El president de Renfe, Raül Blanco, presenta el Pla Estratègic 2028 al Fòrum Empresarial del Llobregat

Projecte Renfe28
· La innovació, la digitalització, l’impuls dels serveis públics, el lideratge en el mercat d’alta velocitat, la rendibilitat en Renfe Mercaderies i la millora dels processos de producció en Enginyeria i Manteniment, claus del nou model organitzatiu
· L’essència de la transformació del model de gestió de Renfe residirà en les Persones: els clients, que valoren el servei i decideixen quin serà el seu operador ferroviari de referència, i els professionals, que han de posar en marxa el model per a convertir a Renfe en referent nacional i internacional

Barcelona, 7 de febrer de 2024 (Renfe).
El president de Renfe, Raül Blanco, ha participat aquest matí a l’esmorzar organitzat pel Fòrum Empresarial del Llobregat, on ha tingut ocasió de presentar el Pla Estratègic 2028 de la companyia.

Blanco, en la seva intervenció, ha mencionat l’impuls d’una nova organització en el si de l’empresa per transformar-la durant els pròxims anys, en el marc del Pla Estratègic 2028, amb l’objectiu de millorar la competitivitat, progressar cap a una gestió més eficient, optimitzar els recursos i garantir la sostenibilitat dels negocis de la companyia.

Les palanques més importants seran la innovació i la digitalització (eines que contribuiran a millorar el posicionament competitiu de Renfe en totes les seves activitats), sobre la base de la confiança en les Persones (clients i professionals), amb els següents objectius:
– Impulsar els Serveis Públics de Cercanías, Rodalies i Mitjana Distància. Enguany es començaran a rebre els primers trens encarregats a la indústria fabricadora, de manera que en el marc d’aquest Pla Estratègic, abans de 2028, Renfe pugui comptar amb 406 nous trens de Serveis Públics i, en conseqüència, amb la flota de trens més moderna d’Europa en aquest segment. Aquest enorme esforç inversor ha de servir per a aconseguir un reconeixement excel·lent per part dels nostres clients i, en conseqüència, consolidar a la nostra companyia com l’operador de referència, de cara a la futura liberalització d’aquests serveis, liberalització que, en qualsevol cas, es produirà abans de 2033.
– Liderar el mercat dels serveis d’alta velocitat ja liberalitzats i on avui Renfe competeix amb un operador francès i un altre amb capital italià. La posada en marxa dels trens de les sèries 106 i 107 servirà per millorar l’oferta de Renfe en el mercat de llarga distància. Renfe reestructurarà aquest negoci, sobre la base de la innovació i la digitalització, per a consolidar-se com l’operador líder i guanyar quota de mercat i amb l’objectiu de convertir-se en referent del sector per als clients. A més, per reforçar i millorar els canals de venda s’invertiran 164 milions d’euros. Actualment, a Espanya som els líders del mercat més liberalitzat del món amb un 62% de quota global.

En la suma de serveis públics i serveis comercials, Renfe va transportar durant l’any passat 522,3 milions de clients, el que va representar un increment del 19,4% respecte 2022 i la segona xifra més elevada de la història de viatgers transportats en un any.
– Consolidar Renfe Mercaderies com un operador logístic integral. Per a això, la companyia aprofundirà en un model de gestió en el qual, de la mà d’un soci i en consens amb els agents socials, millori l’equilibri financer i asseguri la sostenibilitat futura de l’activitat i la creixent confiança dels clients en l’oferta de Renfe. De fet, s’està invertint en la renovació del parc de Renfe Mercancías amb la compra de 149 vagons i 21 noves locomotores.
– Transformar Renfe Enginyeria i Manteniment per a millorar tots els seus processos de Producció, utilitzant com a palanca bàsica la digitalització. La recepció de nous trens en alta velocitat i en els Serveis Públics, tots ells dotats d’última tecnologia, ha de servir de palanca per a reestructurar l’àrea industrial de Renfe, una àrea que té presència en tot el territori peninsular, que genera ocupació directa i indirecta i que té connexió directa amb els projectes més innovadors dels fabricants de trens a Espanya. En Enginyeria i Manteniment, tota la gestió del canvi cultural residirà en els professionals, fonamentals per a fer de l’oferta de Renfe la més atractiva del mercat.
– Incrementar la presència de Renfe en altres mercats a tot el món, aprofitant processos de liberalització ferroviària tant en els serveis de llarga distància com en serveis públics de rodalia. En 2023, Renfe ha llançat nous projectes a Europa Central i a Amèrica. De cara al Pla Renfe28, la companyia aprofundirà en aquest model de gestió per a incrementar el volum de negoci i ser referent en altres països a tot el món, tant en línies de llarga distància com en serveis públics que puguin llançar a licitació les autoritats regionals titulars d’aquests.
– Impulsar les estructures de Bon Govern empresarial en totes les àrees i societats del grup concorde a la grandària, responsabilitat i lideratge que correspon a Renfe.

IMPACTE DE RENFE A CATALUNYA
Per al president de Renfe, Catalunya és una peça fonamental per a la companyia i, en aquest sentit, hi destina importants inversions en la millora del seu material rodant, estacions i altres equipaments ferroviaris. En aquests moments, el compromís de Renfe amb Catalunya es materialitza, entre d’altres en:
-La renovació de la flota de Rodalies, amb la fabricació de 101 nous trens que permetran ampliar i rejovenir el parc mòbil, amb més capacitat i més accessibles. Aquesta millora del parc permetrà incrementar els 130 milions de viatgers que actualment utilitzen els serveis de Rodalies de Catalunya.
-Incentivar l’economia local i generar llocs de treball de proximitat i qualitat. Entre d’altres destaquen:

Futur Centre de Competències Digitals a Portbou (el primer de Renfe a Catalunya i que s’inaugurarà en poques setmanes i que donarà feina a una desena de persones en un primer moment);
Construcció de 201 nous trens de gran capacitat a la fàbrica Alstom de Santa Perpètua de Mogoda. Aquest encàrrec de Renfe suposa una inversió de 1.800 milions d’euros, la creació de més de 4.500 llocs de treball, 246 milions anuals de recaptació només en IRPF i un augment del creixement del PIB Anual Mitjà del 0,82% (a nivell comarcal)
Base de Manteniment de Renfe a Ripoll. A les properes setmanes s’iniciaran les tasques de construcció del nou taller que compta amb una inversió de 14,5 milions d’euros.

-La millora en l’accessibilitat de nombroses estacions de Rodalies, algunes ja finalitzades (com Bellvitge, Vilafranca del Penedès, Vacarisses o Cornellà) i d’altres en execució (Arc de Triomf, Ocata, Molins de Rei, Vacarisses Torreblanca, Mollet Sant Fost o Llinars del Vallès)

-Apostar per la innovació amb l’Antena TrenLab, el primer espai d’innovació i emprenedoria en mobilitat sostenible, ubicat al parc tecnològic del TecnoCampus de Mataró. Compta, ja, amb dues edicions d’on han sortit projectes de col·laboracions entre el món social, educatiu i de les startups.

Amb tots aquests objectius, que constitueixen el projecte Renfe28, el president Raül Blanco aborda una nova organització que transformarà la companyia en el marc del Pla Estratègic.

L’essència de la transformació del model de gestió de Renfe, a més, residirà en les Persones: els clients, que valoren el servei i decideixen quin serà el seu operador ferroviari de referència, i els professionals, que han de posar en marxa el model per a convertir a Renfe en referent nacional i internacional.