Adif AV programa les actuacions per a la culminació de la segona gran fita de l’operació la Sagrera-Sant Andreu

Es desenvoluparan a partir del 17 de setembre
· Es tracta de la posada en servei, a finals d’any, del traçat definitiu de la línia d’ample convencional Barcelona-Granollers-Girona i de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu
· En tractar-se d’operacions de gran complexitat, que s’executaran en l’àmbit de la infraestructura ferroviària, s’ha dissenyat un Pla Alternatiu de Transports per garantir la mobilitat dels viatgers de les línies R2 nord i R11
· Les alteracions a la circulació ferroviària s’iniciaran el pròxim 17 de setembre i s’allargaran fins al 10 de desembre

Barcelona, 10 d’agost (Adif Alta Velocidad i Renfe).
Adif Alta Velocidad (Adif AV) està ultimant el desenvolupament de la fase principal de les obres per avançar cap a la culminació de la segona gran fita per a l’explotació ferroviària de l’operació la Sagrera-Sant Andreu: la posada en servei, a finals d’any, del traçat definitiu de la línia d’ample convencional Barcelona-Granollers-Girona i de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu.
Aquest avanç contribuirà a eliminar l’actual traçat en superfície, suprimint la històrica barrera que el ferrocarril ha representat des de l’origen d’aquesta línia, a mitjans del segle XIX, cohesionant els barris situats a ambdós costats de les vies i modernitzant instal·lacions amb una nova estació, plenament integrada i accessible. D’aquesta manera, es guanyarà més espai per a usos urbans i cívics, es contribuirà a la descarbonització de la ciutat i a dinamitzar l’activitat socioeconòmica del nord de Barcelona.
El nou traçat de la línia d’ample convencional té una longitud de 4,3 km, dels quals 2,8 km discorren soterrats. Procedint del nord, el nou traçat s’inicia sota el Nus de la Trinitat. Després d’un tram a l’aire lliure, s’interna en el túnel de Sant Andreu, amb parada a la futura estació de Rodalies de Sant Andreu, fins a arribar a l’interior de l’estació de La Sagrera, on encara no s’aturaran els trens.

En ambdues estacions, la línia disposarà de 4 vies i el túnel que les connecta, 3 vies. Des de l’estació de la Sagrera, se li donarà continuïtat, també en túnel, fins a enllaçar amb el Clot.

Per a la construcció del nou traçat, ja s’estan executant treballs de muntatge de via i catenària:
– Longitud total de via: 16,3 km
– Longitud de via en placa: 9,4 km
– Aparells de via: 44
– Longitud total de catenària: 16 km
– Longitud de catenària rígida: 9 km
Per a completar el conjunt d’obres, i segons la planificació establerta, durant un període de 12 setmanes, a partir del pròxim 17 de setembre, s’executaran, com a obres destacades d’estructures, 20 m de pantalles de 19 m de profunditat, 27 pilots amb 14 metres de profunditat, trams de coberta amb més de 400 bigues, murs de més de 200 m longitud, així com el muntatge de 1.500 m de via en placa i 9 aparells de via i la conversió de 600 m de catenària flexible a rígida.

Afectacions a la circulació
En tractar-se d’operacions de gran complexitat que s’executaran en l’àmbit de la infraestructura ferroviària, aquestes són incompatibles amb el manteniment del trànsit de trens, per la qual cosa es restringirà la circulació de la següent manera entre el 17 de setembre i el 10 de desembre:
*Línies R2 nord i R11:
· 17 i 18 de setembre: circulació interrompuda entre Passeig de Gràcia i Sant Andreu Comtal, des de l’inici del servei del dissabte 17 fins a la finalització del servei del diumenge 18 de setembre.
· Els trens de l’R2 Nord i l’R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac
· S’estableix un servei de bus complementari a Montcada i Reixac per aquests dies, cada 15 minuts, entre les 6:00 i les 22:00 hores, des de l’estació de Montcada i Reixac fins a la Sagrera-Meridiana
· El servei a l’Aeroport es realitzarà amb origen o destinació Barcelona-Estació de França
· Del 19 setembre al 2 de desembre: circulació interrompuda entre Passeig de Gràcia i Sant Andreu Comtal (exclosa), des de l’inici del servei del dilluns, 19 de setembre fins al divendres, 2 de desembre.
· Els trens de l’R2 Nord i l’R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Sant Andreu Comtal. Els viatgers es transbordaran a la parada de Sant Andreu (línia 1 de Metro)
· S’estableix un servei complementari de busos llançadora entre Sant Andreu i la Sagrera-Meridiana, entre les 6:00 h i les 10:00 h i de 16:00 h a 20:00 h cada 15 minuts en dies laborables
· Els viatgers de Granollers-Centre, els dies laborables de dilluns a divendres, entre les 6:00 h i les 10:30 h disposaran d’autocars directes a Barcelona la Sagrera- Meridiana, i entre Barcelona la Sagrera-Meridiana i Granollers-Centre de 17:00 h a 20:30 h. Els dissabtes, diumenges i festius, l’horari serà de 8:00 h a 10:45 h i de 18:00 h a 20:45 h, respectivament en cada sentit.
· El servei a l’Aeroport es realitzarà amb origen o destinació Barcelona-Estació de França
· Del 3 al 10 de desembre
· Els trens de l’R2 Nord i l’R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac
· S’estableix un servei de bus complementari a Montcada i Reixac per aquests dies, cada 15 minuts entre les 6:00 h i les 22:00 h, des de l’estació de Montcada i Reixac fins a Barcelona la Sagrera-Meridiana
· El servei a l’Aeroport es realitzarà amb origen o destinació Barcelona-Estació de França
· Línia R1:
*17-19 de setembre i caps de setmana del 29-30 d’octubre i 12-13 de novembre:
· Durant aquests dies, els serveis de la línia R1 iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Badalona
· Els viatgers disposaran de la parada de Badalona Pompeu Fabra (línia 2 de Metro), per fer transbordament.
A més, els viatgers de Sant Adrià de Besòs tindran servei alternatiu de transport amb TRAM.

Durant tots els períodes d’afectacions, es reprogramaran horaris a les línies afectades per tal de donar la millor oferta, malgrat les limitacions operatives que comporten aquestes actuacions.

Renfe reforçarà el personal d’informació i atenció al client amb un equipo addicional de 68 persones que, distribuïdes per les principals estacions afectades, podran guiar i orientar els clients. En els serveis que sigui necessari transbordament, el temps de viatge serà superior a l’habitual.

Tota la informació sobre aquestes modificacions del servei es comunicarà a través de megafonia a estacions, a l’interior dels trens, així com a les pantalles, teleindicadors i senyalització específica a les estacions de transbordament.

Finançament europeu
L’operació de la Sagrera-Sant Andreu serà parcialment finançada per la Unió Europea NextGenerationEU.