La Generalitat presenta l’agenda per a la fusió de la digitalització i la mobilitat a Catalunya

20/11/2019
· L’Smart City Expo World Congress acull la presentació de l’Agenda de la Digitalització de la Mobilitat de Catalunya 2020-2030, que situa els reptes i objectius de futur
· Per al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet “el model de mobilitat amb què hem crescut la majoria de nosaltres té els dies comptats perquè aspirem a societats més sostenibles i més justes”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el secretari de Polítiques Digitals del Departament de Polítiques Digitals i Administracions Públiques, David Ferrer, i el director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, Pere Torres, han presentat aquest dimecres l’Agenda de la Digitalització de la Mobilitat de Catalunya 2020-2030 (ADMC), una eina pionera que vol servir com a full de ruta per a l’acció política en els avenços de país pel que fa a la digitalització del sector de la mobilitat i el transport. Ho han fet en el marc de l’Smart City Expo World Congress, on el Govern de la Generalitat presenta alguns dels seus projectes més innovadors sota el lema ‘La Ciutat de Futur’.

L’ADMC és un document que recull els objectius i propostes de caràcter públic a assolir durant la propera dècada en matèria de tecnologia digital aplicada a la mobilitat. Es tracta d’una agenda viva, que anirà evolucionant de forma constant i que sorgeix com la primera eina que uneix totes dues esferes, la mobilitat i la digitalització, en un sol full de ruta.

Per a Calvet “el model de mobilitat amb què hem crescut la majoria de nosaltres té els dies comptats perquè aspirem a societats més sostenibles i més justes”. En aquest sentit, el titular de Territori i Sostenibilitat ha exposat que aquest canvi comportarà, entre d’altres qüestions, “deixar d’emetre gasos amb efecte d’hivernacle; reduir les emissions de contaminants (diòxid de nitrogen, partícules en suspensió…) i de sorolls per sota dels límits que marca l’Organització Mundial de la Salut, en alguns aspectes més estrictes que els de la Unió Europea; aplicar els principis d’una nova Agenda Urbana, que pretén recuperar espai públic per als usos col·lectius i allunyar-ne la preponderància del vehicle privat, i reorientar les polítiques d’inversions en infraestructures cap a noves necessitats, que no són eixamplar les vies per als cotxes sinó per al transport col·lectiu i optimitzar les capacitats de les existents”. I per a tot això “tenim les tecnologies digitals que obren un altre front d’oportunitats”, ha emfatitzat.

Calvet ha destacat que cal aplicar les tecnologies digitals a la mobilitat “perquè ens ajudin a revolucionar-la i a posar-la al servei de les persones”. Pel que fa a l’Agenda presentada avui, i que s’ha elaborat gràcies a les aportacions no només de la Generalitat i l’ATM sinó també del mon local, empreses i experts, el conseller ha explicat que està focalitzada en la iniciativa pública “però no pas per suplir la privada”. “Diuen els experts que en els pròxims 10 o 15 anys veurem més canvis significatius en la mobilitat que en els últims 100”, ha dit Calvet, per a qui la fita a assolir és que Catalunya sigui “avantguarda en aquesta revolució de la mobilitat”.

De la seva banda, Ferrer ha explicat que l’Agenda de la Digitalització de la Mobilitat de Catalunya “s’emmarca en el procés de transformació digital de la societat que impulsa el Govern per fer de Catalunya una nació digital referent i donar resposta als reptes de futur en àmbits clau com la mobilitat, per fer-la més sostenible, eficient, inclusiva i connectada”.

Els objectius
L’ADMC neix de la necessitat de definir directrius de treball en un moment on la digitalització està portant molts sectors cap a transformacions disruptives i fa aparèixer dia a dia nous reptes. No obstant, Catalunya no aborda aquest horitzó des de zero, sinó amb l’experiència de diferents projectes que s’han dut a terme recentment i que encara avui en dia es treballen, com ara la T-Mobilitat, iniciatives de digitalització documental o la sensorització d’infraestructures, entre d’altres.

L’Agenda es planteja diferents objectius:
· Impulsar la transformació digital del sistema català de mobilitat amb la millora de l’experiència d’ús dels usuaris, amb un sistema de mobilitat sostenible, eficient, inclusiu i equitatiu, i amb la millora de la competitivitat dels operadors i gestors dels sistemes de mobilitat (interoperabilitat dels sistemes).
· Posar a disposició dels agents de la mobilitat els recursos necessaris per a la digitalització, és a dir, dades, infraestructures de telecomunicacions i adaptació a la normativa, entre d’altres.
· Vetllar per un desplegament de la digitalització que respongui a les exigències de les societats: seguretat i privacitat de la informació, universalitat d’accés territorial i social, etc.
· Atraure nous referents i contribuir a adaptar el teixit empresarial i industrial existent a les noves tendències.
· Promoure una governança basada en la coordinació de les administracions en col·laboració amb els agents privats.
· Fer de Catalunya un referent internacional en la digitalització de la mobilitat.
A partir d’aquests objectius, l’ ADMC traça diverses línies d’actuació amb mesures com ara la creació d’una plataforma que serveixi de punt d’accés per a la consulta de les dades de mobilitat de Catalunya; la promoció de la cobertura sense fils per evitar l’aparició de bretxes digitals; la creació d’un inventari digital de la xarxa d’infraestructures de transport actual com a base per optimitzar la planificació i la gestió dels serveis de mobilitat; incorporar sistemes de pagament digital al transport públic i fer-los extensius a altres modes de transport (taxi, peatges, car-sharing); i en l’àmbit de les mercaderies, millorar l’eficiència del transport de mercaderies amb la creació d’una plataforma digital per reduir els viatges en buit, millorar l’aprofitament dels vehicles i potenciar la cadena multimodal i identificar solucions innovadores per a la distribució d’última milla.

L’Agenda de la Digitalització de la Mobilitat de Catalunya 2020-2030