El Govern analitzarà la millora de la connectivitat ferroviària entre el Vallès i Barcelona pel corredor d’Horta

· Representants del Departament de Territori, del Consell Comarcal i d’ajuntaments del Vallès Occidental es reuneixen per a tractar la mobilitat a la comarca
· Els estudis tindran en compte la compatibilitat amb altres actuacions com el túnel de Montcada, de la xarxa de Rodalies
· Territori està treballant també en els estudis per a construir un segon túnel de la línia Barcelona-Vallès d’FGC, que permetria reduir el temps de trajecte i doblar la capacitat actual

27 de febrer de 2024.- El Govern analitzarà la connectivitat ferroviària entre el Vallès i l’àrea de Barcelona pel corredor d’Horta, fent compatibles possibles traçats de noves infraestructures, actuacions ja previstes tant a la xarxa d’FGC com a la de Rodalies i millores d’infraestructures o serveis ja existents. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, ho ha exposat en el decurs de la reunió que han mantingut el Departament de Territori i representants del Consell Comarcal del Vallès Occidental i dels ajuntaments de la comarca.

L’estudi tindrà en compte possibles traçats d’un túnel per Horta que permetria captar noves demandes i fer serveis passants a Plaça Catalunya. Així mateix, també s’estudiaran les actuacions de millora al corredor de l’R4 –com el túnel de Montcada, inclòs al Pla de Rodalies, i l’increment de freqüències– juntament amb actuacions complementàries, que podrien assolir també funcionalitats de millora de la connectivitat del sector del Parc de l’Alba i l’UAB amb el Barcelonès Nord.

La línia del Vallès d’FGC
La línia del Vallès d’FGC constitueix un eix fonamental en la mobilitat metropolitana i és clau per assolir una mobilitat sostenible entre el Vallès i Barcelona. En els darrers anys, la línia ha experimentat un gran creixement en la demanda que portarà la infraestructura al límit de la seva capacitat en els propers anys. Així, s’han implantat noves freqüències a la línia d’FGC amb 15 nous trens i noves instal·lacions que han permès un servei de 24 trens en hora punta.

El Departament de Territori ja ha encarregat a l’empresa pública Ifercat la licitació de la redacció de l’estudi informatiu per a construir un nou túnel entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès. Aquesta infraestructura al corredor de Vallvidrera donaria resposta a la saturació actual de la línia d’FGC, que actualment registra més de 60 milions de viatges anuals, i a la demanda futura de mobilitat entre Barcelona i el Vallès.