Xavier Flores presenta les principals actuacions a Rodalies, que mobilitzaran 471 milions d’euros

Seran executades en els pròxims mesos per Adif, Adif AV i Renfe
· Entre aquestes, es troben els avenços a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal i la futura estació de la Sagrera; el desenvolupament del Corredor Mediterrani a Castellbisbal; la integració urbana del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat i la remodelació de l’estació de Molins de Rei
· Les obres, de gran complexitat, pel que s’ha dissenyat un pla de comunicació i atenció al client, ‘Transformem Rodalies’, amb objecte d’informar a la ciutadania de les modificacions que es produeixin

Barcelona, 19 d’abril de 2022.
El secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, ha presentat avui a Barcelona les principals actuacions que Adif, Adif Alta Velocidad i Renfe duran a terme durant els pròxims mesos a la xarxa ferroviària de Catalunya.

Les obres, de gran complexitat tècnica i de planificació, suposaran un impuls decidit al Pla de Rodalies i consistiran principalment en la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat i la remodelació de l’estació de Molins de Rei, així com per al desenvolupament del Corredor Mediterrani al túnel de Castellbisbal i l’avenç del sector Sant Andreu-La Sagrera, amb actuacions a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal i el trasllat del corredor d’ample convencional Barcelona-Granollers-Portbou (línies R2 i R11) per l’interior de la futura estació de La Sagrera.

Xavier Flores, acompanyat pel director de Construcció de Corredors Europeus i Integracions a Ciutats d’Adif AV, Juan Antonio Hermoso, la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, i el Director General d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, David Prat, ha destacat la criticitat d’aquestes actuacions, no només per l’esforç de planificació, tècnic i humà, sinó també per la inversió destinada pel Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (Mitma) al seu desenvolupament, que s’elevarà a més de 471 milions d’euros.

Per tal de comunicar les afectacions que aquestes actuacions provocaran al servei de Rodalies, Adif i Renfe han dissenyat el pla de comunicació i atenció al client ‘Transformem Rodalies’, que de forma detallada explicarà les modificacions que es produeixin a la circulació de trens a Catalunya.

D’aquesta forma, el segell ‘Transformem Rodalies’ permetrà als clients visualitzar de forma àgil i senzilla totes les informacions que puguin provocar una modificació en els seus hàbits diaris de desplaçament.

Aquest pla farà ús de totes els canals de comunicació, tant interna com externa, que garanteixin que la informació arriba als ciutadans.

Nova estació de Sant Andreu Comtal i una altra fita per la futura estació de la Sagrera
Una de les principals actuacions es centrarà en les operacions necessàries per a possibilitar la posada en servei, prevista per abans de finals d’any i de forma conjunta, de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, amb majors prestacions de modernitat, accessibilitat i confort; així com el trasllat de les vies d’ample convencional de la línia Barcelona-Granollers-Portbou a l’interior de l’estructura de la futura estació de la Sagrera, una vegada finalitzat i posat en servei, a la vegada, un túnel de 2 quilòmetres de longitud aproximada.

Es tractarà de la segona gran fita d’explotació ferroviària per a la que està destinada a ser l’Estació d’Estacions, després de l’entrada en funcionament, el desembre de 2020, del traçat de la línia Barcelona-Mataró.

Amb aquesta actuació, s’avança en la millora de la integració urbana entre els barris de la Sagrera, Sant Martí i Sant Andreu, en quedar soterrat el corredor de Barcelona/Granollers/Portbou.

Aquests treballs a Sant Andreu Comtal i la Sagrera compten amb un pressupost de més de 68 milions d’euros.

La Porta d’Europa del Corredor Mediterrani
Igual que el desenvolupament del sector Sant Andreu-La Sagrera és un ferm compromís del Mitma, també ho és continuar impulsant una infraestructura essencial com és el Corredor Mediterrani.

En aquest marc, una de les actuacions més destacades serà l’adaptació de l’actual túnel de Castellbisbal, en el tram Martorell-Castellbisbal, per a la posterior instal·lació de l’ample internacional en aquest tram, conegut com la Porta d’Europa del Corredor Mediterrani.

L’objectiu d’aquesta actuació és preparar la infraestructura per enllaçar aquest tram en ample estàndard amb els ja realitzats cap al nord entre el Nus de Castellbisbal i la frontera francesa, i amb els que actualment es troben en execució cap al sud, entre el Nus de Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Martorell, i amb els que s’estan materialitzant a les diferents Comunitats Autònomes que formen part del Corredor.

Per tal de dur a terme l’adaptació de l’actual túnel de Castellbisbal, es reobrirà al trànsit l’antic túnel de Costablanca, de més de 800 m de longitud, un cop executades les obres de renovació. Tot això permetrà disposar d’una via quan es portin a terme les actuacions al túnel de Castellbisbal.

En el futur, l’obertura del túnel de Costablanca també contribuirà a incrementar la capacitat del trajecte i a augmentar la flexibilitat i la capacitat operativa de l’explotació ferroviària en aquest tram, que disposarà de tres vies generals.

L’adaptació de l’actual túnel de Castellbisbal per a la posterior instal·lació de l’ample internacional en aquest tram suposarà una inversió de 152,85 milions d’euros.

D’altra banda, i en aquest marc, també es duran a terme obres al tram Martorell-Sant Vicenç de Calders, com la renovació de la superestructura, la implantació del tercer carril, l’adequació de l’electrificació, l’ampliació de vies d’apartat fins als 750 m i la construcció de nous passos inferiors per a la supressió de passos a nivell. Aquests treballs compten amb un pressupost de 134,23 milions d’euros.

Integració urbana a Sant Feliu de Llobregat
Un altre dels compromisos del Mitma a Rodalies consisteix a reforçar la seva qualitat del servei. Per aquest motiu, les actuacions posades en marxa permetran avançar en els projectes d’integració urbana del ferrocarril i incrementar la permeabilitat de la infraestructura, creant així nous espais de dinamització socioeconòmica i usos cívics.

Una d’aquestes, actualment en execució, és la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat. En els propers mesos, i entre les actuacions més destacades, figura la supressió del pas a nivell ubicat a la sortida de l’estació; i la posada en servei d’una estació provisional, mentre s’executen les estructures per al futur tram soterrat.

Les obres per a la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat suposaran una inversió de 110,23 milions d’euros.

Remodelació de l’estació de Molins de Rei
Por la seva banda, Renfe ha iniciat l’execució de les obres per garantir la total accessibilitat de l’estació de Molins de Rei, que comportarà la instal·lació de quatre ascensors, com a principal actuació.

Aquest projecte compta amb un pressupost de 6 milions d’euros i un termini d’execució estimat de 15 mesos.

Totes aquestes obres contribueixen a la consecució de l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura), que té entre les seves fites el desenvolupament d’infraestructures fiables, sostenibles, resilients i de qualitat.

Afectacions al servei ferroviari
El desenvolupament de les obres, de gran complexitat técnica, serà incompatible amb el manteniment del servei ferroviari, en executar-se sobre línies en servei. Per aquest motiu, a partir del proper 23 d’abril i fins el febrer de 2023, es limitarà la capacitat operativa i s’ha dissenyat una reprogramació dels serveis a les línies R4, R8 i R1 per tal de facilitar la mobilitat dels clients durant aquest període.

Les modificacions del servei s’han establert de la següent manera:
Període: 23 d’abril – febrer 2023
R4 (Sant Vicenç de Calders – Manresa per Martorell)
Els trens que habitualment inicien o finalitzen el seu recorregut a Martorell ho faran des de Castellbisbal
– Sant Vicenç de Calders – Castellbisbal:
o Freqüència de dos trens per hora i sentit
o Servei de reforç amb bus complementari entre Castellbisbal i Martorell
– Castellbisbal – Terrassa: Quatre trens per hora i sentit amb reforços de freqüència en hora punta.
– Terrassa – Manresa: Servei habitual

 

 

 

 

 

 

 

R8 (Martorell – Granollers Centre per Cerdanyola Universitat)
Circulació ferroviària interrompuda entre Martorell i Rubí
– Els trens iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Rubí – Rubí – Martorell: Servei alternatiu per carretera

 

 

 

 

 

 

 

 

R1 (Molins de Rei /L’Hospitalet de Llobregat – Blanes/Maçanet-Massanes per Mataró)
Tots els trens de l’R1 iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a L’Hospitalet de Llobregat
– Molins de Rei – L’Hospitalet de Llobregat: Els viatgers disposen dels trens de la línia R4, amb una freqüència de 15 minuts. Durant les hores punta (matí i tarda), es reforça garantint una freqüència de 10 minuts.

– L’Hospitalet de Llobregat – Maçanet-Massanes:
– En hora punta: Oferta de sis trens per hora i sentit
– Resta jornada: Quatre circulacions per hora i sentit
– Durant tot el dia, increment de places mitjançant la circulació de trens en doble composició

 

 

 

 

 

 

 

Paral·lelament, aquesta reprogramació de serveis permetrà:
        – R3 (L’Hospitalet – Vic – Puigcerdà):
–  Increment de quatre freqüències (dos per sentit) entre Barcelona i Vic
– Recuperació de tres serveis per sentit L’Hospitalet – La Garriga.
Aquests trens finalitzaven el seu recorregut a Les Franqueses del Vallès

         – R7 (Molins de Rei – Cerdanyola Universitat per Sant Andreu Arenal):
Perllongament en hora punta de quatre serveis per sentit de la línia R7 fins a Molins de Rei. Durant tot el dia s’incrementen dues noves circulacions respecte a l'oferta actual.
– Tots els trens tindran enllaç a Sant Andreu Arenal amb els trens de la línia R4, en tots dos sentits
En definitiva, per a l’execució d’aquestes actuacions, s’ha dissenyat una nova oferta de serveis a les línies R1, R3, R4, R7, R12 i RG1 que dona resposta a les necessitats de mobilitat considerant-ne la màxima capacitat disponible, oferint freqüències més homogènies i horaris més senzills.

A més d’aquestes modificacions, durants els caps de setmana també es produiran les següents afectacions:
– Des de les 20.00 hores del 23 d’abril fins a les 06.00 del dia 24, servei alternatiu per carretera entre Castellbisbal i Martorell per a tots els trens de la línia R4.
– Per actuacions relacionades amb la nova estació de Sant Andreu Comtal i avenços en La Sagrera, el cap de setmana del 23 i 24 d’abril la circulació de l’R2 Nord i l’R11 s’ha reprogramat de la següent manera:

R2 nord (Aeroport – Maçanet-Massanes per Granollers Centre)
– Els trens de la línia R2 Nord iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac. Des d’allà els viatgers s’encaminen a peu fins a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa (menys de 5 minuts), on podran continuar el seu desplaçament fins o des de Barcelona en els trens de les línies R4, R7 i R12.
– Aeroport – Estació de França: Els trens amb origen o destinació Aeroport faran el recorregut fins a l’estació de França.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R11 (Portbou – Barcelona Sants per Girona)
               –  Dia 23: Els trens de la línia R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac. Des d’allà els viatgers s’encaminen a peu fins a l’estació de Montcada i Reixac Manresa on podran continuar el seu desplaçament fins a o des de Barcelona en els trens de les línies R4. Entre Granollers Centre i Montcada els trens efectuaran parada a totes les estacions.

           

 

 

 

 

 

 

 

           –  Dia 24: Servei habitual en tren Barcelona – Portbou, parada a totes les estacions del tram Granollers Centre – Barcelona-Sants.

Els bitllets i abonaments de Rodalies seran vàlids per a aquests serveis.

La informació detallada d’aquestes modificacions del servei es comunicaran a través de megafonía en estacions, a l’interior dels trens, així com en pantalles i teleindicadors. Els viatgers poden consultar els horaris als webs www.rodaliesdecatalunya.cat , www.renfe.com i www.adif.es (apartat Estat de la Xarxa), en el telèfon d’informació 900 41 00 41, a les Apps Rodalies de Catalunya i Adif en tu móvil, a més dels canals de xarxes socials (@rodalies i @infoadif).

Finançament europeu
Les actuacions en el tram Castellbisbal-Nus de Vila-seca estan cofinançades pel Mecanisme “Conectar Europa” de la Unió Europea (CEF).

Les actuacions a les estacions de Sant Andreu y la Sagrera van a ser finançades per la Unió Europea – NextGenerationEU.
“Una manera de fer Europa”
———————————————————————————————————————————————