Entren en servei les estacions de Barceloneta i Ciutadella / Vila Olímpica de la línia 4 de metro
· Dimarts vinent les dues estacions estaran ja operatives i es redueix així el tram afectat per les obres de l’L4, que avancen al ritme previst
· Fins al 25 d’agost el tall serà de Barceloneta a Verdaguer i l’alternativa de mobilitat més eficient és la pròpia xarxa de metro, tot i que es mantenen els reforços a les línies regulars de bus de la zona, així com els busos llançadora
· La xarxa de TMB ha absorbit el 90% del passatge del tram afectat durant la primera fase de les obres
28 de juliol del 2023
Des d’aquest dimarts 1 d’agost, les estacions de Barceloneta i Ciutadella / Vila Olímpica estaran en servei. Així, es redueix el tram afectat per les obres de la renovació de via de l’L4 del metro, que avancen al ritme previst. A partir de dimarts, el tall de servei serà entre Barceloneta i Verdaguer.
La presidenta de TMB Laia Bonet, ha volgut agrair la comprensió de la ciutadania durant la primera fase de les obres i “l’esforç que fan els usuaris i les usuàries per adaptar-se a les afectacions pels talls”. Bonet ha recordat que “aquestes obres són necessàries i ens permetran tenir més fiabilitat en aquesta línia, millorar el confort del passatge i reduir les vibracions”. La presidenta de TMB ha destacat que les obres s’estan duent a terme al ritme previst i que els serveis alternatius de transport per al tall, com les altres línies de metro, les línies regulars de bus o el bus llançadora “estan absorbint bé el passatge”.
De fet, la pròpia xarxa de TMB ha absorbit el 90% del passatge que utilitzava el tram afectat per les obres, ja sigui perquè han utilitzat les línies regulars de bus -que han estat reforçades-, els busos llançadora o la xarxa de metro.
Les altres línies de metro seguiran amb els reforços de més trens per donar un bon servei alternatiu, amb una oferta superior entre el 6% i el 12% especialment a les línies que reben més passatge com a conseqüència del tall, que són les línies 3, 5 i 1.
I, a més, mantenim els busos llançadora que es sumen a les línies regulars de bus que operen en aquesta zona i que també hem reforçat, especialment la V19, la V21, la H16 i la 47.
Renovació de via de l’L4 de metro
Les obres, iniciades el passat 26 de juny, permetran renovar 6 quilòmetres de via en el tram central de l’L4 de metro perquè la ciutadania disposi d’un servei de metro de la màxima qualitat i eficàcia. Una renovació necessària que entra en la part final i que millorarà la fiabilitat de la línia, augmentarà el confort durant el viatge i, també, solucionarà les vibracions per l’ús de la infraestructura. Les obres han requerit una inversió de 16,4 milions d’euros i s’estan executant en el temps i forma previstos. Un cop finalitzada aquesta segona fase, s’hauran renovat 6 quilòmetres de via en aquesta obra, en la qual s’instal·laran 12.000 metres lineals de carril d’acer, als quals s’aplicaran 475 soldadures elèctriques i unes 375 d’aluminotèrmiques i se subjectaran amb 18.600 fixacions antivibratòries sobre una plataforma formada amb 14.000 metres cúbics de formigó.
Aquestes obres s’estan executant gairebé alhora amb les obres de connexió de vies de tramvia, des de Glòries a Verdaguer, que afectaran tota la línia T4 de TRAM que no presten servei en tot el seu recorregut des del passat 26 de juny i fins al pròxim 31 d’agost.
Respecte a la campanya d’informació sobre el tall, seguirà havent-hi informadors a les estacions afectades i el planificador de viatge Vull Anar també continuarà essent una eina útil per veure les alternatives en cada cas. Una enquesta realitzada durant la primera fase de les obres mostra que el 85% dels usuaris coneixen el tall i més del 70% consideren que la campanya informativa ha estat suficient.
Alternatives de mobilitat al tall de metro
La pròpia xarxa de metro és l’alternativa de mobilitat més eficient. A l’entorn del tall circulen diferents línies que garanteixen combinacions per a desplaçar-se. Per això, TMB ve reforçant el servei a la resta de línies de metro respecte a l’oferta habitual en aquests mesos, fet que ha permès augmentar la freqüència a totes les línies menys l’afectada.
Cal recordar que la mobilitat a les platges ja estava garantida amb l’L2 i ara, en aquesta segona fase, també amb l’entrada en funcionament de les estacions de Barceloneta i Ciutadella / Vila Olímpica.
En aquesta segona fase també segueix el servei de busos llançadora amb un interval de pas d’uns 4 minuts i que ara cobrirà el nou tram afectat. Es posarà en circulació el nombre màxim de busos que pugui absorbir la pròpia capacitat dels carrers i el servei especial de bus estarà operatiu durant el mateix horari de funcionament del metro.
A més, es recomanen les línies regulars de bus que operen en aquesta zona i que també estaran reforçades amb més vehicles: 6, V19 i V21; així com les línies regulars de l’AMB, la B20 i la B25, per als desplaçaments entre el Poblenou i Urquinaona. A banda, TMB habilitarà un servei especial de bus només per a persones amb mobilitat reduïda entre Verdaguer i Joanic.