TMB inicia la licitació de la comanda més gran d’autobusos elèctrics per a Barcelona

24 de març del 2022
El concurs busca proveïdors per al subministrament de fins a 83 unitats de càrrega nocturna, estàndard i articulats, que s’afegiran a la flota el 2023

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés per adquirir fins a 83 autobusos elèctrics de bateries, que el 2023 en substituiran d’altres de propulsió dièsel i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que “es tracta de la compra més gran de vehicles elèctrics per al transport públic de l’àrea de Barcelona i un pas important en l’adopció d’energies verdes per a la mobilitat”.

La licitació, oberta recentment d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), està dividida en tres lots, tots de vehicles 100% elèctrics i d’emissió zero, que sumen 65 unitats amb possibilitat d’ampliar-les fins a 83 en funció del finançament i els ajuts disponibles. Dos dels lots són de cotxes de mida estàndard (12 metres) de càrrega nocturna per pantògraf, dels quals se’n contractaran 45 unitats ampliables a 63. El tercer lot el formen 20 unitats articulades (de 18 metres de longitud) de càrrega nocturna per pantògraf o altres tecnologies.

El plec de condicions especifica que els vehicles s’hauran de lliurar en diferents remeses entre l’abril i el setembre del 2023. El pressupost base de la licitació ascendeix a 58,3 milions d’euros (IVA inclòs).

Línies d’emissió zero
Actualment formen part de la flota de TMB 30 autobusos 100% elèctrics, tots articulats i de càrrega ràpida per pantògraf, que donen servei a la línia H16, totalment elèctrica des de l’estiu del 2021, i en ocasions també a l’H6, la 7 o la 33. El pròxim pas serà l’electrificació de dues línies més de gran demanda, H12 i V15, per a les quals TMB ha contractat el subministrament de 29 autobusos articulats 100% elèctrics més i la infraestructura de càrrega corresponent. En paral·lel s’estan fabricant 49 cotxes elèctrics de mida estàndard i càrrega nocturna per convertir en zero emissions línies de demanda mitjana sense haver d’instal·lar infraestructura de càrrega al carrer. També són de tracció elèctrica els 8 vehicles de pila d’hidrogen que estan en procés d’entrega a TMB.

Amb les unitats objecte de la licitació, que arribaran el 2023, continuarà l’electrificació de més línies sense necessitat d’instal·lar carregadors al carrer, però sí a les cotxeres, on els autobusos ompliran les bateries per oferir el servei de l’endemà. Sumant les diferents tecnologies (bateries de càrrega ràpida i lenta i pila d’hidrogen), a finals de l’any vinent TMB disposarà de fins a 200 autobusos de propulsió elèctrica.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha subratllat el “paper capdavanter” que juga Barcelona en la implantació de tecnologies verdes per a la mobilitat, i en concret “el lideratge del transport públic com a eix central d’unes ciutats més sostenibles i habitables”. “Amb l’aposta per l’electrificació de línies d’autobús, farem possible la reducció de les emissions de CO2 en 17.000 tones que ens hem marcat per al 2025 i ens alineem amb els objectius de descarbonització i desenvolupament sostenible”, ha afirmat.

L’electrificació és en efecte l’eix principal del pla per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025 de TMB. La previsió és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin més de 500 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 75%).