GenCat. TES. Calvet: “Posarem sobre la taula de Foment un acord per a la xarxa ferroviària de Lleida”

El Govern dóna suport a la Plataforma per a la millora de la línia de tren Barcelona-Manresa-Lleida, impulsada per la Diputació de Lleida i 10 ajuntaments
Calvet ha posat en valor que el servei de tren de Lleida-La Pobla d’FGC funciona “com un veritable rodalies”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, s’ha reunit amb la Plataforma per a la millora de la línia de tren Barcelona-Manresa-Lleida, impulsada per la Diputació de Lleida i els 10 ajuntaments de la demarcació per on transcorre la línia. A la reunió, també hi ha assistit la presidenta de la Diputació de Lleida, Rosa Maria Perelló, i representants de les cambres de comerç de Lleida i Tàrrega, dels quatre consells comarcals, dels ajuntaments i dels sindicats. Amb tots ells s’ha acordat portar sobre la taula de Foment una posició catalana respecte les infraestructures de Lleida. “El que hem convingut és que portarem de manera clara una posició catalana a la taula del ministeri sobre el desenvolupament de la xarxa ferroviària a Lleida. Solemnitzarem un acord abans de l’estiu i el volem presentar en una una taula bilateral amb l’Estat, després de l’estiu”. Calvet ha remarcat que la part catalana té molt clares quines són les necessitats del territori i la seva gent i “ara les nostres exigències les hem de posar sobre la taula del ministeri i obtenir-les, la gent de Lleida s’ho mereix”.

El conseller ha posat en valor la feina feta per la Plataforma de la línia R12 i ha explicat que la reunió d’avui ha servit per “constatar una cosa que ja sabíem: l’R12 té un dèficit d’inversions brutal i el territori vol que aquesta línia estigui dins de la xarxa de transport i, per tant, tingui les inversions que mereix”. Pel titular de DTES, “el traspàs és un miratge, no s’han fet les inversions que s’havien promès, només un 14% dels 4.000 milions d’euros” i, per tant, “calen inversions sobre la infraestructura, vies, catenàries i senyalització, talussos i elements de seguretat que, si no es mantenen correctament, poden comportar incidències”, com les que hi ha. I afegeix “també parlem de nous trens. A la línia Barcelona-Manresa-Lleida tenim els trens més vells del parc de Renfe. Tenim edificis en estacions d’Adif en molt males condicions”. Segons el conseller Calvet: “Estem parlant de superar els actuals limits temporals de velocitat. Tenim una velocitat pròpia del segle XIX. No és una velocitat pròpia del segle XXI. L’Estat ha deixat cronificar els límits temporals de velocitat”. En resum, ha prosseguit, “cal un sumatori d’inversions sobre infraestructures i sobre el parc mòbil que ens permeti donar un bon servei, perquè altrament és impossible”, ha sentenciat el conseller.

Amb les xifres d’usuaris a la mà es posa de manifest que el servei és deficitari. “Estem parlant d’un servei que abasta un 70% de la gent del territori i, en canvi, només l’1,8% de la població el fa servir. Hi ha un desfasament molt important entre la població que el pot fer servir i la que realment en fa ús”.

Lleida-La Pobla, el veritable servei de rodalies de Lleida
Per contra, el titular de TES ha posat en valor com s’està gestionant per part de la Generalitat de Catalunya la línia de Lleida-La Pobla, a través d’FGC. En aquest sentit, el conseller ha dit que “la línia de La Pobla sí que l’estem explotant com un servei de rodalies. Estem en 10 serveis diaris entre Lleida i Balaguer, i 4 fins a la Pobla, més els serveis en bus. També en bus exprés, ja tenim Lleida-Cervera, Lleida-Alcarràs i Lleida-Alfarràs i, properament, Lleida-Alpicat i Lleida-Almacelles, per tant, tot un sistema en què el Govern de la Generalitat hi posa de la seva part.”

Per acabar, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha recordat la intenció de reobrir el traspàs de Rodalies per definir les bases de la que ha de ser la nova relació Govern-Estat, entre Foment i TES, i entre TES, Adif i Renfe per configurar la nova governança de Rodalies. En aquesta nova relació hi ha l’exigència de noves inversions, un millor servei, un nou contracte programa amb Renfe i, en última instància, el traspàs de les línies que transcorren íntegrament pel territori de Catalunya. En el cas de l’R12, Calvet ha remarcat que “és una de les línies que podríem tenir en titularitat complerta i gestionar com la Lleida-Balaguer-La Pobla, on s’ha demostrat clarament que oferim un molt bon servei a la gent i al territori”.