Renfe converteix la seva flota en espais cardioprotegits amb desfibril·ladors a bord

En trens d’Alta Velocitat, Llarga i Mitjana Distància i Turístics
· El principal objectiu d’aquesta iniciativa és “salvar vides” en situacions crítiques en què una persona necessiti atenció precoç davant d’una aturada cardiorespiratòria
· S’hi instal·laran un total de 668 desfibril·ladors, dels quals 520 estan iniciant la seva posada en marxa de manera gradual, als que cal sumar-ne 50 ubicats en estacions, com a reserva
· El procés d’implementació dels desfibril·ladors inclou formació teòrica i pràctica per als equips a bord, tant pel que fa a primers auxilis com a l’ús dels nous dispositius

Barcelona, 16 d’abril de 2022 (Renfe).
Renfe instal·la als seus trens Ave, Llarga i Mitjana Distància i Turístics Desfibril·ladors Externs Semiautomàtics (DESA), convertint així la seva flota en espais cardioprotegits.

Aquesta iniciativa, que contempla una inversió de tres milions d’euros, té com a objectiu principal “salvar vides”, garantint la màxima seguretat davant d’una possible emergència cardiorespiratòria, que pogués patir un dels milions de viatgers que utilitzen el transport ferroviari de Renfe.

Per a això, s’hi estan instal·lant de forma successiva un total de 668 desfibril·ladors, dels quals 570 ja es troben en inici del procés de posada en marxa. Es disposarà d’un desfibril·lador per tren i hi haurà una reserva de dispositius ubicats en estacions (en punts geogràfics estratègics) per reemplaçar els equips en cas d’haver estat utilitzats en una emergència sanitària.

La col·locació dels dispositius s’està realitzant d’acord amb la distribució següent, en una primera fase:
· Trens Alta Velocitat: 168
· Trens Llarga Distància: 17
· Trens Mitjana Distància: 330
· Trens Turístics: 5

Els desfibril·ladors estan ubicats a les zones més accessibles dels trens, com cafeteries, zones de vending o espais per a persones amb mobilitat reduïda. També s’està col·locant senyalització tant a l’exterior dels cotxes com a l’interior, en diferents punts, per ajudar a trobar-los en cas de necessitat.

Per tal de facilitar la seva utilització ràpida i segura, cal seguir les instruccions sonores o visuals del DESA. A més, aquest tipus de dispositius estan connectats al servei d’emergències 112 i de manera automàtica realitzaran una trucada d’avís a través d’un protocol ja establert.

El criteri empresarial per a la conversió dels trens en espais cardioprotegits està basat a donar un valor afegit als serveis que ofereix als seus viatgers, atès que no hi ha cap normativa que obligui a dotar les unitats de desfibril·ladors a bord.

D’aquesta manera Renfe garanteix als passatgers la possibilitat de disposar de mitjans tècnics adequats per facilitar una atenció precoç davant d’una emergència cardiovascular en el transcurs d’un trajecte, en el qual l’accés als recursos sanitaris pot dilatar-se en el temps.

Aquesta mesura suposa donar continuïtat al paper actiu que Renfe està desenvolupant des de 2018, en la implantació i ús d’aquests dispositius en estacions i centres de treball, i que ha ajudat a salvar 8 vides.

Pla de formació equip a bord
Aquest projecte implica dotar el personal ubicat en aquests espais cardioprotegits d’una formació adequada per poder garantir una actuació ràpida en cas d’aturada cardíaca sobtada. Ara com ara, s’ha format a un col·lectiu professional de 2.226 persones. Totes elles han rebut una formació teòrica i pràctica en “reanimació cardiopulmonar” i en un ús correcte d’un equip DESA.