC supera el 95% la setmana de la limitació de la mobilitat laboral

03/04/2020
Des de dilluns, la mitjana de viatges efectuats a les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia han estat de 17.400 al dia, xifra molt inferior als 343.600 diaris realitzats la mateixa setmana de l’any passat
· Els primers dies de la suspensió del pagament al públic, en reconeixement a la tasca tan crucial que realitzen aquests dies les persones que treballen en els serveis essencials, la demanda s’ha mantingut pràcticament en les mateixes xifres
· La demanda a les línies metropolitanes de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha arribat al mínim des que es van començar a prendre les primeres mesures per evitar la propagació del coronavirus. Aquesta setmana, coincidint amb la limitació de la mobilitat laboral, la disminució de viatges ha superat el 95%. D’altra banda, la suspensió del pagament al transport públic que s’aplica des d’aquest dijous no ha incidit en cap repunt del nombre de viatges.

Des que el dia 13 de març es van decretar les primeres mesures de reducció de la mobilitat per la Covid-19, la demanda a FGC va experimentar un descens que es va situar a l’entorn 90% la primera setmana i del 93% la segona setmana. Aquesta tercera setmana ha arribat a superar el 95%, arribant així a la màxima reducció assolida fins al moment. Des de dilluns, la mitjana de viatges efectuats a les línies metropolitanes han estat de 17.400 al dia, xifra molt inferior als 343.600 diaris realitzats la mateixa setmana de l’any passat. Per línies, a la Barcelona-Vallès des de començaments de setmana la mitjana de viatges diaris realitzats ha estat d’uns 11.000 i a la Llobregat-Anoia, 6.400 (259.000 i 84.600, respectivament, la mateixa setmana de l’any passat).

L’aplicació, des d’aquest dijous 2 d’abril, de la suspensió del pagament al transport públic no ha tingut cap efecte en la demanda, que s’ha mantingut pràcticament en les mateixes xifres. Així per exemple, si dimecres 1 d’abril hi va haver 5.224 validacions a l’hora punta, fins a les 9 hores, ahir dijous n’hi va haver 5.101 i avui divendres, 5.198. Per tant, no s’està produint l’efecte crida i la mesura acompleix l’objectiu amb què es va implementar: beneficiar les persones dedicades a serveis essencials i que estan autoritzades a desplaçar-se, com a acte de reconeixement a la tasca tan crucial que estan desenvolupant en aquesta situació d’emergència del país.

Oferta adaptada als requeriments
Pel que fa a l’oferta, FGC ha adaptat el servei seguint les directrius de les autoritats sanitàries i de mobilitat i assegurant que en qualsevol tren o andana la concentració de persones estigui per sota del 33% per garantir la distància de seguretat recomanada. A la línia Llobregat-Anoia circulen de dilluns a diumenge 1 tren/hora a la línia R5 (Barcelona-Manresa), 1 tren/hora a la línia R6 (Barcelona-Igualada, amb finalització i inici a La Pobla de Claramunt) i 1 tren/hora a la línia L8 (Pl. Espanya-Molí Nou Ciutat Cooperativa), amb reforços a les hores punta d’entre setmana. La composició dels trens és doble (sis cotxes).

A la línia Barcelona-Vallès, de dilluns a divendres en hora punta (de 6 h a 9 h i de 14 h a 16 h) circulen 2 trens/hora a la línia S1 (Terrassa), 2 trens/hora a la línia S2 (Sabadell) i 1 tren/hora a la línia S5 (St. Cugat-Pl. Catalunya) i la resta de la jornada 1 tren/hora a la línia S1 (Terrassa), 1 tren/hora a la línia S2 (Sabadell) i 1 tren/hora a la línia L6 (Sarrià-Pl. Catalunya). Dissabte i diumenge es recuperen les freqüències del cap de setmana: 1 tren/hora a la línia S1 (Terrassa), 1 tren/hora a la línia S2 (Sabadell) i 1 tren/hora a la línia L6 (Sarrià-Pl. Catalunya).

La línia L7 (Av. Tibidabo) ofereix servei llançadora entre Gràcia i Av. Tibidabo tota la setmana, amb 4 trens/hora durant tot el dia. I la línia L12 (Reina Elisenda) no circula.