FGC i el SEM realitzen una simulació d’emergència utilitzant la realitat virtual

07/03/2017
L’objectiu del projecte europeu AUGGMED és desenvolupar una plataforma basada en els serious games per crear un ambient d’immersió virtual de formació.
Aquesta eina permet treballar la coordinació del SEM amb els diferents intervinents en un incident de múltiples víctimes.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) està sent aquests dies l’escenari escollit pel projecte europeu AUGGMED per fer les seves proves pilot. L’objectiu dels tests és validar el funcionament de la plataforma de formació en casos d’emergències utilitzant la realitat virtual immersiva en 3D.

D’aquesta manera, durant els dies 6, 7 i 8 de març, es fan proves simulant una evacuació real a l’estació de Muntaner. Per seguretat, l’estació ha ser evacuada abans que el proper tren arribi per permetre una millor contenció i gestió de l’emergència.

L’objectiu del projecte AUGGMED és desenvolupar una plataforma basada en els denominats serious games. Aquestes plataformes 3D s’utilitzen per a la formació individual i conjunta dels agents que intervenen en amenaces a la seguretat o actes terroristes, com poden ser el personal d’estacions d’FGC, els equips d’Emergències Mèdiques, així com els cossos de seguretat, Bombers, Protecció Civil, entre d’altres. En aquest projecte hi han intervingut 13 participants de 6 països diferents: Bèlgica, Regne Unit, Grècia, Alemanya, Israel i Espanya.

El director del grup d’usuaris finals del projecte AUGGMED, Stuart Martin, explica que “la plataforma proporciona oportunitats perquè els alumnes se submergeixin en un incident, que molt ràpidament s’adonin de la seva pròpia situació i la situació dels col·legues al seu voltant. Permet als alumnes viure una experiència real i pensar analíticament malgrat els problemes, agilitzant la presa de decisions en funció de la seva situació actual.”

AUGGMED
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, ha assenyalat que “amb la nostra participació pretenem que aquest sistema estigui a disposició de tots els operadors de transport perquè permet veure l’actuació real de cada un dels agents que intervenen de manera més senzilla, amb repeticions il·limitades i sense interrompre el servei.”

La plataforma utilitza les tecnologies de realitat virtual per crear un ambient d’immersió virtual de formació, que ofereix una oportunitat única per capacitar els membres dels diferents equips en condicions que no són possibles de reproduir d’una altra manera o que requereixen de costosos processos de simulació, instal·lacions i molts voluntaris, el que dificulta enormement la seva organització en una freqüència suficient per garantir l’adequat entrenament.

El coordinador del SEM en aquest projecte, Dr. José Manuel Giraldo, ha apuntat que aquesta “és una eina dinàmica que ens permet, als professionals sanitaris la realització de pràctiques en totes les situacions possibles i d’interactuar amb la resta de cossos involucrats. Dóna la oportunitat de formar-se contínuament i de manera multidepartamental, reduint el número de persones necessàries per realitzar simulacions, ja que té la capacitat d’emular el comportament real d’una multitud afectada en aquestes situacions.”

AUGGMED
La plataforma AUGGMED permet que els diferents agents que intervenen en una emergència siguin capaços d’interactuar directament amb el sistema, comunicar-se amb els usuaris i amb els formadors. També proporciona eines per permetre als instructors establir objectius d’aprenentatge per als alumnes, definir escenaris i monitoritzar el progrés de la sessió d’entrenament, proporcionar informació en temps real i avaluar l’acompliment dels objectius per part dels alumnes.

El director d’FGC Infraestructura, Albert Tortajada, ha destacat que: “Ferrocarrils participa en aquests projectes aportant el seu coneixement i la seva experiència. D’aquesta manera, FGC fa un pas més en la seva projecció internacional desenvolupant iniciatives relacionades amb projectes constructius, de gestió de la operació del servei ferroviari, i amb millores en els àmbits tecnològic, de seguretat i de sostenibilitat.”

Aquest és un exemple més de com els serveis públics aposten en la innovació de les eines de formació, per tal de millorar les competències dels seus professionals.