El tram Diagonal – Vilapicina de l’L5 de metro tanca 10 dies per Setmana Santa per obres de millora

4 d’abril del 2022
· TMB reforça les altres línies perquè serveixin d’alternativa entre el dissabte 9 i el dilluns 18 d’abril i habilita com a complement una llançadora d’autobusos
· S’han d’executar dues renovacions de via, instal·lar un nou aparell a La Sagrera, retirar amiant a Maragall i obrir un pou per a l’entrada i sortida de materials

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà, a partir del cap de setmana vinent, durant deu dies, obres de millora en diferents trams de la línia 5 de metro, cosa que obligarà a suspendre la circulació de trens entre Diagonal i Vilapicina. Des del dissabte 9 fins al dilluns 18 d’abril, els usuaris d’aquest tram trobaran itineraris alternatius en altres transports públics, sobretot metro, o podran recórrer a l’autobús llançadora. La resta de la línia 5, entre Cornellà Centre i Diagonal, seguirà funcionant amb normalitat.

Les obres en aquest tram formen part d’una actuació integral de renovació de via entre La Sagrera i Horta, que TMB durà a terme principalment a l’estiu amb un pressupost de 15 milions d’euros, per modernitzar la plataforma de via i preparar futurs increments de freqüència. Avançar-ne una part permetrà que al juliol i l’agost les afectacions siguin menors.

Així, s’avancen les obres de renovació de via doble en dos trams de 300 metres de longitud, entre Verdaguer i Sagrada Família, d’una banda, i entre La Sagrera i Congrés, de l’altra. La substitució de carrils, travesses i fixacions farà que es redueixin les incidències, millori el servei, augmenti el confort dels usuaris i remetin les vibracions que es transmeten als edificis de l’entorn.

De manera complementària, s’instal·larà un nou aparell de via (sistema que facilita les maniobres de canvi de sentit dels trens) a l’entrada de l’estació de La Sagrera, un equipament imprescindible perquè l’estació pugui continuar en servei com a terminal de l’L5 durant el tall de l’estiu i es mantingui la funcionalitat del conjunt de l’intercanviador metro-Rodalies.

En paral·lel, a les proximitats de l’estació Sagrada Família s’obrirà un pou per a l’extracció de runa i l’entrada de carrils, travesses i altres materials d’obra que en situacions normals quedarà tapat i integrat a la via pública i només s’obrirà en cas de necessitat. El pou permetrà escurçar els recorreguts dels materials que han d’entrar o sortir del túnel i agilitzar les intervencions en la infraestructura.

Finalment, els mateixos dies de Setmana Santa tindrà lloc una cinquena obra consistent en la retirada dels materials amb contingut d’amiant localitzats a l’estació Maragall. En concret es retiraran de manera controlada i segura 8.750 quilos (700 metres quadrats) d’aplacat amb contingut de fibrociment situat als murs laterals de les andanes. L’actuació suposa un pas important en el pla de desamiantatge de la xarxa de metro, en virtut del qual s’ha retirat fibrociment de 685 localitzacions i s’ha encapsulat o tractat en 48 punts més, amb un pes total estimat de 340 tones, el 75% de l’inventariat.

El metro, l’alternativa prioritària
Durant el tall del servei, en què la meitat de dies són laborables i la meitat festius, s’oferirà la xarxa de metro com l’alternativa de mobilitat més eficient. Per això les línies 1, 2, 3 i 4 es reforçaran de mitjana un 20%. També es reforçaran les línies de bus H8 (cobreix el trajecte Diagonal – La Sagrera) i D50 (Virrei Amat – Verdaguer) que tenen un recorregut en part coincident amb l’L5. Les línies de bus V27 i V29 i els trens de Rodalies també cobreixen part del tram de metro tallat.

Com a complement a la xarxa de metro i els autobusos regulars, TMB posarà en funcionament un servei de llançadora dotat amb fins a 30 autobusos articulats, el nombre màxim que es pot posar en circulació sense col·lapsar el trànsit. Aquest servei especial, que tindrà el mateix horari del metro, cobrirà el trajecte entre Diagonal i Vilapicina amb parada a les estacions intermèdies i hi tindran prioritat les persones amb mobilitat reduïda.

Campanya de comunicació intensiva
Des de fa una setmana, TMB està desenvolupant una intensa activitat de difusió del tall i les alternatives de transport disponibles mitjançant informadors, cartelleria, plafons publicitaris, fullets (un de global i deu més per a les estacions afectades), el web corporatiu, les xarxes socials, la megafonia i altres canals de la xarxa de metro. Els informadors estan presents a les vuit estacions de metro on no circularan els trens per Setmana Santa (Verdaguer, Sagrada Família, Sant Pau / Dos de Maig, Camp de l’Arpa, La Sagrera, Congrés, Maragall i Virrei Amat), a les dues que faran de terminals provisionals (Diagonal i Vilapicina) i en vuit estacions més de la línia.

Aquest esforç de difusió ha anat precedit de reunions i contactes institucionals i veïnals amb l’objectiu que els afectats per les actuacions de millora disposin de tota la informació amb les alternatives de mobilitat més adients en cada cas. Cal destacar que totes les opcions de viatge recomanades són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.