El Govern impulsa la construcció de la primera terminal d’autopista ferroviària de l’Estat

18/07/2019
· El Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de CIMALSA, signa un conveni amb VIIA, un dels principals operadors europeus, per desenvolupar la terminal d’autopista ferroviària al Port de Barcelona
· El conseller Calvet ha ofert “tota la capacitat de la Generalitat per aconseguir avançar en tot el que signifiqui la descarbonització de la mobilitat per assolir la neutralitat zero d’emissions al 2050”

El Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de CIMALSA, ha signat avui un conveni de col·laboració amb VIIA per al desenvolupament del projecte per a la construcció i explotació de la terminal d’autopista ferroviària al Port de Barcelona. A la firma, que han efectuat el president de CIMALSA, Enric Ticó, i el president de VIIA, Thierry Le Guilloux, hi ha assistit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que ha destacat els valors econòmics i ambientals d’aquest projecte i ha ofert “tota la capacitat de la Generalitat per aconseguir avançar en tot el que signifiqui la descarbonització de la mobilitat per assolir la neutralitat zero d’emissions al 2050”.

L’acord rubricat avui permetrà desenvolupar la terminal d’autopista ferroviària a la zona portuària de Barcelona, sobre els terrenys de l’antiga llera del riu Llobregat, amb una capacitat de 8 freqüències diàries que i oberta a l’ús de qualsevol operador. Aquesta oferta de transport ferroviari constitueix una alternativa real al transport de mercaderies per carretera i permetrà connectar Catalunya amb França i els països del centre i nord d’Europa. Entre d’altres, presenta nombrosos beneficis socials, econòmics i ambientals, entre els quals la reducció del trànsit de camions a les carreteres amb la conseqüent disminució d’emissions de gasos contaminants, l’optimització dels sistemes de transport i logística i un efecte positiu en la reducció de la sinistralitat.

Dinamització de l’economia i millora ambiental
Precisament, el conseller Calvet ha destacat el valor econòmic i ambiental d’aquest projecte “que portem anys treballant i amb el qual aconseguirem un major trànsit ferroviari de mercaderies”. En aquest sentit, els estudis realitzats només comptabilitzant les 3 primeres rotacions diàries previstes amb París permetran la reducció de 80.000 tones de CO2 per any. “Per al Govern –ha insistit Calvet– és molt important avançar en projecte de dinamització de l’economia i creació d’ocupació i amb tot el que signifiqui descarbonitzar la mobilitat per fer front al canvi climàtic”.

El projecte de terminal d’autopista ferroviària al Port de Barcelona està obert a què hi participin d’altres administracions públiques. VIIA s’encarrega de l’impuls i direcció de les activitats relacionades amb les autopistes ferroviàries del grup francès SNCF MOBILITÉS a Europa. En el marc de les seves tasques sobre la posada en marxa d’una xarxa de serveis d’autopistes ferroviàries als grans corredors europeus, VIIA ha obtingut finançament europeu del programa CEF (Connecting Europe Facility) en el marc del projecte MiRO de desenvolupament de l’autopista ferroviària París – Barcelona.

CIMALSA és l’empresa pública de la Generalitat encarregada de la planificació, promoció, gestió i administració d’infraestructures i serveis relacionats amb els transports, la logística i els sistemes de comunicació.