Més de 300.000 persones deixen de viatjar amb FGC cada dia per la reducció de la mobilitat pel coronavirus

21/03/202
· La demanda a les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia s’ha reduït un 90% i a la línia Lleida-La Pobla de Segur, a l’entorn del 82%
· FGC ha reforçat les mesures d’higiene per minimitzar el risc de contagi entre la ciutadania que, malgrat les indicacions de restricció de la mobilitat decretades per les autoritats, es veu obligada a viatjar i entre les persones treballadores que garanteixen seguir prestant un servei de qualitat

La reducció de la demanda a les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) s’ha situat a l’entorn del 90%. Les recomanacions i indicacions per reduir la mobilitat per l’alerta del coronavirus s’han traduït en una disminució de més de 300.000 desplaçaments diaris a les línies d’FGC. Per a les persones que es veuen obligades a utilitzar el transport públic per als seus desplaçaments i per al personal de la companyia que garanteix seguir prestant un servei de qualitat, la companyia ha aplicat un paquet de mesures higièniques específiques tant als trens com a les estacions, instal·lacions i oficines amb l’objectiu de minimitzar el risc de contagi. També ha realitzat un conjunt d’actuacions de caire informatiu i organitzatiu dirigides a les persones que treballen a FGC.

 

Segons les xifres d’aquesta setmana, el comportament de la demanda ha estat clarament a la baixa i s’ha notat, sobretot, en aquest passat dilluns i dimarts, quan la reducció havia arribat al 86% i al 89%, respectivament, a les línies metropolitanes. A partir de dimecres, la reducció ja va superat el 90%. Per línies, la disminució a la Barcelona-Vallès ha estat del 91% i a la Llobregat-Anoia, d’un 85%. En tot moment, la concentració de persones a tots els trens i totes les andanes ha estat per sota del 33%, garantint d’aquesta manera la distància de seguretat recomanada.

 

 

 

 

 

 

 

A la línia Lleida-La Pobla de Segur, el comportament ha estat similar i la reducció s’ha situat a l’entorn del 82%.

 

 

 

Adequació del servei de trens a totes les línies
El servei que presta FGC s’ha anat ajustant d’acord amb la demanada i a les indicacions rebudes per part del Govern i de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona. Així, fins al 16 de març es va mantenir l’oferta del 100% del servei de trens però a partir del dia 17 ja es va reduir a un 60% a les hores punta i a un 40% a la resta de la jornada, a les línies metropolitanes, i es va suprimir l’L12 (Reina Elisenda). Aquesta oferta es mantindrà de dilluns a divendres mentre no es produeixi una nova situació o les autoritats indiquin altres mesures. Els caps de setmana, atenent als mateixos criteris, la circulació de trens també es redueix i l’oferta és d’un terç del servei habitual. Pel que fa a la línia Lleida-La Pobla de Segur, també s’ha ajustat el servei i des d’avui ofereix una del 50% del servei habitual. (Tots els horaris es poden consultar al web www.fgc.cat).

En el mateix sentit, des del 13 de març s’han anat tancant les estacions d’esquí i els serveis comercials del Cremallera de Montserrat i del Cremallera de Núria, així com també els centres d’atenció al client, reforçant l’atenció telefònica. I des del decret de confinament de la ciutat d’Igualada i voltants, el servei de trens de la línia R6 es troba interromput entre les estacions de La Pobla de Claramunt i Igualada.

Reforç de les mesures higièniques
Amb l’objectiu de minimitzar el risc d’infecció per aquest tipus de coronavirus, garantir la seguretat i la salut del personal i assegurar la prestació del servei i evitar el contagi entre els clients, FGC ha pres un seguit de mesures d’higiene i neteja.

Per als clients:
Per a evitar al màxim la manipulació de les botoneres dels trens per part dels clients, els i les maquinistes obren i tanquen portes a les estacions.
Les màquines de venda de bitllets, botoneres d’ascensors de les estacions principals es netegen cada hora.
Les portes d’estacions a carrer es mantenen obertes per a minimitzar la manipulació per part dels clients.
Netejar sovint barres, agafadors recolzabraços, botoneres, tauletes, mampares, endolls i marcs de finestres de l’interior de trens a totes les línies amb producte desinfectant.

Per al personal:
Reorganitzar els torns de treball en diversos equips per evitar contacte entre ells.
Ajornar les formacions pràctiques.
Els pupitres i botoneres de les cabines dels trens es netegen amb freqüència amb un desinfectant actiu específic.
Posar dispensadors de gel hidroalcohòlic per a la higiene de les mans de les persones treballadores en localitzacions estratègiques dels diferents edificis i instal·lacions i a les farmacioles de les estacions que no disposen d’aigua i sabó de fàcil accés per al personal.

Mesures genèriques
Totes aquestes mesures es revisen i reforcen, en funció de l’evolució de la situació, a través del Comitè de Seguiment del Coronavirus, constituït a començaments de març. A partir d’aquest comitè, es va posar en marxa un Pla de contingència específic amb diverses fases per anar actuant segons l’evolució de les diferents fases de l’emergència sanitària.

Aquest pla de contingència contempla, a més de les mesures ja esmentades, un seguit d’indicacions genèriques adreçades als treballadors i treballadores per evitar el contagi, com ara rentar-se les mans sovint; evitar el contacte proper (de menys de dos metres) amb persones amb afeccions respiratòries i no compartir-hi pertinences personals; tapar-se la boca i el nas amb mocadors d’un sol ús o amb la cara interna del colze en el moment de tossir o esternudar i rentar-se les mans de seguida, i evitar compartir menjar i estris sense netejar-los degudament, entre d’altres.

Totes aquestes indicacions s’han difós a través dels canals de comunicació interna (pantalles informatives, portal del personal i app corporativa) i s’ha creat una bústia específica de correu electrònic per donar suport a les diferents àrees de l’empresa en la gestió del personal, tant pel que fa a dubtes o consultes com a altres qüestions que es puguin originar durant l’evolució d’aquesta situació d’excepcionalitat.

Mesures laborals
Pel que fa a les mesures laborals, les recomanacions s’han centrat en evitar l’assistència a jornades, seminaris o actes similars; tenir presents mesures com per exemple netejar el teclat de l’ordinador, el ratolí, el mostrador de taquilles, els mostradors de recepció, els punts automàtics de recollida o aquells elements que es toquen amb més assiduïtat així com treballar des de casa quan l’activitat ho permeti i facilitar canvis de torns i permisos, buscant l’equilibri entre els equips i la prestació del servei.

Quant a la situació sanitària del personal, 2 persones han donat positiu per coronavirus, 48 estan confinats, 42 es troben a casa per ser considerar-se grup de risc (persones que pateixin malalties cròniques o diverses malalties o bé tingui un estat immunodeprimit) i 358 estan treballant des de casa. El servei mèdic d’FGC fa un seguiment continu de l’estat dels treballadors i treballadores.

Totes les mesures preses tenen com a objectiu mantenir la prestació dels serveis de transport col·lectiu garantint, alhora, el compliment de les recomanacions de les autoritats sanitàries, tant per als usuaris com per al personal.