El conseller Recoder presenta a Tarragona l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha presentat avui a agents polítics, econòmics i socials del Camp de Tarragona l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani. El conseller ha exposat la proposta del Govern sobre les característiques, traçat i programació d’aquest eix al seu pas pel Camp de Tarragona i ha remarcat el paper que ha de jugar en la dinamització de l’economia de la segona àrea de Catalunya en nombre d’habitants i important centre industrial i turístic.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha presentat avui a Tarragona l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani, que recull la proposta del Govern de Catalunya per a desenvolupar aquest eix ferroviari. Així, ha exposat les característiques, traçat i programació del Corredor al seu pas pel Camp de Tarragona i ha remarcat l’oportunitat que representa per a la dinamització de l’economia i la millora del transport de viatgers i mercaderies en aquest àmbit territorial.

“L’Agenda Catalana del Corredor del Mediterrani és el nostre full de ruta. És el document que ha de servir per decidir quines inversions prioritzem”, ha explicat el conseller. “A l’hora d’invertir, cal tenir en compte els criteris de retorn econòmic i social i la majoria d’actuacions lligades al Corredor tenen un gran retorn en forma de noves oportunitats per a les nostres empreses, llocs de treball i creació de riquesa per als nostres ciutadans”, ha afegit.

La inclusió del Corredor del Mediterrani en la xarxa transeuropea de transports, anunciada el 19 d’octubre passat, obre unes perspectives positives al Camp de Tarragona, que constitueix la segona àrea de Catalunya en pes demogràfic i un centre d’activitat turística i industrial de primer ordre. En aquest sentit, el corredor, entès com un conjunt d’infraestructures ferroviàries, es configura com un eix estratègic que connecta les principals àrees d’activitat econòmica i infraestructures aeroportuàries, portuàries i logístiques amb la resta del litoral català i peninsular i amb Europa.

L’Agenda Catalana per al Corredor Mediterrani estableix les infraestructures ferroviàries a executar i la programació dels treballs que garanteixin les condicions de capacitat i prestacions necessàries per al transport tant de persones com de mercaderies. En el conjunt del Camp, les actuacions a dur a terme a curt i mig termini, algunes de les quals s’estan portant a terme, són les següents:

A curt termini:

Desdoblament en nou traçat del tram Vandellòs-Tarragona (en marxa), així com l’execució de les estacions al llarg d’aquest tram: estació central del Camp, Cambrils i Mont-roig.
Connexió amb la línia d’alta velocitat Madrid – Barcelona a Perafort (en marxa).
Adaptació a ample mixt de la línia convencional entre Castelló i Castellbisbal.
Nova plataforma ferroviària intermodal al Port de Tarragona
Nou accés ferroviari al Port de Tarragona en ample mixt

A mig termini:

Posada en servei de la nova línia d’alta velocitat per a passatgers Castelló-Tarragona.
Comptar amb ample UIC o mixt al llarg de tot el recorregut del corredor en via doble i les seves derivacions.
Conversió a l’ample mixt del corredor Castelló-Castellbisbal per a mercaderies i la connexió amb el Port de Tarragona.
Conversió a l’ample mixt del corredor Reus-Tarragona.
Rehabilitació de la línia Reus-Roda de Barà.
Adaptació a ample UIC de la connexió amb la plana de Lleida a través dels ramals de Reus i Valls.

Nou accés ferroviari al Port
En la seva presentació, el conseller ha fet èmfasi en la necessitat de definir, en estreta relació amb el Corredor Mediterrani, el nou accés ferroviari al Port de Tarragona, per tal de permetre l’accés en ample internacional a les noves àrees de creixement del port, així com la implantació d’una plataforma ferroviària intermodal.

“Per Tarragona és molt important la connexió del port amb ample internacional fins a Castellbisbal. I aquesta és una actuació que ha de tenir la màxima prioritat”, ha puntualitzat el conseller Recoder.

Aquesta és una actuació clau per a dinamitzar l’economia i potenciar el transport de mercaderies al conjunt del territori, en especial si es vincula amb centres logístics com la CIM El Camp. Així mateix, va lligada a garantir una bona accessibilitat des del nord, direcció Barcelona i França, mitjançant l’adaptació a ample mixt de la línia convencional.